23948sdkhjf

Stålkommentar: Medvind, modvind og vindstille i Europa

Stålgiganten ArcelorMittal afventer opstart af råstålsproduktionen i de lukkede franske højovne og står fast på, at risikoen ved at genstarte skal kompenseres gennem højere priser. Planer om at lukke tysk kernekraft kan øge efterspørgslen på stål til vindkraft.
Vi vokser hurtigst i verden, hævder den tyrkiske stålindustri og rapporterer, at de i 2011 øgede produktionen med 17 procent, hvilket er dobbelt op mod den globale stigning. I Spanien går det den modsatte vej, og her har man i de seneste tolv måneder mindsket produktionen med 15 procent. I Frankrig holder ArcelorMittal sine højovne lukkede på værket Florange og har ikke til hensigt at starte op for råstålsproduktionen før årsskiftet.

– Det europæiske marked viser ingen tegn på forbedring, og Q4 er traditionelt et svagt kvartal, konstaterer ArcelorMittal i sin pressemeddelelse, som Steel Business Briefing (SBB) citerer den 4. juni. Stålgiganten stopper også planlagte nyinvesteringer på 147 mio. euro i koksværket i spanske Gijon, med henvisning til den herskende exceptionelle økonomiske situation, rapporterer SBB.

Outokumpus administrerende direktør, Mika Seitovirta, vurderer, at efterspørgslen på rustfri stål sandsynligvis ikke øges i Europa i det nærmeste et eller to år, men den globale efterspørgsel kan stige med 4-6 procent per år i samme periode. Vi gennemfører vor strategi, fortæller han til SBB.

– Vi har vist, at der ikke findes nogen hellige køer, og at vi er klar til at træffe svære beslutninger for at sikre selskabets fremtidige eksistens.

Når Outokumpu går sammen med ThyssenKrupps Inoxum, bliver de verdens største producent af rustfri stål. EU-kommissionen gransker lige nu fusionen, men Seitovirta forventer, at den kan gennemføres i år.

”Grønt certifikat” for jernskrot efterspørges
EU eksporterede i perioden januar til september 2011 næsten 14 millioner ton jernskrot og er, efter USA, verdens næststørste leverandør. SBB skriver, at der fra stålproducenternes side findes ønske om en form for regulering, som skal medføre, at jernskrottet bliver indenfor EU27, men stålproducenternes europæiske interesseorganisation Eurofer siger, at de ikke har forlangt eksportstop, men tværtimod har bedt EU granske de lande, hvor der findes restriktioner. Det ville dog være interessant med en form for ”grønt certifikat” for hvert ton, som genbruges og sælges indenfor EU, konstaterer en talsmand for Bureau of International Recycling, som holdt konference i Rom. Deltagere, som SBB har talt med, vurderer, at behovet for skrot kommer til at stige i takt med, at kravene til mindskede emissioner skærpes.

Stålproducenter i Europa og globalt har behov for at øge deres indtjening, da de udsættes for store fluktuationer i råmaterialepriserne, udtaler ArcelorMittal Flat Carbon Europe’s indkøbsdirektør Frank Schulz ved Steel Markets Europe´s konference i Bruxelles, som SBB rapporterer fra. Han forklarer, at stålproducenterne fortsat gerne vil håndtere den risiko, men det burde af kunderne opfattes som en serviceydelse, påvirke marginalen og dermed salgsprisen på produktet.

Udbygningen af vindkraft gavner stålindustrien
Tyskland, som efter jordskælvet i Japan besluttede at skifte til alternative energikilder, kommer i løbet af den nærmeste 10-årsperiode til at lukke flere kernekraftværker i den sydlige del af landet og i stedet føre vedvarende elenergi fra nord derned. Dette indebærer mange tusinde kilometer nye elledninger, men også udbygning af vindenergi.

– Stålindustrien er afhængig af vedvarende energi, udtaler en talsmand for den tyske stålfederation WV Stahl til SBB. Næsten 80 procent af materialet, som anvendes i en vindpark er stål.

Det østrigske værk Voest-Alpine, som for kort tid siden præsenterede sit årsregnskab for 2011, konstaterer, at deres bildivision har øget sine indtægter med 17,7 procent, men at væksten indenfor bilindustrien forskydes mere og mere mod områder udenfor Europa.

Svag euro påvirker importen
Efterspørgslen i Sydeuropa er svag, mens det i Nordeuropa mest er den negative følelse, der påvirker. Den svage euro holder en stor del af importen væk fra Europa, og vi vil stå fast, når det gælder priserne, opsummerer en nordeuropæisk værksrepræsentant situationen til SBB.

Kilde: Tibnor - http://www.tibnor.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094