23948sdkhjf

Massiv milepæl for MAN: Dansk metanolmotor skal drive Mærsks otte klimaneutrale containerskibe

Det bliver danske skibsmotorer, der skal sidde i de otte oceangående Mærsk-containerskibe, der skal kunne sejle på både e-metanol eller bio-metanol samt konventionel marinediesel.

Det oplyser MAN Energy Solutions, som har sin totaktsdivision i København, og som kalder ordren en "massiv milepæl" for virksomheden.

- Dette er en massiv milepæl, da disse motorer vil være de største metanol-brændende motorer, der nogensinde er konstrueret, siger Bjarne Foldager, senior vice president og head of two-stroke business, MAN Energy Solutions.

Motorernes navn er 8G95ME-LGIM, og MAN Energy Solutions understreger, at de nye motorer vil kunne brænde både bio-metanol og e-metanol.

De danskdesignede motorer skal bygges af sydkoreanske Hyundai Engine & Machinery Division, HHI-EMD, hvor værftet med samme fornavn skal bygge de otte containerskibe. Ordren til MAN indeholder en option på yderligere fire motorer, ligesom Mærsk har en option på yderligere fire skibe.

Den første af disse kraftige MAN-metanolmotorer vil være i drift i første kvartal 2024, når det første af de otte skibe bliver leveret fra værftet.

MAN-motor også i verdens første containerskib med metanol

Inden da, allerede i 2023, vil en anden MAN-metanolmotor lave historie, når den bliver leveret sammen med et mindre containerskib, som Mærsk har bestilt, og som bliver det første containerskib, der kan sejle på klimaneutralt brændstof.

Den nye kontakt følger nemlig i kølvandet på kontrakten fra juli, da MAN Energy Solutions vandt ordren om at levere verdens første "dual fuel" lavhastighedsmotor til e-metanol. Motoren er en MAN B&W 6G50ME-LGIM-type bygget af HHI- EMD-til et 2.100-teu fartøj også bestilt af Mærsk på Hyundai Mipo Dockyard.

Kilde: https://www.man-es.com/company/press-rel...

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078