23948sdkhjf

Lean har løftet produktionen hos Linimatic

Hos zinkproducenten Linimatic er lean ikke bare et spørgsmål om effektive arbejdsgange. Traditionel lean blev kombineret med at indføre et fælles sprog og tankesæt, der præciserer udfordringerne og fremmer produktiviteten.
Linimatic har kunder som B&O og Louis Poulsen – og ikke mindst lavpriskonkurrenter i Asien. Derfor skal produktionen være effektiv.

- Vi har arbejdet meget med Lean pga. konkurrence hensyn, og fordi vi vil tilbyde vores kunder både de store, kosteffektive serier og de små specialproduktioner. Samtidig har vi suppleret med andre værktøjer, selvfølgelig for at blive mere effektive, men også for at fremme en fælles forståelse for virksomheden, forklarer Jacob Himmelstrup, administrerende direktør.

- Det har ikke kun handlet om at få bygget om, så fx en mand kan betjene to maskiner. Vi er blevet bedre til at kommunikere, sætte konkrete mål, som alle er med på.

Trækker i fælles flok
Projektet begyndte tilbage i 2007 og har involveret flere analyser og processer. Konsulent Jesper Palm fra 2Management har stået for flere af dem.

- Det begyndte med ledelsesseminarer, og fem dages internat for ledergruppen efterfulgt af seminarer for alle medarbejdere, hvor alt blev vendt. Og det er vigtigt, at alle er en del af det, for så kommer troen på det nye, og det er der rigtig meget energi i. Så tør lederne aktivere medarbejdere mere uden at kontrollere. Folk skal bruge deres evner, målmanden skal ikke også være angriber, men han skal lære at rose angriberen, for de ting han gør.

- Ingen tvivl om at det har hjulpet på, hvordan vi taler til hinanden, og folk trækker mere i fælles flok nu end før. Vi er nok lidt mere klar over, at vi er her for hinanden, supplerer kvalitetschef Flemming Hansen.

Lean i øjenhøjde
En tur i produktionshallen viser forskellen. Hver maskine har en tavle, hvor der bliver sat streger, hver gang maskinen har et stop.

- Før det her, fokuserede vi kun på det, når maskinen var nede i flere timer. Nu kan vi se, at meget af tidspildet er de mange små stop. Og dem kan vi så fjerne. Og så er det som med kaffebrygning, du samler alt ved maskinen frem, for at bruge tid på at skulle finde tingene rundt omkring, forklarer maskinmedarbejderen.

- En maskinmand skal ikke hente ting, og en sagsbehandler skal ikke forstyrres af 1.000 telefoner. Og derfor er lean ikke et spareprojekt, for du skal investere – fx i en ombygning – for at optimere, forklarer Jesper Palm kort.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078