23948sdkhjf

Desmi hædret af eksportforening

Eksportforeningen overrækker den 2. maj Årets Medlem-prisen til Desmi. Prisen får Desmi for en meget hurtig implementering af et innovativt forretningskoncept, sit store engagement i netværk både nationalt og internationalt og for en stor vækst i eksportomsætningen.
Desmi har netop præsenteret sit regnskab for 2013, som viser en stigning i eksportandelen på 15 procent i forhold til 2012, hvor den var på 627 mio. kr. svarende til 88 procent af virksomhedens samlede omsætning.

- Prisen er en stor cadeau til hele virksomheden og den entreprenørånd, som vi står for. Den giver os blod på tanden til fremtidens udfordringer, så vi kan fortsætte den positive udvikling, som vi er i lige nu, siger Henrik Sørensen, administrerende direktør i Desmi.

Eksportevne i topklasse
Desmi var oppe imod et felt med ti af Eksportforeningens medlemmer. Det bliver dog Aalborg-virksomheden, der den 2. maj får prisen overrakt, og det er en hæder, der betyder noget, siger Ulrik Dahl, direktør i Eksportforeningen:

- En undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at vores medlemmer i gennemsnit har 49 procent mere eksport end sammenlignelige danske eksportvirksomheder. Derfor betyder kåringen som Årets Medlem, at man er helt fremme i feltet, når det kommer til eksportevne og har formået at gøre sig gældende i det globale marked.

- Desmi er i førerfeltet inden for produktudvikling og markedsføring inden for deres område som pumpeleverandør. Forretningskonceptet Pumps for free, hvor de giver kunderne energioptimerende pumper gratis mod at få en del af den opnåede energibesparelse, har givet genlyd i markedet. Den innovative tilgang er kendetegnende for Desmi og et godt eksempel på, hvad der skal til for at få succes globalt, siger Mark Lerche, der er business sector manager i Danish Marine Group.

Netværk er afgørende
I front for Desmi står Henrik Sørensen, som i dag også er hovedaktionær. Han fortæller, at netværk er en af nøglerne til virksomhedens stærke udvikling. Det bruges for eksempel til rekruttering globalt.

- Man kan ikke sidde hjemme ved skrivebordet og gøre forretning - du skal ud og møde mennesker og se mulighederne på de forskellige markeder og på den måde opbygge et netværk, som giver værdi. For os er det vigtigere at have de rigtige personer til jobbet end at vælge markeder efter potentiale. Vi har for eksempel startet egne selskaber i England, Norge og Ecuador, fordi vi fandt de rigtige folk gennem netværk, forklarer Henrik Sørensen.

Desmi vandt i 2011 Globalization-prisen og Entrepreneur of the Year i Danmark og har i dag egne selskaber, agenter eller forhandlere på samtlige 100 markeder, som virksomheden sælger til. I øjeblikket arbejder Desmi på at starte op i Afrika og Mellemøsten, og i den takt virksomheden finder de rette folk, føjes flere markeder til.

- Vi skal udvikle vores potentiale yderligere og kan allerede se en omsætning på 1 milliard i horisonten. Når vi når den milepæl, vil der allerede være sat nye ambitiøse mål, for vi skal ud over stepperne. Vi tror på, at en god idé kun er god, hvis du får den gennemført, så vi agerer lynhurtigt, når en god idé opstår, og vi kan se fornuften i den. I stedet for at gennemtænke alt til sidste detalje, tillader vi os selv at begå fejl, lære af det og prøve at undgå at begå den samme fejl igen, for verden forandrer sig hele tiden, og ideen er måske ikke god i morgen, siger Henrik Sørensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081