23948sdkhjf

Svanehøj slår hul til nyt kæmpemarked: Skal levere pumper norske CO2-skibe

I 2024 begynder Northern Lightsat transportere CO2 fra både Norge og andre europæiske lande med skib til en terminal i det vestlige Norge, hvorfra det transporteres videre via rørledning til lagring i et geologisk reservoir 2.600 meter under havbunden.

Til det formål skal der nu bygges to CO2-skibe, og her er danske Svanehøj netop valgt som leverandør af de pumpesystemer, der skal håndtere den flydende CO2.

- Vi har vundet ordren via vores mangeårige samarbejdspartner, tyske TGE Marine, som designer og leverer det samlede Cargo Handling System til CO2-skibene. TGE har valgt vores deepwell cargo gas-pumper, som de kender indgående fra talrige LPG-tankskibe, fortæller Thomas Uhrenholt Nielsen, der er sales director, Cargo Gas, hos Svanehøj, i en pressemeddelelse.

Årtiers erfaring med CO2-skibe åbner døre

Carbon Capture & Storage (CCS) er udset som en vigtig brik i bestræbelserne på at indfri de globale klimamål. Ifølge rapporten ”Global status of CCS 2021” fra Global CCS Institute voksede pipelinen af CCS-projekter med 48% fra 2020 til 2021.

Alene i Europa var der 35 projekter under udvikling i slutningen af 2021. Derfor er der lige nu et stigende fokus på de virksomheder, der har erfaring med håndtering af flydende CO2. Her står Svanehøj stærkt i billedet, fordi virksomheden siden 1990’erne har leveret cargo-pumpesystemer til flere CO2-skibe.

- På grund af vores erfaring fra de forholdsvist få CO2-skibe, der er bygget indtil nu, er vi med i dialogen omkring flere af de CCS-projekter, der er på vej. Netop CCS er et af fokusområderne i vores vækststrategi, og ordren fra TGE til Northern Lights er derfor af stor strategisk betydning. Det kan blive et rigtig stort marked for os, siger Thomas Uhrenholt Nielsen.

Svanehøj er gået ind til 2022 med en ny strategi under overskriften ”Powering a better future” og med et forretningsmæssigt mål om at runde en milliard kroner i omsætning inden udgangen af 2026. Strategien sigter først og fremmest mod at understøtte skibsfartens overgang til klimaneutralt brændstof, men indebærer samtidig en satsning på nye forretningsområder, herunder netop CCS.

De to CO2-skibe til Northern Lights bygges på Dalian Shipbuilding (DSIC) i Kina og forventes i drift i 2024. Begge skibe får en kapacitet på 7.500 m3 flydende CO2. Svanehøj skal til hvert skib levere to deepwell cargo-pumper i længder af 15 meter. Her kommer Svanehøjs multigas-teknologi samtidig til sin ret, idet kunden har ønsket, at pumperne også kan anvendes til håndtering af naturgassen LPG. Svanehøj har gennem årene leveret cargo-pumpesystemer til flere end 1.100 LPG-tankere rundt om i verden.

Svanehøj Danmark

  • Svanehøj blev grundlagt i 1928 af F. Dam – en dansk marineingeniør, som efter mange år til søs besluttede at gå i land for at bruge sin erfaring til at udvikle pumper til marineindustrien.
  • I dag designer og producerer Svanehøj specialiserede deepwell pumper til applikationer inden for fuel, cargo (gas, P&C) og offshore samt high-end målesystemer til LNG- og LPG-tanke på såvel skibe som landbaserede terminaler. Svanehøj er også udbyder af inspektion, service og kalibrering af cargo-udstyr på gas- og P&C-tankskibe.
  • Svanehøj Danmark er en del af Svanehøj Group, der beskæftiger 350 personer i Danmark, Singapore, Japan, Kina og Storbritannien. Koncernen står bag de fire brands Svanehøj (Danmark), Hamworthy Pumps (Singapore), Eureka og Dolphin (UK).
  • Svanehøj Group er ejet af investeringsselskabet Solix.

Kilde: Svanehøj

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125