23948sdkhjf

Nyt forretningsområde: SH Group vil hjælpe skibsfarten på den grønne rejse

Når en færge sejler mellem øerne i det lokale farvand på Sydfyn eller i det græske øhav, så sker langt de fleste overfarter med dieselmotorer, med en høj udledning af CO2 til følge.

Der er enkelte eksempler på eldrevne færger, men det er stadig en lille andel af alle færger, og derfor er der et stort potentiale for, at rederne kan reducere deres CO2-udledning ved at overgå helt eller delvist til elektrisk drift.

Det vil SH Group nu hjælpe dem med gennem etableringen af et nyt forretningsområde indenfor det el-tekniske område.

Vil understøtte redernes CO2-strategier

El-ingeniør Flemming Slumstrup er ankermanden bag SH Groups nye forretningsområde, og han har i mere end 20 år haft forskellige roller i den maritime branche.

Han har ageret forretningsansvarlig for markante spillere i branchen, indtil han i august 2019 tog imod invitationen om at komme ombord hos SH Group. Siden da har hverdagen budt på mange projekter, og nu starter et nyt kapital.

- Vi har set et behov hos kunderne, som ikke bliver mindre. De vil alle være mere grønne, og vi vil gerne bidrage til at de kan omstille mest muligt til bæredygtig drift, siger han i en pressemeddelelse.

Konkret vil SH Group nu udvikle, levere og servicere løsninger der kan mindske driftstimer på olieholdige fremdriftskilder, for eksempel dieselgeneratorer. Det drejer sig for eksempel om batterier og/eller flywheels.

Et flywheel roterer med 60.000 omdrejninger i minuttet og giver en udgangsspænding, som kan tilpasses driftspændingen på et skib. Når man så placerer ét flywheel i hver havn og ét ombord, så kan man lade op med landstrøm, når færgen ligger i færgelejet. Lidt populært kan man sige, at det er en slags fast-charging shore supply til små færger. Der er også muligheder i andre brancher, for eksempel kan man bruge teknologien til el-tog, der skal have boostet spændingen midt på en strækning.

Investerer i produktionsfaciliteter og el-ingeniører

SH Group tror så meget på området, at man er i gang med at opbygge fundamentet, som gør det muligt at bygge løsninger, der kan tilkobles ethvert skib. Målet er at kunne levere færdige el-tekniske løsninger til installation på skibe i drift eller på værft, der opfylder alle krav, og som dermed kan sættes ind globalt.

- Vi har sat os på 5.000 kvadratmeter. i Lindø Industripark, da vi allerede efter en kort markedsanalyse fik en del ordrer og så en stigende efterspørgsel på hightech-løsninger fra kunder i hele verden. Samtidig vil vi gerne være med til at skabe nye grønne arbejdspladser for medarbejdere med højt el-teknisk niveau, siger Flemming Slumstrup.

Henvisningen til flere ansatte er ikke helt tilfældig, for aktuelt søger SH Group i sit netværk efter erfarne el-ingeniører, som har interesse for at komme med på rejsen fra starten, og stå for den tekniske udvikling.

- Der er ingen tvivl om at vi skal bygge ovenpå vores allerede stærke fundament af el-tekniske kompetencer. De stærkstrømsingeniører, vi leder efter, skal have flere års erfaring med at tænke teknisk innovativt, så vi kan opfylde vores strategiske ambition, slutter Flemming Slumstrup.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094