23948sdkhjf

Vestas skal bruge fem mia. på reparationer: ”Der er nogle leverandører, der har svigtet”

Det er dyrt, når havvindmøller skal repareres i garantiperioden. Det har Vestas mærket i 2020, hvor der i løbet af året er blevet hensat 5 milliarder kroner, hvor en stor del af pengene går til reparation af møllevinger.

Det har bestemt ikke været kotyme for Vestas hverken på land eller til havs at have reparationer i garantiperioden i den størrelsesorden, hvor det går mærkbart ud over lønsomheden. Vestas måtte således hensætte 4,7 procent af omsætningen til garantiforpligtelser i 2020 og venter yderligere at hensætte 3 procent i 2021. For få år siden udgjorde hensættelser mindre end 2 procent af omsætningen.

- Nye lanceringer af produkter, accelererede omkostningsreduktioner og et højt aktivitetsniveau har udfordret produktionen og leveringsplanerne, hvilket har presset hele Vestas’ værdikæde inklusiv vores kvalitet, skriver virksomheden selv i årsregskabet.

Problemer med kvaliteten

Det er ifølge aktieanalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, en overraskelse, at Vestas har problemer med kvaliteten på vindmøllerne.

- Vestas har i en del år været pletfrie. Men det er Vestas ikke længere, lyder det fra analytikeren om de produkt- og designfejl, som Vestas har bokset med i 2020 og fortsat vil kæmpe med i 2021. 

- Samtidig må man sige, at Vestas går langt for at holde kunderne skadesfrie, siger Jacob Pedersen.

Han peger på, at en voldsom vækst på 50 procent i løbet af tre år har betydet, at det måske er gået lidt for stærkt hos Vestas. Men han mener heller ikke, at hele ansvaret ligger hos Vestas alene.

- Der er helt klart nogle leverandører, der har svigtet Vestas. Det skal de have arbejdet med.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234