23948sdkhjf

Risiko fylder: Tandhjulsproducent vinder terræn fra lavtlønslande

Corona-krisen sætter sit præg på tandhjulsmarkedet. Det åbner nye muligheder, fortæller Hero Gears-ejer Peter Schlippe.

- Vi er i dialog med en af vores kunder om at overtage endnu flere komponenter fra en indisk leverandør, som er lukket ned her under krisen. Det er yderst positivt, siger han.

I det specifikke tilfælde skal Rødovre-virksomheden med stor sandsynlighed fremstille serier af 10-15 forskellige typer komponenter for at sikre, at kundens maskiner kan færdiggøres og leveres.

- Fokus på leveringssikkerheden er nu blevet ekstrem vigtig. Specielt i starten af corona-krisen var der meget aktivitet med kunder, der lige skulle høre, hvordan vi taklede situationen, og om der kunne opstå leveringsproblemer, siger Peter Schlippe.

- Nu, hvor kunderne føler sig trygge ved, at vi har styr på det, er det os, der står tilbage som den sikre kvalitetsleverandør, man kan regne med. Midt i alt dette ”rod” er det en rigtig god følelse, uddyber han.

Strømningen følger en bredere tendens, hvor direktøren de seneste år har set at mere komplicerede dele, som Hero Gears før havde mistet, får man igen af den simple årsag, at specielt nøjagtigheden af komponenterne ikke er høj nok, og at leveringssikkerheden kan være svingende.

Når kunderne efter nogle år har fået et overblik over de samlede omkostninger i form af blandt andet øget fragt, større lagre og forsinkede leverancer, vender de tilbage.

Kunderne tømmer varelager
For ikke mange måneder siden kunne tandhjulsproducenten næsten ikke kunne følge med i produktionen, og kunderne havde store lagre for at kunne følge med efterspørgslen og levere hurtigt nok.

Nu er det hele vendt på hovedet, og hvor kunderne for eksempel før købte 10 sæt ad gangen, så er indkøbene nu mere end halveret i størrelse.  

- Kundernes fokus er på likviditet og hos enkelte kunder også overlevelse. Generelt opfører vores kunder sig rigtig pænt, men enkelte er pressede og forsøger at trykke omkostningerne tilbage i systemet til os leverandører. Ordrer annulleres eller udsættes på ubestemt tid, mens vi skal have tandhjulene på lager hos os, siger direktøren.

Unødvendig dokumentation
Henover de seneste år er eksportandelen øget markant til cirka 85 procent. I den forbindelse har Rødovre-virksomheden også set en anden generel tendens.

Asiatiske kunder eller kunder, som før har købt i lavomkostningslande, og som har behov for meget nøjagtige og driftsikre komponenter uden fejl, har store krav til dokumentation. Årsagen er ifølge Peter Schlippe, at kunderne kommer fra køb fra leverandører med svingende kvalitet - herunder også svingende materialekvalitet.

Alle de tidligere problemer betyder øgede krav til kontrol og dokumentation.

- Disse krav, som normalt kunne spares bort hos os, overføres 1:1 til os, og det gør, at vores leverancer til disse kunder bliver noget dyrere, fordi de skal have så meget mere dokumentation og kontrol end til sammenlignelige produkter til en europæisk kunde. Den tendens har gjort, at vi har måttet købe en målemaskine mere og nu har to fuldtidsansatte i kontrollen, siger direktøren.

Udviklingen frustrerer ham, for han vil gerne gøre sine kunder så konkurrencedygtige som muligt. I den forbindelse er det en ærgerlig og tidskrævende ekstraomkostning.

- Intet tyder dog på, at det er en tendens som forsvinder. Ofte kan vi tage en snak med vores kunde og overbevise dem om, at et givent dokumentationskrav ikke er nødvendigt, men kravet kommer i nogle tilfælde fra vores kundes kunde, og så bliver det for tungt at ændre, uddyber han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079