23948sdkhjf

Pendlere fylder fynske motorveje

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Over 32.000 pendler til Odense, hvilket udfordrer Universal Robots og Fayard.

Virksomhedernes medarbejdere rejser fortsat mere og længere for at komme på arbejde. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, og udviklingen udfordrer både virksomhederne selv og den infrastruktur, som medarbejderne benytter sig af for at komme på arbejde.

Læs også: Universal Robots hyrer 20 eksperter fra tidligere konkurrent

Analysen fra DI tegner et billede af et dansk arbejdsmarked, der bliver mere og mere mobilt. Antallet af folk, som kører mere end 50 kilometer mellem deres bopæl og arbejdssted, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år. Den gennemsnitlige afstand til arbejdet fortsætter opad. Nu lyder den på 22,5 kilometer – hver vej.

Et af de steder, hvor man for alvor mærker den nye virkelighed, er på Fyn. Øens økonomiske motor er Odense, og her er virksomhederne vant til at have mange medarbejdere, som kommer langvejs fra. En af dem er den lokale robotteknologi-klynges flagskib, Universal Robots A/S.

Hver femte medarbejder rejser langt
Anette Dahl Christensen, Universal Robots Vice President HR, kender alt til pendlende medarbejdere. Tidligere på året opgjorde virksomheden, at cirka 20 procent af dens medarbejdere bor uden for Fyn og derfor dagligt har en lang transporttid. Der er gode grunde til, at det er tilfældet.

- Vi er vokset kraftigt i flere år. Hvis vi skal have specialister nok, er vi nødt til at søge geografisk bredere end bare på Fyn. Vi kan ikke forvente, at vi kan finde dem alle tæt på. Det betyder, at mange medarbejdere også ender med at have lang transport, siger hun.

Det giver udfordringer for virksomheden – specielt fordi den gerne vil have, at medarbejderne er fysisk til stede så meget som muligt på hovedkvarteret i det sydlige Odense. Universal Robots forsøger dog at være så fleksible som muligt.

- Lederne skal være synlige på stedet, og det gælder også medarbejderne. Det betyder dog ikke, at vi ikke er fleksible. Man kan godt tage en hjemmearbejdsdag af og til. Medarbejderne finder også selv løsninger. Nogle både kommer og går tidligt, andre arbejder lange dage og overnatter i byen. Nogle har sågar små lejligheder, siger hun.

Læs også: Nyt om navne: Universal Robots styrker salgsafdelingen

Medarbejdere, der må være kreative for at kunne få hverdagen til at hænge sammen, er ikke noget særsyn i Odense. I 2016 blev antallet af medarbejdere på arbejdspladser beliggende i Odense Kommune med bopæl uden for kommunen opgjort til ca. 32.500. Det var 2.500 flere end otte år tidligere, og heraf var mere end 1.600 af de nytilkomne rekrutteret fra kommuner uden for Fyn.

Øget pres på infrastruktur
Stigningen i antallet af pendlere sætter infrastrukturen under pres. Det oplever man blandt andet hos en anden fynsk virksomhed, skibsværftet Fayard A/S, der hører hjemme på de gamle Lindø-arealer nordøst for Odense. Fayards HR-manager, Tone Eidnes Andersen, forklarer, at værftet har ekstremt mange pendlende medarbejdere – blandt andet fordi virksomheden for otte år siden hørte hjemme i Fredericia.

Da værftet flyttede til Lindø, valgte cirka 90 procent af medarbejderne at forblive i virksomheden på trods af den længere transporttid. Tone Eidnes Andersen oplever ikke som sådan, at de rejsende medarbejdere er en udfordring for virksomheden - selv om nogle af dem kommer meget langt fra.

Fra Nordjylland til Nordfyn
- Vi har generelt mange pendlere på Fayard. Vi har endda nogle, der kommer helt fra Nordjylland. De pendler selvfølgelig ikke dagligt mellem hjem og arbejde. Men de møder pligtopfyldende op, siger hun.

Selv om medarbejderne ikke lader det gå ud over deres arbejdsplads, at de kommer langvejs fra, er Fayards HR-manager dog ikke blind for, at de rejsende medarbejdere er udfordret på anden vis. Det handler specielt om den firsporede trafikåre E20, der går på tværs af øen lige syd for Odense.

- Den fynske motorvej er virkelig en udfordring. Der er meget ofte kø, så der mangler i den grad et tredje spor på Fyn. Når jeg taler med personalet om det, så føler de sig udfordret. De ved reelt ikke, hvornår de kommer hjem, og det er meget generende, siger hun og tilføjer:

- Det eneste positive, man kan sige om det, er, at der er mange af vores medarbejdere, der fylder bilerne op og skiftes til at køre. Det er jo sympatisk, men det løser altså ikke det trafikale problem.

Om DI-analyse om langdistance-pendling

  • Pendlingsafstanden er steget støt siden midten af det tyvende århundrede. Vi pendler længere og længere, viser ny DI-analyse.
  • Den gennemsnitlige pendlingsafstand mellem bopæl og arbejde i 2015 lå på godt 21,2 km, dvs. samlet ca. 42,5 km transport om dagen. Syv år tidligere var afstanden 39 km.
  • Antallet af pendlere med mere end 50 km mellem bopælen og arbejdsstedet, altså samlet mere end 100 km. om dagen, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år.
  • Undersøgelser af langdistancependlerne, der har mere end 50 km mellem bopæl og arbejdsplads, viser, at næsten to tredjedel pendler hver dag. Hele 75 procent pendler fire eller flere dage om ugen.

Kilde: Dansk Industri



Hold dig opdateret med Metal Supply DK

Kommentarer

jette randrup
Vi har vænnet os til en stor grad af individuel trafik.
Et ekstra Motorvejsspor vil blot blive fyldt op med flere biler med een person i hver. Det er positivt når kolleger planlægger fælleskørsel, det giver (lidt) mere luft på motorvejen.
Udenfor københavnsområdet er Banen over Fyn og Østjylland fra Fredericia til Århus de bedst servicerede togstrækninger. Trafikplanlægning er mange forskellige ting, der supplerer hinanden, - Giv pendlerne et reelt alternativ: Stabile forbindelser og tilsluttende forbindelser der hænger sammen, så ikke alle kun ser privatbilismen som en pendlermulighed.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Se billederne: Kæmpe stålbro blev flyttet

- Hold da op: En robot, der kan skænke øl

Vidt forskellige årsager til, at gæster går på FoodTech

Nilfisk-direktør afviser fusionsrygter

Tyske maskiner i Danmarks nye pantfabrik

Venter gerne fire år på ordrerne

Vestas lander ordre på 50 MW

Nyhedsbrev

Flere fede fotos fra FoodTech

Mennesker, maskiner og mad går op i en højere enhed

Vil være kendt i Sverige

Jens Peders kridtrobot kan blive den første i en ny klynge

KJV køber sig ind i nordjysk automations-komet

80 Vestas-møller til australsk vindprojekt

Unidrain: Hvor er byggebranchens Claus Meyer?

Miljøminister så på metalskrot på Grenaa Havn

2

Sekura Cabins går efter den halve milliard

BILLEDSERIE: Svenskerne inviterer til underleverandør-fest

Terma trækker flere studerende til USA

Danske udstillere: Stille start på Elmia Subcontractor

Cirka 2.600 besøgte den svenske messe på førstedagen

Frasalg af ståldivision gør Sanistål langt mere attraktiv

SP Group sigter mod to milliarder

- de bedste ni måneder nogen sinde, siger direktør

Universal Robots hyrer 20 eksperter fra tidligere konkurrent

Billedserie: FoodTech er i gang

Se stemningsbilleder fra førstedagen

ME Production får stort rederi med ombord

Bila vil fordoble omsætning på tre år

Målet er 1 milliarder kroner i omsætning

Carsoe køber op

Lindø bejler til dekommisionerings-marked

Grundfos-boss er klar til opkøb

Stifter af Vestergaard Company død

Festdag hos Vola

Jørgen Mads Clausen hædret med endnu en pris

Her vælter pengene ind hos Vestas

Dobbeltordre til Terma og mere på vej

Nyt om navne: Flextek opruster på salgsfronten

Scan-direktør: Jeg er her, til der bliver lukket og slukket

Det sker: Robotteknologien i Danmark

Brændeovns-producent flytter produktionen til Polen

Ny direktør for Grundfos-fond

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye kræfter på vej...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Valsning af svøb – H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

Mobile salgsboder til København Zoo

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Designet til rummet

De bedste fødevarer og produkter hyldes på FoodTech

Se verdensnyhed på FoodTech messen!

ZF Danmark leverer Planetgear i høj kvalitet

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Fibox’ standardproduktudvalg udgør mere end 1000 forskellige løsninger

Sugekopper fra VMECA - Metal Work Danmark

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Varmepumpe med rensende UV-filter

Migatronic Automation styrker indsatsen på service

••>••••••>••••••>••••••>••••••>••••••>••••••> Svingbukkemaskine Schröder PowerBend Industrial

Din logistik specialist i Danmark

Kunderne fremhæver Belimos driftssikkerhed og gode kundeservice

Rustfrit smedearbejde

Effektive robotløsninger øger kapaciteten

Elbek & Vejrup løber med prisen som Danmarks bedste arbejdsplads

Send til en kollega

0.322