23948sdkhjf

Pendlere fylder fynske motorveje

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Over 32.000 pendler til Odense, hvilket udfordrer Universal Robots og Fayard.

Virksomhedernes medarbejdere rejser fortsat mere og længere for at komme på arbejde. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, og udviklingen udfordrer både virksomhederne selv og den infrastruktur, som medarbejderne benytter sig af for at komme på arbejde.

Læs også: Robotchef: Vi ser et kæmpe potentiale

Analysen fra DI tegner et billede af et dansk arbejdsmarked, der bliver mere og mere mobilt. Antallet af folk, som kører mere end 50 kilometer mellem deres bopæl og arbejdssted, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år. Den gennemsnitlige afstand til arbejdet fortsætter opad. Nu lyder den på 22,5 kilometer – hver vej.

Et af de steder, hvor man for alvor mærker den nye virkelighed, er på Fyn. Øens økonomiske motor er Odense, og her er virksomhederne vant til at have mange medarbejdere, som kommer langvejs fra. En af dem er den lokale robotteknologi-klynges flagskib, Universal Robots A/S.

Hver femte medarbejder rejser langt
Anette Dahl Christensen, Universal Robots Vice President HR, kender alt til pendlende medarbejdere. Tidligere på året opgjorde virksomheden, at cirka 20 procent af dens medarbejdere bor uden for Fyn og derfor dagligt har en lang transporttid. Der er gode grunde til, at det er tilfældet.

- Vi er vokset kraftigt i flere år. Hvis vi skal have specialister nok, er vi nødt til at søge geografisk bredere end bare på Fyn. Vi kan ikke forvente, at vi kan finde dem alle tæt på. Det betyder, at mange medarbejdere også ender med at have lang transport, siger hun.

Det giver udfordringer for virksomheden – specielt fordi den gerne vil have, at medarbejderne er fysisk til stede så meget som muligt på hovedkvarteret i det sydlige Odense. Universal Robots forsøger dog at være så fleksible som muligt.

- Lederne skal være synlige på stedet, og det gælder også medarbejderne. Det betyder dog ikke, at vi ikke er fleksible. Man kan godt tage en hjemmearbejdsdag af og til. Medarbejderne finder også selv løsninger. Nogle både kommer og går tidligt, andre arbejder lange dage og overnatter i byen. Nogle har sågar små lejligheder, siger hun.

Læs også: Cobot Lift løfter sække hos Dana Lim

Medarbejdere, der må være kreative for at kunne få hverdagen til at hænge sammen, er ikke noget særsyn i Odense. I 2016 blev antallet af medarbejdere på arbejdspladser beliggende i Odense Kommune med bopæl uden for kommunen opgjort til ca. 32.500. Det var 2.500 flere end otte år tidligere, og heraf var mere end 1.600 af de nytilkomne rekrutteret fra kommuner uden for Fyn.

Øget pres på infrastruktur
Stigningen i antallet af pendlere sætter infrastrukturen under pres. Det oplever man blandt andet hos en anden fynsk virksomhed, skibsværftet Fayard A/S, der hører hjemme på de gamle Lindø-arealer nordøst for Odense. Fayards HR-manager, Tone Eidnes Andersen, forklarer, at værftet har ekstremt mange pendlende medarbejdere – blandt andet fordi virksomheden for otte år siden hørte hjemme i Fredericia.

Da værftet flyttede til Lindø, valgte cirka 90 procent af medarbejderne at forblive i virksomheden på trods af den længere transporttid. Tone Eidnes Andersen oplever ikke som sådan, at de rejsende medarbejdere er en udfordring for virksomheden - selv om nogle af dem kommer meget langt fra.

Fra Nordjylland til Nordfyn
- Vi har generelt mange pendlere på Fayard. Vi har endda nogle, der kommer helt fra Nordjylland. De pendler selvfølgelig ikke dagligt mellem hjem og arbejde. Men de møder pligtopfyldende op, siger hun.

Selv om medarbejderne ikke lader det gå ud over deres arbejdsplads, at de kommer langvejs fra, er Fayards HR-manager dog ikke blind for, at de rejsende medarbejdere er udfordret på anden vis. Det handler specielt om den firsporede trafikåre E20, der går på tværs af øen lige syd for Odense.

- Den fynske motorvej er virkelig en udfordring. Der er meget ofte kø, så der mangler i den grad et tredje spor på Fyn. Når jeg taler med personalet om det, så føler de sig udfordret. De ved reelt ikke, hvornår de kommer hjem, og det er meget generende, siger hun og tilføjer:

- Det eneste positive, man kan sige om det, er, at der er mange af vores medarbejdere, der fylder bilerne op og skiftes til at køre. Det er jo sympatisk, men det løser altså ikke det trafikale problem.

Om DI-analyse om langdistance-pendling

  • Pendlingsafstanden er steget støt siden midten af det tyvende århundrede. Vi pendler længere og længere, viser ny DI-analyse.
  • Den gennemsnitlige pendlingsafstand mellem bopæl og arbejde i 2015 lå på godt 21,2 km, dvs. samlet ca. 42,5 km transport om dagen. Syv år tidligere var afstanden 39 km.
  • Antallet af pendlere med mere end 50 km mellem bopælen og arbejdsstedet, altså samlet mere end 100 km. om dagen, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år.
  • Undersøgelser af langdistancependlerne, der har mere end 50 km mellem bopæl og arbejdsplads, viser, at næsten to tredjedel pendler hver dag. Hele 75 procent pendler fire eller flere dage om ugen.

Kilde: Dansk Industri

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Nyt om navne: Ny sourcing specialist hos Würth Industri

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

Tick Cad udvider forretningen

Scape Technologies satser på breakeven i 2020

Mexicansk ordre til Vestas

Nyhedsbrev

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

Første sten ryddet af vejen i vindmøllefusion

100 nye medarbejdere på et år

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Nyt om navne: SMC opruster i Sydjylland

Antallet af plastmagerelever styrtdykker

1

Lærlingepris går til humørspreder med unikt teknisk talent

Det sker: Kom tæt på 3D-print af sprøjtestøbeforme

Video: Tre teknikker til at sænke udgifter til automatisering

Sanistål får grønt lys til frasalg af stålaktiviteter

Det sker: Besma fejrer generationsskifte

Tidligere AH Industries-direktør i spidsen for Hydratech Industries

Palleteringsrobot fjerner flaskehals

Norsk aluminiumgigant ramt af hackerangreb

Regnskab
Efter fem års underskud: Sjørring lander sorte tal

NKT har fundet ny topchef

Envotherm lander tocifret millionordre

Cleentek udvider med ultralydsanlæg

Brand var tæt på at gå helt galt hos smedevirksomhed i Nakskov

Nyt om navne: Frecon opruster

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Kallesoe Machinery udvider for 14. gang

Skrotvirksomhed har ikke opgivet Korsør

Nyt om navne: Ny produktchef hos Lemvigh-Müller

Skako-top skuffet over 2018

Hovmand hædret for digital omstilling

Nyt om navne: Ny kommunikationschef i Plastindustrien

Scandi Supply udvider ejerkredsen

Støberi vil have has på arbejdsulykkerne

Nyt om navne: Isoplus Fjernvarmeteknik udvider ledelsen

Nyt om navne: Armatur-producent opruster i salget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Markant profil går på pension efter mere end 40 år hos Eegholm

Ny autoriseret distributør for Ingersoll Rand i Danmark

PRO-CONSULT skaffer direkte erstatning for udgået Ring luftblæseren

Total kranløsning leveret og monteret 14 dage efter ordre.

Der er godt gang i svejserobotten hos Balle Innovation i Herning

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Effektiv bearbejdning af større serier

Spar på vandet

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Frysehus hos Havi i Ishøj

Reparation og Service af transmissioner, pumper og procesudstyr

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sølvpakken - Messeudstyr

40 udstillere på Automationsdag'19

Husudstillingen hos HERMLE er åbnet for tilmelding

Intelligent E-pulsnøgle på batteri

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Controlflex Kobling

Ostevender anlæg med TriVision overvågning

Rikke van Rensburg scorede et 12-tal

Munck Kraner A/S's medarbejdere er veluddannet

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Send til en kollega

0.234