23948sdkhjf

Pendlere fylder fynske motorveje

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Over 32.000 pendler til Odense, hvilket udfordrer Universal Robots og Fayard.

Virksomhedernes medarbejdere rejser fortsat mere og længere for at komme på arbejde. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, og udviklingen udfordrer både virksomhederne selv og den infrastruktur, som medarbejderne benytter sig af for at komme på arbejde.

Læs også: Universal Robots hyrer 20 eksperter fra tidligere konkurrent

Analysen fra DI tegner et billede af et dansk arbejdsmarked, der bliver mere og mere mobilt. Antallet af folk, som kører mere end 50 kilometer mellem deres bopæl og arbejdssted, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år. Den gennemsnitlige afstand til arbejdet fortsætter opad. Nu lyder den på 22,5 kilometer – hver vej.

Et af de steder, hvor man for alvor mærker den nye virkelighed, er på Fyn. Øens økonomiske motor er Odense, og her er virksomhederne vant til at have mange medarbejdere, som kommer langvejs fra. En af dem er den lokale robotteknologi-klynges flagskib, Universal Robots A/S.

Hver femte medarbejder rejser langt
Anette Dahl Christensen, Universal Robots Vice President HR, kender alt til pendlende medarbejdere. Tidligere på året opgjorde virksomheden, at cirka 20 procent af dens medarbejdere bor uden for Fyn og derfor dagligt har en lang transporttid. Der er gode grunde til, at det er tilfældet.

- Vi er vokset kraftigt i flere år. Hvis vi skal have specialister nok, er vi nødt til at søge geografisk bredere end bare på Fyn. Vi kan ikke forvente, at vi kan finde dem alle tæt på. Det betyder, at mange medarbejdere også ender med at have lang transport, siger hun.

Det giver udfordringer for virksomheden – specielt fordi den gerne vil have, at medarbejderne er fysisk til stede så meget som muligt på hovedkvarteret i det sydlige Odense. Universal Robots forsøger dog at være så fleksible som muligt.

- Lederne skal være synlige på stedet, og det gælder også medarbejderne. Det betyder dog ikke, at vi ikke er fleksible. Man kan godt tage en hjemmearbejdsdag af og til. Medarbejderne finder også selv løsninger. Nogle både kommer og går tidligt, andre arbejder lange dage og overnatter i byen. Nogle har sågar små lejligheder, siger hun.

Læs også: Universal Robots fejrer 10-års jubilæum

Medarbejdere, der må være kreative for at kunne få hverdagen til at hænge sammen, er ikke noget særsyn i Odense. I 2016 blev antallet af medarbejdere på arbejdspladser beliggende i Odense Kommune med bopæl uden for kommunen opgjort til ca. 32.500. Det var 2.500 flere end otte år tidligere, og heraf var mere end 1.600 af de nytilkomne rekrutteret fra kommuner uden for Fyn.

Øget pres på infrastruktur
Stigningen i antallet af pendlere sætter infrastrukturen under pres. Det oplever man blandt andet hos en anden fynsk virksomhed, skibsværftet Fayard A/S, der hører hjemme på de gamle Lindø-arealer nordøst for Odense. Fayards HR-manager, Tone Eidnes Andersen, forklarer, at værftet har ekstremt mange pendlende medarbejdere – blandt andet fordi virksomheden for otte år siden hørte hjemme i Fredericia.

Da værftet flyttede til Lindø, valgte cirka 90 procent af medarbejderne at forblive i virksomheden på trods af den længere transporttid. Tone Eidnes Andersen oplever ikke som sådan, at de rejsende medarbejdere er en udfordring for virksomheden - selv om nogle af dem kommer meget langt fra.

Fra Nordjylland til Nordfyn
- Vi har generelt mange pendlere på Fayard. Vi har endda nogle, der kommer helt fra Nordjylland. De pendler selvfølgelig ikke dagligt mellem hjem og arbejde. Men de møder pligtopfyldende op, siger hun.

Selv om medarbejderne ikke lader det gå ud over deres arbejdsplads, at de kommer langvejs fra, er Fayards HR-manager dog ikke blind for, at de rejsende medarbejdere er udfordret på anden vis. Det handler specielt om den firsporede trafikåre E20, der går på tværs af øen lige syd for Odense.

- Den fynske motorvej er virkelig en udfordring. Der er meget ofte kø, så der mangler i den grad et tredje spor på Fyn. Når jeg taler med personalet om det, så føler de sig udfordret. De ved reelt ikke, hvornår de kommer hjem, og det er meget generende, siger hun og tilføjer:

- Det eneste positive, man kan sige om det, er, at der er mange af vores medarbejdere, der fylder bilerne op og skiftes til at køre. Det er jo sympatisk, men det løser altså ikke det trafikale problem.

Om DI-analyse om langdistance-pendling

  • Pendlingsafstanden er steget støt siden midten af det tyvende århundrede. Vi pendler længere og længere, viser ny DI-analyse.
  • Den gennemsnitlige pendlingsafstand mellem bopæl og arbejde i 2015 lå på godt 21,2 km, dvs. samlet ca. 42,5 km transport om dagen. Syv år tidligere var afstanden 39 km.
  • Antallet af pendlere med mere end 50 km mellem bopælen og arbejdsstedet, altså samlet mere end 100 km. om dagen, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år.
  • Undersøgelser af langdistancependlerne, der har mere end 50 km mellem bopæl og arbejdsplads, viser, at næsten to tredjedel pendler hver dag. Hele 75 procent pendler fire eller flere dage om ugen.

Kilde: Dansk Industri

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Robotter trækker ansatte og eksportmillioner til Fyn

GE snart klar med prototype på monstermølle

Bladt leverer landgangsanlæg til Norge og Sverige

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Direktørskifte i Unidrain

Hensigtserklæring baner vej for storskalatest og prototype-testpladser

Nyhedsbrev

Siemens Gamesa bider MHI Vestas i haserne

Danske afløbssystemer til verdens største krydstogtskib

Vestas opruster igen i Ringkøbing

Nyt om navne: Fire nye hos Process Engineering

Fairwind tager på fjernøstligt eventyr med Siemens Gamesa

Nyt om navne: Ny mand hos Sick

DI: Håber på alternativ Brexit-løsning efter nej til aftale

Solidt overskud hos KVM Industrimaskiner

Vestjysk opbakning til havmøllepark

Nødstrøms-pakken til Sygehus Sønderjylland kommer fra Nordjylland

Nyt om navne: Ny indkøbschef hos Carsten Holm

Tilbagegang hos Hedema

Nyt om navne: Schunk Intec opruster

Facebook vælger dansk ventilations-leverandør

Løbsk vindmølle bremset

IFAD i ny rammeaftale med Forsvarsministeriet

1

Hans Jensen Lubricators udvider direktionen

Ny dokkapacitet skal sikre Orskovs vækst

Orskov Yard og Frederikshavn Havn har indgået aftale med henblik på en forøgelse af Orskovs dokkapacitet

Rift om fyrede Aluwind-smede

Energiminister lodder vestjysk stemning om gigantisk havmøllepark

MHI Vestas gearer op i USA

Nilan hædret med pris

Bygger ny fabrik til sin underleverandør

Vestas skyder i vejret i Kina

Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

Endnu en pris til Henrik Anker og Gibotech

Fusion fuldført i det jyske

LJ Maskinteknik udvider ejerkredsen.

Disse tre robottrends skal du holde øje med i 2019

Vejle begræder ikke, at Uniscrap valgte nabobyen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Pepperl-Fuchs Danmark styrker teamet med ny medarbejder

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Et bor til mange opgaver

Høj hastighed og høj opløsning med 3D smart inline inspektion

Valsning af plader og profiler - hnielssons.dk

Produkter til luftbehandling fra Metal Work Pneumatic

Effektiv varmepumpe med lavenergi motor

Januar nyhedsmail fra KE Fibertec

Eksport til Tyskland - Den danske Fællesstand på Hannover messen 2019 01-05 April

Netværk skaber vækst

Fra 0 - 9001 - 14001 - 45001 | Gratis gå-hjem-møde

Holger Elgaard A/S flytter.

Ion luftkniv fra EXAIR fjerner statisk elektricitet

Hygiejniske Gear og motorer til Fødevareindustrien

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

SOLGT!

Technoflex Afbalancering

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Condair udvider sit serviceteam

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Højere standtid og ideal spånkontrol.

Sneglegange med forskellig geometri låser ODU-MAC-serien sikkert og ergonom...

Gibotech sætter ny medarbejderrekord

Ta’ med CP på tur til Carlsberg Byen

Send til en kollega

0.168