23948sdkhjf

Marels anden hjemmebane ligger i Århus

Topchefen for den islandske koncern ser Danmark som en af hjørnestenene.

Selv om han ikke helt har tilgivet, at Danmark vandt over Island i EM-kvalifikationen i fodbold i 2011, så har Marels CEO Arni O. Thordarson alligevel et ganske godt forhold til Danmark.

Han var fredag den 3. november landet i anledning af indvielsen af en stor udvidelse af Marels faciliteter i Århus. I den anledning fik Food Supply Magazine en snak med ham om de danske aktiviteter og forventningerne til fremtiden.

For Danmark ér et vigtigt ben i den hastigt voksende Marel-koncern, slår den islandske CEO fast.

- Vores hjemmebane for software til fiskeindustrien er Island og Danmark, hvor vi har 1.200 medarbejdere fordelt mellem Island og Danmark. Vores hjemmebane for laks er her også i Danmark, og det samme gælder portioning og robotic siger Arni O. Thordarson.

Jagter de rigtige talenter
I Danmark har Marel sit hovedkontor i Århus, og det har netop været centrum for en 40 mio. kr. stor udvidelse af faciliteterne. Og det er ikke nogen tilfældighed, at Marel investerer netop her.

- Vi kæmper lige som andre virksomheder om talenter, så vi investerer i Århus for at kunne tiltrække de bedste folk. I Århus er vi tæt på universitet, de tekniske uddannelser og Danish Food Cluster, og det samarbejde betyder meget for Marel, forklarer Arni O. Thordarson.

Udover Århus har Marel produktion i Støvring samt et showroom i Kastrup, København. Han ser dog først og fremmest Danmark som et R&D-land.

- Innovation og softwareteknologi vokser fortsat i Nordeuropa, mens vi produktionsmæssigt vokser i Østeuropa tættere på de nye markeder. Men vi vil ikke skære ned i Danmark, konstaterer Arni O. Thordarson.

- Vi klassificerer Danmark som en mother site, hvor vi har produktion og udvikling sammen. Det er godt at have innovation og produktion tæt forbundet, fordi det sammen giver de bedste løsninger, uddyber han.

Satser på tocifret vækst
Marels historie i Danmark går helt tilbage til 1996, og Danmark blev dermed tidligt en vigtig brik i Marels ekspansion.

- I 1992 havde Marel 6 mio. euro i omsætning og 45 ansatte - i dag har vi mere end 5.000 ansatte og omsætter for mere end 1 mia. euro globalt, fortæller Arni O. Thordarson.

Den vækst vil fortsætte i de kommende år.

- Vi har en klar strategi om at vokse med 12 procent om året de næste år. Det er en ambitiøs vækstplan. Halvdelen vil komme fra organisk vækst, og resten via opkøb, siger Arni O. Thordarson, der ikke vil afvise, at der kan komme flere opkøb i Danmark og  resten af Nordeuropa, når  den rigtige mulighed viser sig.

I 2015 overtog man for eksempel den hollandske virksomhed MPS, og det betyder, at Marel i dag har et solidt aftryk indenfor kød, i hele den nordlige del af Europa. Det er selvfølgelig nærliggende at tro, at de store opkøb er sket tæt på, fordi de kulturelle forskelle er til at overse, men det er et forsimplet billede, mener Arni O. Thordarson:

- Vi skal ikke undervurdere, de kulturelle forskelle, at vi også er forskellige, og det skal vi respektere. Der er mange ligheder, men også forskelle mellem Island, Danmark og Holland. Der er meget i kraft af de forskelle, og en god dynamik der gør at vi udvikler os, , siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125