23948sdkhjf

Tag en tur gennem DTU Risøs vindtunnel

Gennem det seneste år har DTU Vindenergis Risø Campus summet med aktivitet fra byggeriet af den nye Poul la Cour Vindtunnel.

Det første spadestik blev taget i juni 2016, byggeriet forventes færdigt i løbet af 2017 og den officielle åbning vil efter planen finde sted i begyndelsen af 2018.

Vindstyrker op til 105 m/sek
Vindtunnelen bliver, når den står færdig, blandt de største universitetsejede tunneler i verden, og kombinationen af testmuligheder gør vindtunnelen til noget ganske særligt, ikke bare nationalt, men også globalt. 

Det skyldes vindtunnelens størrelse, høje strømningshastigheder og muligheden for at kombinere målinger af aerodynamik og støj. Man vil for eksempel kunne udsætte en del af en møllevinge for vindstyrker op til 105 meter i sekundet eller 378 km/t. Det svarer til tre gange orkanstyrke.

Vinden bliver skabt af en gigantisk blæser med en diameter på 4,7 meter.

Et lyddødt rum
Testsektionen bliver indkapslet i et lyddødt rum for at undgå refleksioner og for at absorbere støj. Grundet testsektionens størrelse vil det udover vingesektioner til vindmøller også blive muligt at teste andre elementer, for eksempel nedskallerede modeller af hele vindmøller, af huse og af køretøjer.

Vindtunnelmodellen, som for eksempel kan være en vingesektion, monteres i testsektionen, og imens den udsættes for den kunstige vind fra blæseren, måles trykket, både på vingen og testsektionens vægge for at bestemme de trykkræfter, som luften påvirker modellen med.

Støjen måles med mikrofoner placeret uden for selve strømningen i det lyddøde rum, der omgiver testsektionen.

Design
Vindtunnelen er designet, så man i testsektionen har en strømning med ensartet hastighed over hele tværsnittet og lav turbulens.

For at spare energi, for at kunne styre strømningens temperatur og for at reducere turbulensen recirkuleres strømningen, så den skal passere igennem fire hjørner, som er monteret med ledeskovle, der hjælper med at dreje strømningen om hjørnerne.

Samtidig øges tværsnitsarealet hele vejen fra testsektionen tilbage til stagnationskammeret. I stagnationskammeret er der forskellige net, der ensretter strømningen og gør den lavturbulent. En kontraktion sørger derefter for at accelerere strømningen op til maksimal hastighed i testsektionen.

For at kunne få et retvisende billede af støjen fra vingen i testsektionen er støj fra blæser og andre komponenter minimeret. 

I nedenstående videoer kan man henholdsvis følge byggeprocessen fra påbegyndelsen af fundamentet og frem til en næsten færdig yderkonstruktion og tage en tur gennem bygningen for en præsentation af bygningens indendørs-komponenter, som for eksempel ledeskovlene og huset til den 4,7 meter store blæser. 

Følg byggeriet

Walk-Through Poul la Cour vindtunnelen.

Kilde: DTU Vindenergi

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.407