23948sdkhjf

Ny mand bag roret hos VL Staal

Den vestjyske skorstensproducent har fået ny direktør.

Jørgen Damm har stået i spidsen for VL Stål siden 1998 og var også medejer, indtil franske Poujoulats overtog Esbjerg-virksomheden i 2013.

Nu har han valgt at takke helt af og i stedet overlade posten som administrerende direktør til VL Staals hidtidige salgs- og indkøbsdirektør, Jens Refshøj.

- Vi har arbejdet på at gennemføre et generationsskifte, siden jeg startede som salgsdirektør i december 2015, siger Jens Refshøj.

Han fortsætter også med at have ansvaret for salgs- og indkøbsfunktionen.

Jens Refshøj bliver dermed tredje ”generation” i VL Staal, der blev grundlagt i 1983 af Vagner Laigaard. Men som den første direktør er han ikke medejer. Til gengæld kan han læne sig op af et fransk moderselskab med 1.500 ansatte. Han er uddannet smed og var faktisk ansat hos VL Staal for mere end 20 år siden.

Han kommer til at stå i spidsen for en virksomhed med godt 100 medarbejdere, med stolte traditioner inden for produktion af stålskorstene.

- Vi har to ben; vores core business er skorstene, og så har vi Steel Components, hvor vi laver dele til blandt andet vindmølleindustrien. Vi laver 200 skorstene om året, så vi sender en skorsten ud næsten hver dag. Stålskorstene er vores eget produkt, hvor vi er med i hele processen, mens Steel Components i princippet er en tegning udefra - så der er vi mere underleverandør, forklarer Jens Refshøj.

Esbjerg-virksomheden har i alle årene haft plus på bundlinjen, men de seneste år har overskuddet dog været faldende.

- Vi kan godt mærke, at der er hård konkurrence derude, og det har vi kunnet mærke over de seneste tre år. Energibranchen er ikke, som den har været før, og der er nok lidt overkapacitet. Men vi kan se, at der kommer investeringer igen blandt andet inden for biomasse, forklarer Jens Refshøj.

VL Staal leverer til det meste af Europa og også mere fjerntliggende steder for eksempel Australien. I princippet er der ikke noget marked, Jens Refshøj ikke er interesseret i, hvis den rette kunde er der.

- Vi kan for eksempel se, at Kina rykker mere på sig, og vi har ansat en mand i Kina og lavet tre projekter derude, så vi bruger noget tid på Kina nu, slutter han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128