23948sdkhjf

Stålkommentar: Global lavkonjunktur fortsætter, men forsigtig optimisme i sigte

Alle stålproducerende lande, med undtagelse af Kina, har bremset deres produktion. Lagerniveauerne reduceres og en vis optimisme spores, men endnu vover få at tale om vækst. Transportindustrien har fortsat overkapacitet, og konsolidering betragtes som uundgåelig.
Det lysner forude, lyder vurderingerne fra både Nordea og SEB. ”Vi ser nu de første tegn på, at forventningerne ikke er i frit fald, og vurderer, at det værste er overstået. I Sverige vil man have nået bunden allerede til efteråret, og sidst på året kommer væksten — om end på et meget lavt niveau”, skriver Nordea i sin Markedsoversigt. Også SEB er forsigtige og skriver i sin internationale oversigt for maj 2009, at det er for tidligt at ånde lettet op. ”Vi skal frem til årsskiftet, før vægtskålen begynder at være i balance med nedadgående kræfter i den ene skål og politiske modforanstaltninger i den anden”, lyder vurderingen fra SEB.

Verdens stålproduktion faldt
Verdensproduktionen af stål for de 66 lande, som rapporterer til World Steel Association, blev 354 millioner tons i årets første fire måneder; et fald på 22,7 % sammenlignet med samme periode 2008. Stålproduktionen i EU faldt med 44,2 %. Kina er eneste undtagelse og øgede sin produktion med 0,1 %. Kineserne købte 57 millioner tons jernmalm i april, hvilket er rekord. Landet er verdens største malmproducent, hvorfor visse iagttagere tror, at der er opkøb i sigte, og at man gennem egne lagre gør sig uafhængige i de kommende prisforhandlinger med mineselskaberne. Kinas ageren øger spotpriserne på malm og driver også fragtpriserne opad. Selv kinesernes import af kobber slår alle rekorder med 400.000 tons i april. At priserne på kobber er kommet sig siden årsskiftet beror udelukkende på kinesiske køb, skriver SvD's Fredrik Braconier d. 22. maj. Torbjörn Iwarson, ansvarlig for råvarehandel i Handelsbanken, tror dog i en kommentar til SvD, at Kina nu har fyldt sine lagre.

Lysner det for Europas transportindustri?
For første gang overgår Kina nu USA, når det gælder bilsalg. I Sveriges radios "Ekonomiekot" lørdag d. 23. maj konstaterede ekspertpanelet, deriblandt bilanalytiker Matts Carlsson, administrerende direktør for Göteborg Management Institute, at det virker som om, USA har taget den forkerte vej, når det gælder om at positionere sine varemærker. Det kan give åbninger for europæisk bilindustri, som samtidig skal konsolideres. Indenfor fem år vil der findes et antal kinesiske bilproducenter i Europa, men europæiske bilkøbere vil ikke længere give afkald på sikkerhed, og kineserne behøver denne kompetence. En genvej, konstaterede ekspertpanelet, kan være, at kineserne allierer sig med europæiske virksomheder, som kender meget til bilsikkerhed. Spørgsmålet er dog i hvilken udstrækning, de store underleverandører vil dele deres teknologi med kinesiske producenter. Sikkerhed koster meget, konstaterede Bertil Moldén, administrerende direktør for Bil Sweden, og nævnte den indiske bil Tata Nano, som ved lanceringen i Indien vurderes at kunne sælges til en pris svarende til 17.000 kroner. Den skulle koste ca. 50.000 kroner, hvis der skulle stilles europæiske sikkerhedskrav til den. Overkapaciteten i verdens bilproduktion vurderes af panelet til at være 25 millioner, 75 millioner kan bygges, men efterspørgslen er kun på 50 millioner.

På vej mod normale lagerniveauer
De europæiske ståldistributørers forening Eurometal vurderer, at lagrene på steel service centre i Europa vil falde til et normalt niveau igen i løbet af andet halvår 2009. ArcelorMittals administrerende direktør, Lakshi Mittal, konstaterer overfor Steel Business Briefing (SBB), at der på trods den økonomiske nedgang findes en del lyspunkter, deriblandt Kina. De kinesiske lederes stålintensive støttepakker giver effekt på efterspørgslen, og de indenlandske værker har nu nedjusteret deres kapacitetsudnyttelse til 90 % igen efter en alt for hurtig opjustering i første kvartal 2009. Lagerniveauerne på de amerikanske steel service centre er nedjusteret med 30 % det seneste halvår trods en rekordlav efterspørgsel. EU har højere lagerniveau end USA, men samtidig faldt stålproduktionen i Europa næsten fire gange mere end efterspørgslen under første kvartal 2009. Det kommer til at tvinge priserne op, konstaterer Lakshi Mittal, hvis gigantiske koncern lige nu kun har 9 af sine 25 europæiske højovne i gang. Samtidig har en anden gigant, koreanske Posco, skabt forvirring blandt værkerne og distributørerne lokalt ved at sænke prisen i Korea. Iagttagere, som SBB har talt med, tror, at Posco og Hyundai i stedet vil forsøge at hæve deres eksportpriser. SBB vurderer, at lagerniveauerne verden over vil flade ud indenfor et par kvartaler, afhængig af region, men at en virkelig vækst på mere modne markeder, først kommer om nogle år.

Kilde: Tibnor - http://www.tibnor.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109