23948sdkhjf

Fayard skal lappe grundstødt containerskib

Arbejdet med at bringe containerskibet 'Victoria' på fynsk værft foregår fredag. Forsvaret følger situationen nøje.

Det grundstødte containerskib 'Victoria' skal bugseres i dok ved Faryard-væftet i Odense Fjord. Det står klart efter, at rederiet, der ejer skibet, har afleveret sin bjærgningsplan.

Forsvaret vurderer, at rederiets plan er fornuftig og velovervejet. Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen har også været konsulteret, og det betyder, at skibet fredag morgen begynder turen mod Faryard. Det oplyser Værnsfælles Forsvarskommando i en pressemeddelelse.

Selve bjærgningen kommer til at foregå ved, at skibet bliver trukket med meget lav hastighed af slæbebåde.

En fordel med koldt vand
Mens skibets slæbes, vil Forsvarets miljøskibe følge i hælene, klar til at gribe ind, hvis der mod forventning skulle opstå problemer undervejs.

- Forsvarets rolle i sagen er i forhold til havmiljøet. Vi skal være med til at sikre, at miljøet ikke lider yderligere skade, oplyser vagtholdslederen ved Forsvarets Operationscenter.

Ved grundstødningen gik der hul på flere brændstoftanke. Det tyder dog på, at konsekvenserne for miljøet ikke bliver så alvorlig som først frygtet, og det kan man blandt andet takke det kolde vand for. Den type olie, der var i tankene, størkner nemlig ved en temperatur på omkring seks grader. Og da vandtemperaturen er på omkring to grader, tyder det på, at meget af olien er størknet i tankene.

Bedre med bugsering end nødreparation
Nu skal skibet så transporteres i dok for at blive repareret. Det er blevet vurderet, at det er mest hensigtsmæssigt at slæbe skibet til Faryard.

- Sandsynligheden for at der løber olie ud af tankene, når skibet bliver bugseret ved lav hastighed, er lille. Men man kan selvfølgelig aldrig udelukke risiko for, at der kan blive trukket lidt mere olie ud, hvis der eksempelvis skabes turbulens under bugsering. Derfor er det mest hensigtsmæssigt, at skibet bugseres så kort distance som muligt, oplyser vagtholdslederen.

Selvom der ikke er nogen særlig risiko ved, at skibet ligger for anker, vurderes det alligevel at være mere hensigtsmæssigt at få skibet bugseret på værft nu frem for at afvente en nødreparation på stedet.

- En nødreparation kan tage meget lang tid, og hvis vejret ændrer sig i negativ retning, kan det medføre uforudsigelige risici, oplyser vagtholdslederen. 

'Victoria' forventes i dok omkring klokken 13 fredag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.376