23948sdkhjf

Produktnyhed: Nyt rulningselement til lejer fra Schaeffler

Kuglerullen er det centrale element i en ny innovativ lejeserie fra Schaeffler Group Industrial.
Kuglerullelejet, der er udviklet af Schaeffler Group Industrial, repræsenterer en helt ny lejeserie. Innovationen er baseret på et nyt spændende rulningselement og nye produktionsmetoder. Alle ikke belastede områder på en standardkugle er fjernet ved at ”skære” 15 % af kuglens diameter. Dette giver en 30 % smallere kugle. På denne måde bliver lejet yderst pladsbesparende. Kuglerullens meget ”slanke” form og den specielt udviklede produktionsmetode gør det muligt at forøge antallet af rulnings-elementer i samme bygningsstørrelse til ca. 90 %. Flere rulningselementer på den samme plads betyder langt større bæreevne og længere levetid. Dette giver nye muligheder for produkter i et mere kompakt design.

For eksempel kan et standard kugleleje 6207 efter DIN 625 optage ni rulningsele-menter, hvilket vil sige en fyldningsgrad på ca. 60 %. I samme bygningsstørrelse indeholder kuglerullelejet i lejeserien BXRE207 14 rulningselementer. Fyldningsgra-den er på ca. 90 %, og lejets levetid bliver 2,4 gange længere. Kuglerullelejet giver helt nye tekniske muligheder, fx mindre energiforbrug, mere kompakt design og stør-re ydeevne.

Kuglerullelejet blev præsenteret for første gang i 2007 på Hannover Messen, hvor lejet dog stadig befandt sig på projektstadiet. Siden da har Schaeffler Groups udvik-lingsingeniører videreudviklet det nye leje i fire dimensioner, så kuglerullelejet nu er klart til serieproduktion. Igennem hele udviklingsprocessen har kundernes ønsker og krav til en ny lejeserie været i fokus.

BXRE lejeserien: kompakt design eller større ydeevne
Det enradede BXRE leje har større bæreevne end et standard kugleleje i samme bygningsstørrelse. Dette skyldes, at lejet har ca. 50 % flere rulningselementer, der er anbragt mellem lejets inder- og yderring ved hjælp af en ny innovativ produkti-onsmetode. Takket være fyldningsgraden på ca. 90 % kan BXRE lejet optage eks-treme belastninger. BXRE lejet er således særdeles velegnet i kompakte produkter, idet lejet er mindre pladskrævende ved samme akseldiameter og samme bæretal. Typiske anvendelsesområder vil være i elektromotorer, vaskemaskiner og kædesa-ve samt i gearkasser til industrielt brug.

BXRO lejeserien: en konkurrent til lejer med én eller to inderringe
Kuglerullelejer i lejeserien BXRO er toradede lejer, hvor rulningselementerne er i O anordning. Lejerne kan derfor optage både store radiale men også store aksiale kræfter. I sammenligning med lejeserien 32 med én inderring kan der takket være den innovative produktionsmetode fyldes ca. 50 % flere rulningselementer i BXRO lejet, hvilket muliggør større bæretal ved de samme dimensioner. Fordelen ved BXRO lejet i forhold til 33 lejeserien, der har to inderringe, skal findes i en mere en-kel fastgørelse af inderringene på akslen. De massive inderringe opnår således en optimeret løbebanegeometri, der giver større præcision. Denne lejeserie egner sig specielt til brug i gearkasser i personbiler samt i tekstilmaskiner.

BXRT lejeserien: et alternativ med reduceret friktion i forhold til koniske rullelejer
BXRT lejets tandem udførsel er et toradet leje, hvor de to rækker kugleruller sidder i tandem anordning. Rulningselementerne kan styres af én eller to holdere. Udførslen med to holdere gør det muligt at indstille de to løbebaner uafhængigt af hinanden, så lejet passer perfekt ind i konstruktionen. Hermed sikrer man, at belastningen op-tages maksimalt ved minimale dimensioner og med lav friktion. Sammenlignet med koniske rullelejer reduceres friktionen med ca. 30 %, idet der ikke er nogen friktion fra styrekanter. Dette betyder, at energiforbruget kan reduceres væsentligt. BXRT lejeserien kan med fordel anvendes i differentialgear og gearkasser samt i hydrauli-ske motorer og pumper.

BXR4: en speciallejeserie til hjullejer med reduceret friktion og mindre vægt
Kuglerullelejet fås i en specialudførsel til brug i hjullejer i person- og varebiler, hvor hjullejets friktion og vægt er reduceret. Det fireradede hjulleje BXR4 har større bæ-reevne og dermed et mere kompakt design end standard masseproducerede hjulle-jer. Det er specielt velegnet til brug i drevne aksler. Reduceret friktion og lejernes og hjulophængets reducerede masse giver et vigtigt bidrag til at minimere benzinfor-bruget og CO2 udslippet.

Kilde: Schaeffler Group - http://www.schaeffler.com

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078