23948sdkhjf

Klumme: Når de dårlige forgreninger skygger for din profitable grundstamme

20 procent af dine produkter genererer 80 procent af din omsætning. Skær de dårlige forgreninger væk og fokusér på din virksomheds værdifulde grundstamme.

Klumme af Troels B. Andersen, konsulent ved Center for Simplimize, Teknologisk Institut.

I mit arbejde med Simplimize ser jeg ofte, hvordan Pareto-princippet udspiller sig i danske virksomheder. Den hårde konkurrence presser mange virksomheder til at lave flere kundetilpassede løsninger, hvilket resulterer i en stigende kompleksitet. Jeg ser desværre også, at de enkelte kundetilpassede leverancer ofte bliver en fast del af virksomhedernes produktprogram fremadrettet.

Pareto-princippet, som populært går under navnet ”80/20-reglen”, blev introduceret af den italienske økonom Vilfredo Pareto, der i forbindelse med et studie bemærkede, at 80 procent af den italienske jord var ejet af 20 procent af befolkningen. Sidenhen har fordelingsprincippet vist sig at være gældende i flere relevante perspektiver for erhvervslivet. Det er ikke længere blot et interessant statistisk fænomen, det er også et værktøj, som du aktivt kan bruge til at optimere din virksomhed.

Undgå de uprofitable produkter
Når jeg oplever, at 20 procent af virksomhedernes bedst sælgende produkter genererer 80 procent af omsætningen, gør det mig urolig. Især fordi mange virksomheder vender blikket væk fra deres kerneydelser for at satse på de sidste 80 procent af produktprogrammet, som altså blot avler 20 procent af deres omsætning.

Endnu mere hårrivende er det, at den del af produktprogrammet ofte har tendens til at påvirke virksomhedens resultat i en negativ retning. Mange virksomheder udvikler således deciderede uprofitable produkter blot for at tilfredsstille deres kunder.

Analysér dit marked ved hjælp af din produktfamilie
Alt for få virksomheder gør brug af en systematisk, operationel tilgang, der kan skære helt ind til stammen og fjerne de uprofitable forgreninger. Et værktøj som Simplimize kan hjælpe med netop dette. Ved hjælp af Simplimizes tværgående analyse af marked og produktfamilie kan du skabe et overblik over hvilke produkter, der udgør din kerneforretning og grundstamme.

Prøv at lav øvelsen hjemme i din virksomhed ved hjælp af de seks Simplimize-værktøjer. Du kan hente dem gratis her: www.simplimize.dk/vaerktoejer

Sig nej!
Mit råd til dig og din virksomhed er derfor: Slå bremsen i og analysér dit produktprogram. Selvom det er svært, skal du lære at takke nej til opgaver og i stedet uddelegere produktionen af dine uprofitable produkter til andre aktører på markedet, som kan levere produktet med overskud. Det er min erfaring, at det i sidste ende giver en sundere forretning.

Du kan således bruge din tid på aktiviteter, der skubber din virksomheds resultat i en positivt retning og ikke spilde tiden på uprofitable produkter.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078