23948sdkhjf

Legendarisk motorcykel skal genrejses - med næsten kun danske leverandører

Iværksætteren Claus Støvlbæk Clausen arbejder på en relancering af Nimbus-motorcyklen. En af hjørnestenene i projektet er at gøre det så dansk som overhovedet muligt

I 2020 overtog Claus Støvlbæk Clausen alle rettigheder til den legendariske danske Nimbus-motorcykel.

Den sidste af de originale Nimbus-motorcykler trillede ud af fabrikken på Frederiksberg i 1960, men går alt efter planen, kommer den til næste år igen ud at rulle på de danske veje – denne gang i en nydesignet, elektrisk udgave.

Men faktisk ender motorcyklen med at blive overhalet indenom af en elcykel.

- Det startede med, at jeg ville relancere motorcyklen, og så undervejs i sommeren 2020, da jeg skrev forretningsplanen, så tænkte jeg, at nej, vi skal søreme også have en Nimbus elcykel, fordi så er der noget til hele familien. Og kan vi så overføre noget af det DNA, motorcyklen har, så har vi to produkter, der er i familie. Så det gjorde vi, fortæller Claus Støvlbæk Clausen.

Danskerne er også medejere

Elcyklen skal efter planen lanceres allerede til efteråret. De første prototyper er bygget, og snart kan den egentlige fabriksfremstilling gå i gang.

Designet af både cykel og motorcykel er naturligvis ført op til moderne standarder, men det er Claus Støvlbæk Clausens ambition at være tro mod det gamle brand – også når det gælder produktionen.

- Den gamle Nimbus-motorcykel var jo dansk hele vejen igennem, og da jeg skrev forretningsplanen, så holdt jeg fast i det. Men så tilføjede jeg, at den også skal være dansk ejermæssigt. Så det hele skal være dansk. Derfor har vi solgt aktier til 1.228 danskere for 12 millioner. Så nu er danskerne også medejere sammen med mig og mine to børn, lyder det fra iværksætteren.

Thy-klynge klarer produktionen

Produktions-setup’et er på plads, og det kan næsten ikke blive mere dansk. Den er designet hos 3Part i Århus, udviklet hos Aquila Racing Cars i Gram, mens produktion og montage skal ske hos et trekløver i Thisted bestående af AB Aluminium, Kirk Plast Complete og 3N Lakering.

- Vi havde en annonce i 2023, hvor vi søgte samarbejdspartnere, og det eneste sted, vi fik reaktion fra, det var Thisted. Det sjove var, at to af virksomhederne i Thisted ringede til mig med 14 dages mellemrum, uden de vidste, at den anden havde ringet. Og så tænkte jeg, når de er så friske deroppe, så kører jeg derop, og så har jeg lavet en klynge deroppe, forklarer Claus Støvlbæk Clausen.

Der er dog enkelte dele på cykel og motorcykel, hvor han har været nødt til at kigge uden for Danmarks grænser efter.

- Hele drivlinjen, det vil sige motor og batteri, det køber vi som en pakke i Italien hos nogen, der hedder Energica, siger Claus Støvlbæk Clausen.

Derudover er der også enkelte smedegods-emner, som har været nødvendige at hente i Tyskland.

Så 100 procent dansk bliver cykel og motorcykel ikke, men det er uhyre tæt på, og Claus Støvlbæk Clausen har da også kun ros til overs for det danske produktionsteam, han har fået sammensat, og han ser også fordele i, at det er lykkedes at samle det geografisk tæt på hinanden.

- Når de kender hinanden alle sammen deroppe, så er de også interesserede i at hjælpe hinanden, hvis der skulle komme lidt barrierer på et eller andet tidspunkt, siger han.

Kører bragende godt

De første elcykler kommer som nævnt på gaden til efteråret, mens det har lidt længere udsigter med motorcyklerne.

- Nu skal vi bruge resten af året på at teste og teste og teste og så få den myndighedsgodkendt. For når den skal på gaden, så skal den altså være i orden. Men det, der også er lidt overraskende og fantastisk, det er, at på de første ture har den bare kørt fuldstændigt perfekt. Den kører bragende godt, siger dem, der har forstand på det. Så det er jo glædeligt, at vi har kunnet bygge sådan en helt fra bunden, sætte strøm til den, og så kører den bare, lyder det fra Claus Støvlbæk Clausen.

Ambitionerne kommer derfor heller ikke til at stoppe ved de danske veje.

- Forventningen er, at vi skal ud og eksportere begge produkter. Vi har jo et produkt, som designmæssigt er meget anderledes end andres, og så har vi alt det danske og vores værdier, og det tror vi på, at folk godt vil betale lidt ekstra for, slutter Claus Støvlbæk Clausen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158