23948sdkhjf

Fundamenter til danske fregatter leveret og svejset af AGJ A/S

Hos AGJ A/S i Stenlille er man ved at færdiggøre arbejdet med sidste fundament til Forsvarets tre nye fregatter. Arbejdet er udført efter yderst skærpede regler.
Når Forsvarets tre nye fregatter Ivar Huitfeldt, Peder Willemoes og Niels Juel stævner ud, bliver det med fundamenter til radarer og antenner leveret og udført af AGJ A/S.

Direktør Tim Christoffersen fortæller her om opgaven, om svejsetekniske udfordringer og om, hvad det betyder at blive blåstemplet af Forsvaret (FMT).

Høje krav til konstruktioner & svejsearbejde
Det var i juni måned 2011, at ordren på fundamenter til Forsvarets nye fregatter landede på bordet i AGJ's engineeringafdeling.

Ordren bestod i levering af fundamenter til radarer og antenner til de tre fregatter samt montage af selvsamme fundamenter. Umiddelbart ganske enkelt og ligetil, men…

- Fundamenterne skulle fremstilles efter helt specielle svejsekrav og svejseprocedurer, kaldet WPQR og WPS’er. Svejsearbejdet skulle udføres efter skærpede regler i henhold til DS/EN ISO 1090, fortæller Tim Christoffersen.

- Det hele skulle udføres i overensstemmelse med de nye skærpede krav til stålkonstruktioner, der egentligt først træder i kraft i sommeren 2012, forklarer han og lægger heller ikke skjul på, at hans første tanke var, om teamet kunne løfte opgaven.

Hans bekymringer er i dag gjort til skamme. Det er lykkedes AGJ A/S at leve op til kravene – fundamenterne er leveret, ét er monteret, mens montagearbejdet på de øvrige er i gang.

Målrettet arbejde
Kravspecifikationerne til fundamenterne og arbejdet syntes nærmest uden ende. Fundamenterne skulle fremstilles i rustfri og søværnsbestandige materialer med en afsluttende overfladecoatning på hele 300 my. Alt sammen krav, der har medført positive udfordringer for teamet, og har medvirket til et betydeligt løft i AGJ’s kompetencer.

- Vi har arbejdet målrettet med tingene. Det første fundament har været forbundet med store udfordringer, både svejseteknisk og mht. læsning af tegningerne fra FMT. Men da vi først havde det på plads, så forløb det efterfølgende arbejde forholdsvis gnidningsfrit, fortæller Tim Christoffersen og fremhæver samtidig det tætte og gode samarbejde med skibsingeniørerne hos FMT – uden proaktiv hjælp og støtte fra dem, var projektforløbet ikke blevet så optimalt som tilfældet var.

- Af hensyn til usynlighed på radar (Stealth) er alle vinkler og materialer valgt med stor omhu. For at opnå kvalitetsmæssig succes med fremstilling af aktuelle fundamenter er det meget afgørende, at vores team havde adgang til knowhow og kompetence hos FMT, forklarer Tim Christoffersen.

Blåstempling en præstation i sig selv
AGJ A/S har ikke tidligere arbejdet inden for skibsindustrien. Selskabets ledelse håber dog ikke, at det var sidste gang, at teamet i AGJ A/S vil blive stillet overfor så komplekse opgaver, som det er tilfældet med opgaven fra FMT.

- Vi har vores kompetencer og kvalifikationer inden for industriservice, hvor vi har vores daglige virke. At vi så har kunnet bruge disse kompetencer inden for skibsindustrien er jo bare særdeles positivt, siger Tim Christoffersen.

Hele processen med at opnå sikkerhedsgodkendelse til at måtte udføre arbejde for Forsvaret har haft en positiv effekt på AGJ A/S. I dag er mere end 30 medarbejdere blåstemplet af Forsvarets højeste instans, ligesom selskabet og den daglige ledelse har opnået samme sikkerhedsgodkendelse.

- Det betyder jo, at vi er til at stole på, og at vi har de rigtige medarbejdere! Den blåstempling er jo en præstation i sig selv, slutter Tim Christoffersen med et smil på læben.
Læs mere om: AGJ
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078