23948sdkhjf

SMV’erne er længere fremme med industri 4.0 end de tror

I Arbejdsgiverne lavede vi for nylig en undersøgelse af industrivirksomheders syn på Industri 4.0 - et begreb der er meget oppe i tiden, der handler om integrationen mellem den digitale verden og den fysiske produktion. Undersøgelsen viste, at virksomhederne tror, at industri 4.0 kun vil påvirke virksomheden i nogen grad, og at de fleste ikke interesserer sig for om digitaliseringen kan forandre deres fremtid.

For nylig besøgte jeg en midtjysk underleverandør med knap 30 ansatte. Ejeren er en af dem, der ikke interesserer sig synderligt for industri 4.0 eller har tænkt strategisk over, hvordan han kan implementere det som led i at sikre virksomhedens fremtid. ”Jeg har måske nok hørt om det, men jeg har ikke gjort noget i det. Vi gør bare det, der skal til få at få tilfredse kunder, og det er nærhed”, var hans svar.

Vi snakkede lidt videre, og jeg spørger til automatisering og digitalisering, hvortil han svarer: ”Vi har installeret tre robotter”. Han fortæller også, at de selv henter kundernes tegninger i ”en sky”, og at stadig flere transaktioner med kunder foregår sådan. ”Det er vel digitalisering”, forsøger jeg at konkludere. ”Det er muligt, men det er egentlig bare det, der skal til for at bevare nærheden til kunderne”, svarer han.

Og virksomheden er ikke den eneste, der siger sådan. I rigtig mange virksomheder hører jeg, at de ikke har analyseret dybere på, hvorvidt de skal have en plan for industri 4.0, eller om der er behov for at sætte sig nærmere ind i emnet. Selvom de fleste faktisk allerede er godt i gang. ”Det er jo en naturlig konsekvens af at udvikle kundeforholdet, og så at gøre brug af den nyeste teknologiske udvikling, der er til rådighed”, konkluderer ejeren. Og ved nærmere eftertanke, er det jo rigtig nok.

Industri 4.0 handler om at fokus flyttes fra konkurrenceevne - altså fokus på udelukkende at fremstille hurtigere, billigere og bedre - til evnen til at omsætte produkter og processer til digitale formler og distribuere disse formler som serviceydelser. Herunder hører blandt andet avanceret og automatiseret produktion og cloud-baserede løsninger. Netop det, der sker i mange mindre virksomheder. 

Selv om virksomhederne ikke har tænkt så meget over begrebet, og direkte adspurgt ikke har gjort bevidste tiltag på området, er det ikke det samme som at sige, at de halter bagud på industri 4.0 - faktisk er de meget længere fremme på området, end de selv tror. Derfor skal vi skal passe på, at vi ikke gør det for højtravende, når vi italesætter industri 4.0. Virksomhederne ved godt, hvordan de skal gribe mulighederne – uden at de har lavet en strategisk plan for det.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078