23948sdkhjf

Mindre støj og bedre funktion i ny vindmølleteknologi

Svendborg Brakes, DTU Mekanik og Kirkholm Maskiningeniører har modtaget 9 mio. kr. i støtte fra Højteknologifonden til udviklingen af nye krøjesystemer til vindmøller.
100 meter til vejrs, temperaturskift fra -30 til +60 grader, salttåge, sne og sand – det er hverdagen for komponenter i vindmøllebranchen.

Højteknologifonden støtter et nyt samarbejdsprojekt mellem Svendborg Brakes, DTU og Kirkholm Maskiningeniører med 9 mio. kr. Projektet vil bidrage til, at Danmark sikrer sin førende position inden for udvikling og fremstilling af vindmøller og vindmøllekomponenter.

Løsninger til nye krøjesystemer
Visionen er at udvikle nye løsninger til krøjesystemer - det vil sige de mekaniske systemer, der får vindmøllen til automatisk at følge vindens skiftende retninger.

- Vi ønsker at udvikle "proven technology", som kan fremstilles industrielt og tilbydes alle producenter i vindmølleindustrien. Produkterne bliver et vigtigt supplement til vores bremsesystemer til denne industri, siger Jan Sørensen projektchef på Svendborg Brakes' nye udviklingsprojekt.

Svendborg Brakes, som indgår i LM Windpower gruppen, er i forvejen en betydende leverandør af bremsesystemer til vindmølleindustrien.

Test af løsninger en udfordring
- En af de største udfordringer bliver at afprøve vore forskellige løsningsforslag under realistiske forhold. Vindbranchen er forståeligt nok noget tilbageholdende med at stille vindmøller i megawatt-størrelse til rådighed for alt for kreative nyskabelser, fortsætter Jan Sørensen.

Som en vigtig del af projektet skabes en test facilitet hos Svendborg Brakes i Vejstrup, tæt på Svendborg, hvor forholdene i en 3MW mølle kan genskabes.

DTU bidrager med to ph.d'er
To forskerstillinger på DTU vil som en del af projektet arbejde med det teoretiske grundlag for krøjesystemer.

- Vi glæder os over samarbejdet med vigtige spillere inden for den danske vindindustri, siger Peder Klit, ingeniørdocent på Institut for Mekanisk Teknologi, DTU.

- For os er samarbejde med DTU, såvel som de øvrige ingeniørskoler i Danmark, en vigtig del af vores vej frem, tilføjer Kjeld Bruno Pedersen, administrerende direktør for Kirkholm Maskiningeniører, og glæder sig samtidig over det tætte samarbejde med Svendborg Brakes.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062