23948sdkhjf

Klumme: Kampen om den kvalificerede arbejdskraft

Danske virksomheders vækst, produktivitet og konkurrenceevne forudsætter adgang til højtkvalificeret arbejdskraft på alle uddannelsesniveauer, og erhvervslivets adgang til kvalificeret arbejdskraft er derfor en af de vigtigste forudsætninger for fortsat vækst og velstand i Danmark.
Der er med rette fokus på udbudssiden, altså uddannelses- og beskæftigelsessystemets, evne til at udklække og forsyne virksomhederne med den rette kvalificerede arbejdskraft. Vi har stadig et problem i, at der uddannes arbejdskraft til arbejdsløshed og stadig for få med de rette kompetencer. Desværre er det på alle uddannelsesniveauer - særligt inden for de tekniske brancher fra håndværkere til ph.d.-er.

Der er også et behov for at løfte danske virksomheders evne til at efterspørge og udvikle kvalificeret arbejdskraft, med andre ord finde nye veje til at løfte den allerede eksisterende arbejdskrafts kompetencer, og derigennem bidrage til at reducere ledighed samt reducere regionale ubalancer i udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft. Heldigvis er vores erhvervsskoler begyndt at se deres mulighed, og ikke mindst rolle, i denne proces. Politikerne er også begyndt at se, at de har et stort ansvar for at skabe de rette rammer, som kan støtte udviklingen.

Ingen er i tvivl om, at en stærk evne til at rekruttere og udvikle arbejdskraft i virksomhederne øger produktiviteten og styrker konkurrenceevnen. Her udgør det fleksible danske arbejdsmarked en styrke i forhold til at sikre virksomhederne adgang til kvalificeret arbejdskraft. Den danske model gør det relativt nemt at hyre og afskedige medarbejdere og tilpasse medarbejderstaben til virksomhedens behov. Den høje jobomsætning på det danske arbejdsmarked er samtidig med til at sikre, at vi har et godt match mellem virksomhederne og medarbejdere med de rette kompetencer.

Men den samme høje jobomsætning udfordrer også virksomhederne. Tabet af dygtige medarbejdere medfører ofte et tab af relevant og vigtig viden samt tabt produktivitet og kan også betyde, at vigtig viden og kompetence kommer konkurrenterne til gavn. Bagsiden kan også være, at det tager tid, nogen gange lang tid, at udvikle en medarbejder, og når man så mister sin ”investering” til konkurrenten, gør det særligt ondt.

Flere virksomheder bliver derfor også nødt til at blive bedre til at have tænkt alternativer til at dække tab af kvalificeret arbejdskraft - her tænker jeg for eksempel omorganisering, digitalisering og automatisering, outsourcing, brug af freelancere og lignende.

Kampen om den kvalificerede arbejdskraft er begyndt, og den kræver, at alle deltager, hvis Danmark skal vinde.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093