23948sdkhjf

Rekordregnskab fra DBI Plastics

Oven på et fremragende 2015 satser plastkoncernen nu på et ny forretningsområde.
DBI’s 2015-regnskab viser en stigning i omsætningen på 8,6 procent til 150,2 mio. kr. EBITDA er vokset med 21 procent til 27,6 mio. kr., mens egenkapitalen er styrket med 20 procent til knap 84 mio. kr.

Investering inden for innovation og udvikling udgør fortsat 10-12 procent af omsætningen, og der er i 2015 investeret 16 mio. kr. i blandt andet produktionsanlæg og teknologi.

Samtidig har plast-koncernen besluttet sig for at satse på et helt nyt forretningsområde. DBI har i årtier haft global succes med forretningsområdet Protect, som udvikler midlertidige beskyttelseskomponenter til bilproducenter som Tesla, BMW og Mercedes. Det varemærke er så stærkt, at de største kunder nu indgår direkte i arbejdet med at styrke DBI i udviklingen af komponenter, der bygges direkte ind i bilen.

- Når du gør det, du er bedst til og tilfører talent, teknologi, omstillingsparathed og nytænkning, kan du flytte grænserne for, hvad du tror, der er muligt for din virksomhed, siger administrerende direktør Hans Hellstrøm Henningsen, og fortsætter

– Vi står i en helt unik situation, hvor kunderne presser på for at få os til at udvikle en helt ny type forbindelseskomponenter. Og ikke nok med det. De indgår sammen med os i udviklingsprocessen for at sikre, at vi lykkes inden for dette krævende og specialiserede forretningsområde.

Samarbejde er den røde tråd
Det traditionelle leverandør-kundeforhold erstattede DBI for flere år siden med samarbejdende partnerskaber. Det er denne strategiske satsning, der nu bærer frugt, ifølge direktøren. De tættere relationer har betydet, at kunderne har oparbejdet så stor tillid til DBI, at de nu også efterspørger mere avancerede specialkomponenter.

– Med det nye forretningsområde Connect tager vi et spadestik dybere med en satsning, der stiller endnu større krav til teknologi og kompetencer. Vi går fra at udvikle komponenter, der kun sidder i motoren under transport fra fabrik til samlebånd, til udvikling af komponenter, der skal blive sidende i bilen i hele dens levetid. Konsekvenserne af at fejle med et sådan produkt er økonomisk uoverskueligt for den enkelte bilfabrikant. Derfor bliver vi stillet over for ekstremt høje krav og godkendelsesprocedurer, før et køb kommer på tale, uddyber Hans Hellstrøm Henningsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094