23948sdkhjf

Kvinder fravælges ved generationsskifte i virksomheder

Selv i familier med en overvægt af piger i søskendeflokken er det oftest en dreng, der overtager den familieejede virksomhed, viser analyse

I familier med en dreng og en pige er det i 79,5 procent af tilfældene drengen, der overtager ledelsen af virksomheden ved et generationsskifte. Og selv i familier med et klart overtal af døtre, er det drengen, der bliver direktør, når forældrene træder tilbage. Det viser en analyse fra Copenhagen Business School, der tager udgangspunkt i registerdata.

- Det er primært sønnerne, som tager over, når næste generation skal drive virksomhederne videre. Og det gælder selv i søskendeflokke med et overtal af døtre, siger Kasper Meisner Nielsen, professor på Copenhagen Business School, til erhvervsmediet DI Business, og tilføjer:

– Det er bemærkelsesværdigt. Det er svært at tro, at det er en optimal udnyttelse af talent. Der er intet, der tilsiger, at evnen til at lede en virksomhed afhænger af køn. Og for mig at se er det et klassisk eksempel på, at vi ikke udnytter talentmassen optimalt i danske virksomheder.

Ifølge underdirektør i Dansk Industri (DI), Pernille Erichsen, går danske virksomheder glip af et kæmpe ledelsespotentiale ved ikke at kigge i retning af døtrene.

– De tankevækkende tal kan langt fra forklares ud fra døtrenes uddannelsesvalg, men handler i min optik i højere grad om kønsstereotype normer, og forståelse af hvad en ”rigtig ejerleder” er, og hvad kvinderne traditionelt set har haft af rolle, siger Pernille Erichsen til DI Business.

Hun finder det ”rigtig ærgerligt”, at så mange døtre slet ikke tænkes ind i ligningen.

- DI har et ansvar for at hjælpe ejerlederne med at få øjnene op for det kæmpe uforløste potentiale, de har lige foran sig, i form af deres døtre.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079