23948sdkhjf

Danske metaleksperter kan hjælpe tyske bilgiganter

Danske forskeres forslag til smartere produktion af vanskelige metaldele kan bane vej for et samarbejde med de tyske bilgiganter BMW og Daimler.
Det er civilingeniør Søren Tommerup fra Aalborg Universitets Institut for Mekanik og Produktion, som i et nyligt afsluttet ph.d.-forskningsprojekt har vakt tyskernes interesse. Søren Tommerup prøver at forbedre og automatisere den meget udbredte industrielle proces, hvor der fremstilles såkaldte dybtrukne emner. Metoden anvendes til så forskellige produkter som øldåser og håndvaske, men der er særlige udfordringer i at benytte den til produktion af dele til biler, fordi kravene på det marked er under hastig forandring.

- Man vil gerne lave lettere og stærkere biler, og derfor er man tvunget til at lave mere raffinerede former og anvende mere avancerede ståltyper i sit design. Men dermed kommer man også tættere på grænsen for, hvad der kan lade sig gøre i praksis. Som med alle andre materialer forekommer der variationer i stålets egenskaber, der påvirker dets opførsel drastisk under processen. Derfor vælger man i stedet at være meget konservativ i sit proces- og komponentdesign for at give plads til de påtvungne variationer, forklarer Søren Tommerup.

Automatiseret fleksibilitet
Hans modtræk har været at fokusere på, hvordan man opnår en mere robust proces og et øget spillerum, når man dybtrækker pladeemner. Konkrete eksperimenter i hans forskningsprojekt har vist, at det også kan gøre en stor positiv forskel for et andet problem på området:

- Når man indstiller maskinerne i forbindelse med opstart af en ny produktion, bruger man i dag lang tid på at tilpasse sine værktøjer og procesindstillinger, fordi man ikke har mulighed for at computersimulere sin proces ned på mindste detaljeniveau med tilstrækkelig succes. Derfor bruges der endog meget lang opstillingstid i forbindelse med nye produkter, og det kræver højt kvalificeret og erfaren teknisk arbejdskraft. Der går også mange ressourcer til materialer, da man selvfølgelig skal anvende det rigtige og dyre materiale til afprøvningerne, forklarer Søren Tommerup.

Som eksempel nævner han en plade, der skal blive til en dobbelt køkkenvask. Udgangsmaterialet koster cirka 100 kr. per styk, men hvis man ødelægger 500 af dem, før man er tilfreds med proceskvaliteten, har man brændt 50.000 kr. af alene på det ene produkt.

Søren Tommerup og forskerkollegernes computerassisterede system mindsker både materiale- og tidsspildet under indkøringen ved at gøre den mere automatiseret. Samtidig giver det komponentdesigneren mulighed for at gå tættere på grænserne, fordi systemet løbende kan kompensere for variationer i materialet undervejs i processen.

- Automatiseringen er en nødvendighed, fordi der bliver færre og færre kvalificerede medarbejdere, som kan varetage indkøringen, siger Søren Tommerup.

Studietur til bilfabrikkerne
To højtstående tyske eksperter var officielle opponenter, da Søren Tommerup forsvarede sin ph.d.-afhandling. Dr. Wolfram Volk fra det tekniske universitet i München har i en årrække også arbejdet i BMW’s afdeling for teknologier til formgivning, og Dr. Karl Roll har lang erfaring som både teknisk chef hos Daimler og forsker ved universitetet i Stuttgart.

I deres ekspertbedømmelse betegner de Søren Tommerups arbejde som et væsentligt bidrag med stort potentiale for industrien. De hæfter sig især ved, at de praktiske eksperimenter i forskningsprojektet dokumenterer en markant forbedring i fremstillingsprocessen. Rosen blev ledsaget af en invitation til både industrielt og videnskabeligt samarbejde, så forskergruppen på AAU er nu ved at planlægge et besøg på tyske bilfabrikker og institutioner, hvor mulighederne i parløbet skal diskuteres.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078