23948sdkhjf

Jyden Bur skruer op for eksporten

Den midtjyske inventarproducent er igen på vej ud på motorvejen og presser gashåndtaget i bund for at øge salget i udlandet
Hvis man bruger antallet af medarbejdere som et pejlemærke for, hvordan det går for en virksomhed, kan man kun konkludere, at det igen går godt for Jyden Bur. Antallet af medarbejdere er nemlig fordoblet det seneste års tid.

- Vi er oppe på omkring 120 medarbejdere i øjeblikket. I 2010 var vi helt nede på 60 medarbejdere. Opbremsningen i landbrugsbyggeriet her i Danmark medførte den voldsomme, men desværre også nødvendige, tilpasning af vores organisation, forklarer Jens Agergaard, direktør hos Jyden Bur. Han anslår, at omkring 70 procent af salgskapaciteten er rettet mod eksport.

- Men vi giver den også gas i øjeblikket. Vi har netop ansat fire nye medarbejdere i administrationen, der alle skal arbejde med salg eller support hertil. Vi skal udnytte de gode takter, der kommer fra de udenlandske markeder. Samtidig er det danske marked heldigvis også vågnet igen, siger Jens Agergaard.

Har godt fat i de nære eksportmarkeder
Jyden Bur eksporterer primært til lande som Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Rumænien, Ukraine, Slovakiet, Serbien, de Baltiske lande og England.

- Vi har godt fat i de nære markeder som Sverige, Norge og Tyskland. Men også lande længere væk. For eksempel Rumænien og Ukraine.

- I Rumænien har vi leveret til nogle af de helt store selskaber, og flere af dem har netop genbestilt inventar hos os i forbindelse med deres udvidelser. Det er bare dejligt. Det viser, at de er tilfreds med vores inventar. Det skal nok vise vejen til nye projekter. Så vi har store forventninger til det rumænske marked.

- Vi har imidlertid også vist, at vi virkelig ønsker at være til stede i Rumænien ved at have været der i flere år efterhånden og ved at blive ved med at stille op til udstillinger og lignende. Det er vigtigt, at kunderne kan se, at vi mener det seriøst, og at vi ikke lige forlader landet, fordi antallet af ordrer måske ikke helt lever op til forventningerne.

Satser på lande med vækst i landbruget
Jyden Bur satser på at få opbygget eksport til lande med underskud på mælke- og svineproduktion. Også meget gerne lande hvorfra, der er mange mennesker, som arbejder på landbrugsbedrifterne her i Danmark. På den måde er der i forvejen nogle relationer mellem landene.

- Vi har derfor haft øje på det russiske marked flere gange. Men vi har været i tvivl om, hvordan vi skulle gribe dette store marked an, siger Jens Agergaard.

- I april var vi imidlertid så heldige at ryge igennem nåleøjet og blive godkendt til udenrigsministeriets Vitus Vækst-program med et 15 måneders forløb, der skal hjælpe os med at få opbygget en eksport til Rusland. Det har vi store forventninger til.

Er blevet totalleverandør
Efter overtagelsen af MHJ Agroteknik er Jyden Bur blevet totalleverandør af inventar- og teknologiløsninger til både svine-, kvæg- og fjerkræsektoren.

- Det bliver en fordel, når vi skal give tilbud på de store udenlandske projekter, hvor man netop typisk ønsker sig en totalleverandør. Ikke mindst hvis vi skal give tilbud til selskaber, der har både svin, kvæg og/eller fjerkræ, siger Jens Agergaard.

Satser på de store staldbyggerier
Jens Agergaard lægger ikke skjul på, at det er større staldbyggerier i udlandet, som Jyden Bur satser mest på. De udføres ofte af selskaber, der er ejet og kontrolleret af folk fra andre lande, end de lande, hvor selskaberne er placeret. Det kan være investeringsgrupper fra Holland, Tyskland, Belgien, USA og Kina.

- Men det kan også være danskkontrollerede selskaber. Dem findes der jo en del af i Østeuropa og Rusland, siger han.

- Det vil nok især være selskaber, der er på vej op, vi vil satse på. De helt store selskaber har jo ofte egen produktion af inventar og teknologi til staldene.

Budgettet er allerede nået
Der er budgetteret med et 10 procent højere salg i 2012 i forhold til 2011.

- Det slår vi. Alene salget i Danmark har allerede, her et halvt år inde i 2012, oversteget budgettet for hele året. Salget til de udenlandske markeder ser også godt ud. Og hvis de projekter, vi forventer, der bliver solgt, også bliver det, når vi også budgettet på de udenlandske markeder. Ja, vi kommer måske endda over budgettet her også.

- I budgetterne er jo heller ikke indregnet synergieffekter på overtagelsen af MHJ Agroteknik, som formentlig også kan give sig udslag i flere handler i udlandet til Jyden Bur A/S, konstaterer Jens Agergaard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093