23948sdkhjf

Vind-leverandør: Global succes kræver lokal tilstedeværelse

Når KP Komponenter, leverandør til blandt andet Siemens og Vestas, har etableret produktionsfaciliteter på det amerikanske marked, er det ikke fordi deres danske produktion ikke er konkurrencedygtig. Tværtimod. Men lokal tilstedeværelse er altafgørende, hvis man vil være en global spiller, lyder det fra Carsten Stubkjær Mumm, kommerciel direktør fra KP Komponenter.
KP Komponenter er en af de mange danske leverandører i industrien, der på trods af den generelle nedgang i eksporten bidrog til eksportstigningen på 25 procent blandt vindmølleindustriens leverandørvirksomheder i 2011, hvilket betyder, at leverandørerne nu næsten er tilbage på 2008-niveau, som var et rekordår for branchen. Nu er øjnene rettet mod næste udfordring i USA, hvor den danske leverandør af komponenter til en række forskellige industrier ønsker at satse mere på vindområdet.

- Planen er, at vi vil udvide vores nuværende produktionsfaciliteter i USA til også at kunne dække vore kunder indenfor vindmølleindustrien. Allerede nu har vi aktiviteter inden for nogle af vores andre forretningsområder, men vi forventer at kunne udbygge på vindkraftsområdet, så snart vi kender fremtiden i USA vedrørende ITC- og PTC-ordningerne, siger Carsten Stubkjær Mumm.

Lokal tilstedeværelse er nødvendig
Årsagen til at bygge faciliteter fysisk i USA skal findes i det behov, der er opstået blandt flere kunder, herunder vindmølleproducenterne, som betyder, at flere og flere opgaver placeres hos leverandørerne. Det kræver lokal produktion og tilstedeværelse.

- Det er ikke fordi, produktionen er billigere i USA. Tværtimod oplever vi med vores danske produktion, at vi slår vores udenlandske konkurrenter på både pris og kvalitet. Men vores kunder efterspørger lokal tilstedeværelse og stiller stadigt større krav til, at vi er i stand til at levere ydelser, der kræver, at vi er on site, uddyber han.

Danske produktionsmetoder kopieres til USA
KP Komponenter ønsker at opnå den konkurrencefordel at kunne løse de samme opgaver på flere kontinenter ved at gøre det med en ensartethed, sikkerhed og stabilitet, som udfordrer de andre globale aktører. Ifølge Carsten Stubkjær Mumm er der ingen tvivl om, hvordan det skal nås:

- Inden for nogle af vores andre forretningsområder har vi med stor succes kopieret vores løsninger i Danmark og overført dem til USA. Det vil vi også gøre på vindområdet. Alt hvad vi laver – lige fra produktionsoptimering til teknologiudvikling laves i Danmark, fordi det er her, vores ”knowhow” er størst. Det skal vi naturligvis tage med os til USA for at bevare forspringet til konkurrenterne, påpeger han.

Den globale omsætning i den danske vindmølleindustri steg fra 98,8 mia. kr. i 2010 til 102,8 mia. kr. i 2011 og står i dag for omkring en fjerdedel af det globale marked for vindenergi.

Kilde: Vindmølleindustrien - http://www.windpower.org

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094