23948sdkhjf

Ny strategi sikrer Siltec fremgang i USA

Den østjyske producent af kabelføringssystemer har i første halvår af 2021 indgået flere store aftaler med californiske vinproducenter og nordamerikanske mejerier

Siden opstarten i USA og Canada for fire år siden er det gået støt fremad, og efter implementeringen af en ny strategi er ordrerne for alvor begyndt at tikke ind.

I modsætning til det europæiske marked, hvor salget drives af et omfattende forhandlernetværk, har man på den anden side af Atlanten reduceret antallet af agenter. I stedet har man øget onlinetilstedeværelsen og intensiveret samarbejdet med få udvalgte distributører. En beslutning, der i første omgang var afledt af coronavirussen.

- Vi havde ingen mulighed for at rejse derover. Alle amerikanske messer blev aflyst, og det var svært at yde backup til agenterne. Efterspørgslen var der, men vi fik næsten ingen ordrer. Derfor vendte vi det hele på hovedet, siger Frank Gasbjerg, direktør hos Siltec, og uddyber, at man efter grundige overvejelser afsluttede samarbejdet med en stribe agenter for at satse på nogle få større af slagsen.

Samtidig blev der skruet markant op for den digitale marketingindsats mod levnedsmiddelindustrien på den amerikanske øst- og vestkyst.

- Det virker. Vi kan styre det fra kontoret i Funder, og har nu daglig kontakt med agenterne. Vi holder en del onlinemøder med potentielle kunder, og amerikanerne er meget disciplinerede på den front, konstaterer Frank Gasbjerg.

Ramte plet hos vinproducenter

Den forstærkede indsats i USA og Canada har udmøntet sig i flere nye kunder i 2021. De amerikanske maskinbyggere har købt pænt ind af de hygiejniske kabelføringssystemer, og mejeri- og bryggerisektoren i begge lande har placeret ordrer på sekscifrede beløb.

Frank Gasbjerg understreger, at der er tale om sekscifrede beløb i kroner – ikke dollar – men han er ovenud tilfreds med udviklingen. Især fordi den californiske vinindustri også har meldt sig under fanerne.

- Vi har været meget vedholdende, men også lidt heldige. Det er typisk i forbindelse med produktionsudvidelser og optimeringer, at vores produkter kommer i betragtning. Der har vi ramt plet hos flere vinproducenter, som lige nu investerer i produktionen. De har taget flot imod den kabeladskillerbakke, vi lancerede i foråret. Den timing kunne vi på ingen måde forudse, erkender Frank Gasbjerg.

Femårig horisont

Da Silkeborg-virksomheden i 2017 gik ind i Nordamerika, var det med en tidshorisont på fem år. Indtil nu har tiltaget ikke været en overbevisende forretning, men fortsætter de lovende takter, forventer Frank Gasbjerg, at 2021 bliver året, hvor man for første gang tjener penge ”over there”.

- Vi vidste fra begyndelsen, at det ville blive svært. Det nye setup er afledt af en global pandemi, og det har paradoksalt nok banet vejen for, at vi nu er tættere på målet, slutter Frank Gasbjerg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078