23948sdkhjf

Tankskibsrederi investerer i nordjysk motorstyring

Det fynske tankskibsrederi Uni-Tankers arbejder løbende på at gøre sine olie- og kemikalietankere mere effektive. Derfor valgte Uni-Tankers sidste år at investere i Frugal Propulsion, som giver nogle hidtil usete muligheder for optimering af brændstofforbruget på motordrevne skibe.

Frugal Propulsion blev installeret på tankskibet Endelo Swan i forbindelse med en dokning i juni 2020. Resultatet er en brændstofbesparelse på 12,2 procent, og derfor installerer Uni-Tankers, i første omgang, systemet på yderligere tre skibe.

- Med Frugal Propulsion står vi med et system, som gør os i stand til at reducere klimapåvirkningen fra vores flåde samtidig med, at vi styrker vores konkurrenceevne. Endelo Swan er en rigtig fornuftig business case, og det er oplagt for os at udvide samarbejdet med Frugal Technologies, siger Peter V. Stokbro, der er teknisk direktør hos Uni-Tankers, i en pressemeddelelse.

Selvlærende system optimerer motor og propel

Frugal Propulsion er et patenteret og klassegodkendt on-top-system, som sørger for, at motor og propel er konstant optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind. Der er ingen manuelle justeringer.

- Vores system er baseret på sensorer, big data og lærende algoritmer, som løbende bliver klogere. For rederen betyder det, at besparelsen i brændstof bliver større i takt med, at systemet lærer skibet at kende, forklarer Peter Hauschildt, naval architect og CEO hos Frugal Technologies.

Sammen med CTO Lars Stoustrup, der er it-specialist, etablerede han i 2017 Frugal Technologies og udviklede Frugal Propulsion, som løbende er udførligt testet og dokumenteret på en række skibe hos forskellige rederier. Her viser testene en gennemsnitlig besparelse i brændstof på 10-15 procent og en ROI på 6-18 måneder, afhængigt af forbrug.

- Vi har bevist, at systemet virker, og at det kræver minimal ombygning på skibet. Brændstof er den ubetinget største, løbende udgift på fragtskibene, og det er ikke svært for rederne at se potentialet. Med Uni-Tankers har vi nu en rigtig stærk case, som forhåbentlig kan få andre til at følge efter, siger Peter Hauschildt.

Optioner på yderligere skibe

Uni-Tankers har i første omgang udvalgt tankskibene Fenno Swan, Feo Swan og Lillo Swan til at sejle med Frugal Propulsion, fordi disse skibe stort set har samme opbygning som Endelo Swan. Aftalen mellem de to virksomheder rummer desuden en række optioner, der kan udvide Uni-Tankers investering yderligere over de kommende år.

- Frugal Propulsion er en ny teknologi med få referencer, men dokumentationen bag systemet er overbevisende. Vi havde i starten en bekymring for, om motoren risikerede overbelastning. Det kunne Frugal Technologies dog hurtigt afkræfte gennem performancetests. Hvis de næste installationer forløber som forventet, er vi klar til at investere yderligere, siger Peter V. Stokbro.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.078