23948sdkhjf

Man kan godt tænke grønt, selv om man leverer til en sort industri

Nordjyske HMK Bilcon er bedst kendt som opbygger af tankvogne til olie- og gassektoren. Det rimer normalt dårligt på miljøvenlighed, men hos virksomheden i Gistrup syd for Aalborg har man nu alligevel besluttet sig for at tage miljøet med som faktor.

I 2017 overtog nye investorer virksomheden, og Peter Jensby indtrådte som ny administrerende direktør. Det var en nedslidt virksomhed, der mødte de nye ejere. Ejerskiftet har derfor ikke bare betydet en omfattende forretningsmæssig turnaround – miljø og bæredygtighed er også blevet en del af hverdagen.

- Det har meget været fokuseret på vores egen fabrik, men det har også været med til at sætte ekstra turbo på produktudviklingen bagefter. På fabrikken har vi skåret en tredjedel af vores elforbrug og på nogen punkter halvdelen af vores varmeforbrug. Vores CO2-udledning er reduceret med 13 procent, S2-udledningen med 97 procent og NOX-udledningen med 65 procent, fortæller Peter Jensby.

Miljøcertificering

I august 2020 blev virksomheden miljøcertificeret efter ISO 14001:2015, og siden ejerskiftet er alle processer blevet set efter i sømmene, for ofte viser det sig, at et skifte til grønnere løsninger også giver en bedre bundlinje.

- Vi skiftede for eksempel malingleverandør. Den nye var en smule grønnere og lige så effektiv, og nu bruger vi 20 procent mindre maling, fortæller Peter Jensby.

Solceller på brændstofcontainere

Som nævnt har det interne arbejde med miljøforbedringerne også smittet af på HMK Bilcons produktudvikling.

Det er ikke fordi, kunder i hobetal har stillet krav om grønnere produkter, men også her viser det sig, at tænker man grønt, giver det kunden nogle fordele. Og så gør det jo ikke noget, at bæredygtighed stille og roligt er ved at blive en konkurrenceparameter - også i opbygningen af tankvogne og trailere.

Et godt eksempel er en række brændstofcontainere, man har udviklet til det danske forsvar. Containerne er lavet til at placere ude i felten, hvor der normalt ikke er adgang til strøm. Containerne har en række elektroniske målesystemer, som kræver standby-strøm. Normalt vil det ske via en generator og et batteri, men i HMK Bilcons løsning er der monteret solceller på toppen af containeren.

- Det er os selv, der har udviklet solcelleløsningen til Forsvaret som et nyt produktområde. Da de havde implementeret det, og testet det i et år, har vi fundet en ny type solceller, som vi udvikler på nu, forklarer Peter Jensby.

Løsningen fungerer så godt, at man nu vil forsøge at udbrede den til andre af virksomhedens produkter.

- For eksempel har vi mange ekspanderbare trailere, som bliver transporteret ud og står stille. Der giver det mening at montere nogle solceller, siger Peter Jensby.

Et andet godt eksempel på, hvordan miljø og teknologisk udvikling går hånd i hånd, er udviklingen af it-styringssystemet Safecon, som bruges til tankbiler til olie og benzin. Her har tanken været, at et intelligent styresystem kan mindske energiforbruget, når bilerne holder stille og skal pumpe olie.

- Det handler om at analysere brugsmønstre, så man kan slå alle de funktioner fra, man ikke bruger. Vi arbejder på, at man i princippet skal kunne slukke bilen, og først når man skal pumpe, så starter den igen, forklarer projektleder Erik Møldrup.

Lettere vogne er grønnere

Et mere lige til højrebenet eksempel på miljøoptimering af produkter har været arbejdet med materialer i tankvognene. Kort sagt betyder en lettere tankbil, at HMK Bilcon kan spare materialer i opbygningen, men også at kunden kan få en større nyttelast.

- Vi laver de grønneste tankbiler, fordi vi laver de letteste tankbiler, og det betyder, at man skal køre færre ture. Der er ikke så mange, der taler om det, fordi de ser det som en sort branche, konstaterer Peter Jensby.

De konstruktionsmæssige nyskabelser betyder også, at HMK Bilcon langt fra kan bryste sig af at have markedets billigste vogne, men ifølge Peter Jensby vinder man, når det kommer til totaløkonomien. For et andet mantra, som også er ganske bæredygtigt, er nemlig at lave tanke, der holder.

- Det er en grundlæggende tanke i hele designet, at tingene skal kunne genbruges. Vi har tankvogne nu, som overlever to-tre chassiser, forklarer han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109