23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

8.000 tons stål: Give Steel lander historisk ordre

En større totalentreprise er landet hos den danske stålproducent Give Steel i Brande.

Give Steel skal levere stålkonstruktionerne til den nye tunnelelementfabrik, hvor betonelementerne til Femern-Bælt forbindelsen skal produceres. Ordren er den største i Give Steels historie.

Give Steel skal producere mere end 8.000 tons stålkonstruktion bestående af mere end 20.000 stålspær, søjler og bjælker.

Det er joint venture-selskabet Femern Link Contractors, som står for design og byggeri af sænketunnelen til Femern Bælt-tunnelen, der har lagt ordren på stålkonstruktionerne.

I totalentreprisen er der inkluderet underentreprenør-opgaver som for eksempel facadebeklædning, tag med videre. Alle underentreprenøraftaler er langt fremskredet og i proces.

- Året starter godt ud. Vi har netop udgivet vores første EPD Miljøvaredeklarationer og kan nu glæde os over den største ordre i virksomhedens historie. Alle stålkonstruktioner til projektet i Rødby bliver produceret i Brande og jeg glæder mig over, at vi kan bevare og skabe arbejdspladser i Danmark, siger administrerende direktør i Give Steel, Torben Larsen, i en pressemeddelelse.  

- Femern-forbindelsen er så stort et byggeprojekt at det gerne skal komme hele Danmark til gode. I forhold til lærepladser har vi indgået en aftale med Lolland Kommune om at oprette lærepladser til udfordrede unge fra Lolland på fabrikken i Brande. Vi har som virksomhed gode erfaringer med at give unge på kanten af arbejdsmarkedet en chancen for en uddannelse - det er en del af vores DNA. Vi har således med ordren også fået mulighed for at sætte et socialt fingeraftryk, hvilket er et klart mål i vores bæredygtighedsstrategi, fortsætter han.

Tunnelelementfabrikken skal producere første element til Femern Bælt-tunnelen fra slutningen af 2023 og det sidste i sidste halvdel af 2026. Femern forbindelsens 18 km lange tunnel forventes at stå færdig midt i 2029.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078