23948sdkhjf

Primo sælger polsk fabrik

Plastproducenten Inter Primo har frasolgt sin ejerandel på 49 procent i det polsk-baserede selskab Spyra Primo, der producerer rør.

Køber er J/V partner, Czeslaw Spyra og samarbejdet med Primo vil fortsætte som en leverandør-kunde relation. Spyra Primo havde i 2019 en omsætning på 15 millioner euro.

- Czeslaw Spyra tog for 28 år siden initiativet til dette samarbejde, og Czeslaws tekniske indsigt og fremsynethed har skabt en økonomisk solid virksomhed på teknologisk forkant. Med perspektiverne blandt andet indenfor udrulning af fibernet i Europa de kommende år, mener vi, at timingen nu er optimal til at lade firmaet udvikle sig selvstændigt herfra, siger CEO i Inter Primo, Claus Tønnesen, i en pressemeddelelse.

Salget sker for at fokusere på kerneforretningen og strømline væksten gennem synergier mellem organisationens ekstruderingsfabrikker i Europa, Rusland og Kina. Primo leverer i dag profiler til så forskellige forretningsområder som medico, offshore, autobranchen, byggeri og adskillige andre.

- Vores strategi har de seneste 10 år været at fokusere på det, som vi er allerbedst til: Udvikling og produktion af plastprofiler til en lang række brancher og forretningsområder. Spyra Primo har en sund forretning i at producere rør, men det er ikke Primos kernekompetence, siger Claus Tønnesen.

Er årti med strategiske opkøb og frasalg

Med salget af aktierne i Spyra Primo afsluttes en række af frasalg, som har stået på igennem en længere årrække: Primo Vinduer, Danmark, solgt i 2013, Norsk Formblåsning, Norge, solgt i 2013, Heinola Compounding Facility, Finland, solgt i 2020, og altså Spyra Primo.

Frasalgene er sket sideløbende med opkøb, som ligger nærmere kerneforretningen. Således blev Profilex - beliggende i Tyskland og Kina – købt, og opkøbene kulminerede i 2019 med overtagelsen af Essentra Extrusion i Holland.

Global vækststrategi

- Primo er resultatet af organisk vækst og opkøb gennem årtier i plastindustrien. De seneste år har vi fokuseret på at etablere et stærkt samarbejde mellem vores produktionsfaciliteter og specialenheder på 13 lokationer i ni lande, herunder Rusland og Kina. Det er vi lykkedes med. Nu skal vi fokusere endnu mere på at integrere vores salgsorganisation, så vi fremstår som en samlet enhed på alle de markeder, vi opererer i, fortæller Claus Tønnesen.

Fokuseringen af Primos aktiviteter følges op af investeringer i viden om materialer, produktions-setup og maskiner.

- Vores mål er, at vi skal kunne producere de mest avancerede plastprofiler til de mest krævende kunder. Primo skal være garant for den højeste kvalitet, og vores ambition er at være endnu mere toneangivende i branchen, end vi er i dag, siger Claus Tønnesen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204