23948sdkhjf

Damstahl tager digitalt kvantespring

Stålgrossisten har investeret i og implementeret nyt ERP-system. Valget er faldet på Microsoft Dynamics 365, som dermed skal skabe grundlaget for den videre digitale udvikling hos Damstahl.

- Vores gamle IBM AS400-system er dermed sendt på pension efter godt 30 år, og med vores netop veloverståede go live nr. 4 i indeværende år er Damstahls nordiske selskaber nu på samme platform og dermed klar til yderligere digital udvikling og vækst, udtaler CEO Michael Lund.

Langstrakt proces

Implementering af nye ERP-systemer ender ofte med at blive både dyrere og tage længere tid end beregnet. Ifølge Michael Lund er der mange grunde til det.

Først og fremmest er kun de færreste organisationer vant til at arbejde i så store og komplekse projekter, som sådan en implementering er. Dernæst kræver det enormt mange ressourcer både internt og eksternt - og det i et omfang, der ofte først erkendes i løbet af processen og ikke før selve processen.

Damstahl er ingen undtagelse. Selv med ultimativ støtte fra ejerkredsen og lysten til at skabe noget nyt må man i Skanderborg også erkende, at projektet har kostet mere end budgetteret, og at tiden, der er brugt, er blevet væsentligt længere end beregnet. - Men det har været det hele værd, og nu står vi lige der, hvor vi gerne vil stå; med et nyt system – et super fundament og klar til at udvikle forretningen yderligere, siger Michael Lund.

2.000 nye varer på lager

Damstahl har gennem det seneste kvartal oprettet cirka 2.000 nye varenumre indenfor stort set alle produktgrupper, dog med primær fokus på fittings og rør.

Sortimentsudvidelsen har særligt fokus på levnedsmiddelindustrien, ligesom udviklingen indenfor blandt andet spildevand betyder, at behovet for større rør og fittings hele tiden flytter sig. Derfor ligger der nu på lageret i Skanderborg blandt andet rør helt op til 606 mm.

Når Damstahls tyske datterselskab i slutningen af første kvartal 2021 også kommer på Dynamics 365, vil man som kunde selv kunne bestille alle de varer, der ligger på koncernens lager i Ruhr-området. Med flere ugentlige afgange er der få dages leveringstid på et væld af dimensioner og kvaliteter. Alene indenfor stangstål ligger der i Tyskland ikke færre end 20 forskellige kvaliteter.

- I Danmark modtager vi allerede nu tæt på halvdelen af alle ordrelinjer digitalt. Derfor vil det gøre en kæmpe forskel for vores kunders indkøbsoplevelse, at mængden af tilgængelige varer stiger markant, når det også bliver muligt at lægge varer på vores tyske lager i kurven, spår Damstahls digital & marketing manager, Anders Jensen.

Meget mere digital udvikling på vej

Via Damstahls medejerskab i virksomheden Slize Digital er der yderligere gang i den digitale udvikling.

Slize Digital, der ledes af Brian Kobberø Fink, har til huse i Kiev, Ukraine, hvorfra seks specialister i samarbejde med Damstahls digitale team i henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland er i gang med at udvikle næste version af e-commerce-løsningen. Uden at røbe for meget forsikrer Anders Jensen, at Damstahl med de kommende løsninger rykker helt frem i bussen, når det drejer sig om nem selvbetjening. - Vi bliver absolut de hurtigste og mest kundevenlige også på den digitale front, når vi i slutningen af første kvartal 2021 går live med den nye webshop, lover Anders Jensen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11