23948sdkhjf

Laseropmåling fik kæmpemaskine tilbage på ret kurs

Laseropmåling fik bugt med geometriske problemer med et par trækstationer på 46 år gammel og 100 meter lang coilcoater hos Metalcolour

Hos Metalcolour i Nykøbing Falster står en maskine, der med sin længde slår de fleste i landet. Det er en coilcoater på 100 meter, der kører 12 timer om dagen fire dage om ugen. Om fredagen bliver den serviceret og vedligeholdt af to mand, så den er klar til at holde lang weekend sammen med virksomhedens øvrige 28 medarbejdere.

Overfladebehandlingen sker direkte på båndrullen - fra coil. Materialet er typisk aluminium, stål, rustfri stål eller galvaniseret stål i båndbredder fra 250 mm til 856 mm. I sådan en rulle kan der være op til 3.500 meter materiale, men skal kunden nu bruge 20.000 meter i alt, så bliver rullerne klampet sammen manuelt. Og det skal vel at mærke ske, uden at maskinen stopper. Lykkes båndsamlingen ikke, er risikoen stor for, at der skal skrottes et par hundrede meter materiale.

Råbåndet bliver kort fortalt trukket gennem den lange maskine, og er der skævheder i båndet af den ene eller andet art, kører båndet endnu mere skævt undervejs og beskadiger en masse gummivalser. Ifølge vedligeholdelseschef Allan Frantzen fra Metalcolour giver et skævt bånd især store problemer for den operatør, der fysisk skal klampe båndet sammen, idet det kræver, at han skal hive og slide i båndet for at få det rettet op.

Skævtræk kan koste dyrt

- Vi havde en fornemmelse af, at båndet allerede ved trækstationerne i starten lavede et skævtræk. Det hele foregår jo inde i maskinen, og da der er fem meter mellem de to trækstationer, er det ikke noget, man kan se med det blotte øje, forklarer Allan Frantzen i en pressemeddelelse, og fortsætter:

- Problemet med sådan et skævtræk er, at båndet kører mere og mere skævt, jo længere det kommer ind i maskinen, og det har især konsekvenser for det klampeværktøj, der skal bruges manuelt. Så jo mere lige båndet kører undervejs i processen, desto lettere er den manuelle arbejdsbyrde for operatørerne.

De lakerede produkter bliver blandt andet brugt i skibsindustrien og bilindustrien, hvor de respektive underleverandører selv klipper, stanser og bukker emnerne.

Ud over lakering direkte fra coil laminerer Metalcolour også direkte fra båndrullen, det kan for eksempel være et lag gummi til bøsninger. Andre kompetencer inhouse er klip efter kundens mål, spaltning af båndruller i ønskede mål samt prægning, for eksempel i form af en nubret overflade.

Jyske samarbejdspartnere

Metalcolour har tidligere samarbejdet med Bast & Co., så det var nærliggende at spørge, om de også kunne løse denne her geometriske opgave. Servicespecialisten takkede ja til opgaven og tog turen fra Vejle til Nykøbing Falster. Med sig i varevognen havde serviceteknikerne topmoderne lasergrej fra MTS Randers.

Ligesom en kirurg skal skære sig ind til patientens problem, skulle serviceteknikerne gøre det samme. De var nødt til at skære nogle huller i maskinen for at få fri adgang til de to trækstationer, for at måle om fremtræksvalsen sad 100 procent parallelt overfor valsestationen. Opgaven blev løst med Easy Laser-udstyr, der viste, at der var en geometrisk skævhed på fire mm på den ene trækstation.

Allan Frantzen fortæller, at valsestationerne herefter blev rettet op. Efterfølgende har Bast & Co. udviklet et par beslag, som Metalcolour kan bruge til at tjekke den geometriske nøjagtighed, som dog ikke kræver de skrappeste tolerancer. Selve måleopgaven sker nu med et maskinvaterpas.

- Nu kører det. De to centrale trækvalser trækker ikke længere båndet skævt, så reparationen har virkelig hjulpet. Opgaven har givet os mod på at gennemgå hele maskinen for at finde flere steder, hvor vi kan optimere fremtrækket, så mon ikke der kommer flere reparationsopgaver, påpeger Allan Frantzen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125