23948sdkhjf

Krise spænder ben for vellykket strategiskift

Et strategiskift har skabt høj aktivitet hos Jydsk Aluminium Industri (JAI), der har haft meget travlt i 2020, indtil corona-krisen ramte. 

Årsagen til væksten er en skærpet strategi, hvor fokus primært er på de mest komplekse produkter og mest krævende kunder.

Læs også: Knap 60 ansatte sendt hjem

- Vi er gået massivt ind i nogle nye markeder. Det er blandt andet inden for robotter og e-mobility, hvor vi for eksempel producerer batterikasser til el-drevne køretøjer. Og så har vi haft en yderligere satsning på motorcykel-segmentet – primært hos producenterne KTM og BMW, siger administrerende direktør Kenn Christensen, JAI.

Strategivejen blev lagt for flere år siden. I 2017 og 2018 vandt JAI en række nye ordrer, hvor det meste nu har ramt produktionen. I mellemtiden har store investeringer præget Herning-virksomheden med 225 ansatte.

Strategi kræver investeringer
Hele essensen i JAI’s ændrede tilgang til markedet er ifølge direktøren, at der er sket en udvælgelsen af emner, som virksomheden umiddelbart ikke skal konkurrere med hele verden om.

Det stiller dog tilsvarende også krav set-uppet.

- Udviklingen giver nu udslag i, at vi står strategisk stærkere og på et mere bredt strategisk fundament, hvor vi ikke er overafhængig af en kunde eller en branche, siger direktøren.

Produktionen bliver derfor nu fyldt med produkter, som har et meget længere og mere komplekst produktionsforløb. Det betyder, at der ikke bliver leveret råstøbte emner ud fabrikken.

- Det er alle sammen fuldt færdigbearbejdede emner, der ofte også er indeholder overfladebehandling, svejsning, montage og test, uddyber han.

Travl start på året
I starten af 2020 har resultatet af anstrengelserne vist sig. Da corona-krisen ramte for halvanden måned siden, var der fuld tryk på støbe- og bearbejdningsmaskinerne.

- Vi havde drøntravlt og en omsætning, der var løftet væsentligt i forhold til året forinden. Den budgetteret omsætning lå væsentlig højere end sidste år, og vi var ti procent over budgettet på tidspunktet, siger Kenn Christensen, der tilføjer, at indtjening også var fin i første kvartal i år.

En række fravalg
De strategiske tilvalg har også betydet fravalg hos JAI. Det er emnetyper, som er vurderet til ikke at være komplekse nok, hvilket også betyder, at man ikke kunne konkurrere på markedet ved at lave emnerne i Danmark, uddyber direktøren.

- Tidligere lavede vi meget støbte tanke til ladeluftskølere til lastbiler. Det laver vi stort set ikke længere. Segmentet udgjorde tidligere over 50 procent af omsætningen.

A/S Jydsk Aluminium Industri
mio. kr. 2019 2018
Bruttofortjeneste 102,2 108,5
Resultat af primær drift 0,0 6,1
Resultat før skat -5,0 2,1
Årets resultat -3,8 2,0
Balancesum 181,3 164,6
Egenkapital 25,2 32,8
Antal ansatte 215 205
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019

Artiklen er en del af temaet Regnskab.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093