Den danske metalindustri er på mange måder inde i en turbulent tid, og mange virksomhedsejere spørger sig selv, hvor væksten skal komme fra i fremtiden? Det har Metal- og Maskinindustrien under DI forsøgt at komme med et bud på.
- Det gælder ikke mindst om for virksomhederne i branchen at tro på væksten og at gøre det ved at vælge en række af de nævnte veje for at opnå det, siger chefkonsulent Christian Eskelund-Hansen fra Metal- og Maskinindustrien under DI på organisationens hjemmeside.
Han foreslår fire veje til at bryde ud af dødvandet:
1) Specialisering – færre produkter gør det nemmere at skabe mervædi i de produkter, man vælger at satse på.
2) Geografisk udvidelse – er der nye markeder for de eksisterende produkter?
3) Følg med kunderne til udlandet – kunderne skal også bruge underleverandører på de nye markeder, og det kan sagtens være dig.
4) Skab alliancer – samarbejder om både produkter og salg.