23948sdkhjf

Kæmpeordre til karosserifabrik

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Falck har bestilt 138 redningsbiler hos MAN. Vandborg Karosserifabrik er i fuld gang med at bygge og levere dem

Det er en kæmpeordre, som Vandborg Karosserifabrik har påtaget sig, da man sidste år vandt et udbud om at opbygge 138 MAN-ladbiler til Falck Assistance.

De første to prototyper blev godkendt tidligere på året, og nu har de fire første leveringer fundet sted - og både MAN og Falck er meget tilfredse.

Selv om det er Vandborg, der er ansvarlig for opbygningen, foregår det meste af opbyggerarbejdet hos deres samarbejdspartner Botti i Italien.

- Her i Danmark laver vi kun de sidste tilretninger. Vi sætter værktøjskasser på, laver nogle specielle beslag og pakker bilerne op med alle mulige ting, fortæller Michael Gade Nielsen fra Vandborg Karosserifabrik.

Tre biltyper
Hvilke biltyper er der tale om?
- Der er tre forskellige opbygninger: Nogle MAN TGL-chassiser på 8- og 12-ton med 220 hk og 4x2 akselkonfiguration. Og så er er nogle 18-ton TGM 250 hk 4x2 med kran.

- Det er en stor opgave for en lille forretning som os, siger Michael Gade Nielsen.

Hvorfor bruger I en samarbejdspartner i Italien?
- Vi bød ind på sådan en opgave for tre år siden, hvor vi udelukkende brugte egen arbejdskraft herhjemme i Danmark. Der var vi ikke konkurrencedygtige.

- Denne gang valgte vi at bruge vores italienske samarbejdspartner, som vi har arbejdet sammen med i mange år.

- De er rigtig gode til lige netop disse opbygninger, for de laver stort set ikke andet.

- Heldigvis er både MAN og Falck Danmark meget tilfredse med kvaliteten af de første leverancer, siger Michael Gade Nielsen.

Gode og flotte opbygninger
Det bekræfter udbuds- og kontraktchef Dennis Guldhammer fra MAN.

- Falck er tilfredse. Det er forbavsende gode og flotte opbygninger, der kommer fra Italien. Der har kun været meget få ting, som har skullet ændres, siger han.

- Italienerne har også forstået at tilrette deres løsning, så de er tilpasset det nordiske klima med masser af fugt og kulde. Opbygningen er galvaniseret, og elsystem er af høj kvalitet.

Dennis Guldhammer fortæller også, at Falck valgte at fortsætte med MAN-lastbiler.

- Det skyldes, at MAN ligger bedst på totaløkonomi (TC), driftsstabilitet og servicenetværk.

- Flere af de gamle MAN’er har rundet 1,6 millioner kilometer. De kører endnu; men de vil løbende blive skiftet ud, efterhånden som de nye lastbiler kommer fra Vandborg.

Strømliner indkøbsstrategi
- Falck har også strømlinet deres indkøbsstrategi. De ønsker, at køretøjerne bliver så ens som muligt, så man uden problemer kan flytte rundt på bilerne mellem de forskellige stationer.

I stedet for at have 20 forskellige biltyper, koncentrerer man sig nu om tre forskellige, som kan løse alle typer af opgaver, siger Dennis Guldhammer.

Specielt spil
Vandborg har også udviklet et specielt spil til Falck, så wiren kommer til at ligge rigtigt på rullen.

- Wiren bevæger sig fra side til side under oprulningen, så vi er sikre på, wiren ikke kommer til at ligge dobbelt. På den måde håber vi at undgå skader på wirerne. Det har ellers været et stort problem, så det var faktisk et krav fra Falck, at de fandt på en løsning - og det er lykkedes til alles tilfredshed.

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Navnenyheder
Nyt om navne: Erfaren produktionschef til KSM Group

Kineserne kopierer rask væk - og det koster kassen

100.000 er ansatte hos ældre ejerledere

Navnenyheder
Nyt om navne: Odu Denmark styrker salget

Shape Robotics indfører robotter på abonnement

Nyhedsbrev

Siemens Gamesa udnævnt som foretrukken leverandør af 300 MW

Crowdfundet raket på vej ud af København

Overskuddet skrumper hos SP Group

Omme Lift runder vild milepæl

Hoyer udvider massivt i Kina

Fremadstormende producent af store værktøjer vinder DI Fyns Initiativpris

DI-prisvinder fra Bornholm indtager verden med ny teknologi

Navnenyheder
Nyt om navne: Stemmestyret skærerobot styrkes med garvede talenter

MHI Vestas skifter ud i toppen

Alfa Laval åbner innovationscenter i København

Weibel lander millionordre

Danske robotgiganter åbner hub i Barcelona

Eltronic skiller vind ud i selvstændigt selskab

Håndsrækning til fyrede Siemens Gamesa-medarbejdere

Navnenyheder
Her er Frecons nye topchef

Robot-iværksættere sælger livsværket til erhvervstrio

Navnenyheder
Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

Siemens Gamesa-møller skal levere strøm til Google

Nu er hjertet kommet til ny gasfabrik

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny mand hos BB Hydraulik Service

Her er Vestas’ største markeder i tredje kvartal

200 Siemens Gamesa-job i fare i Danmark

Ejerlederpris til Hydrema-ejer

Helle Thorning-Schmidt lander ny bestyrelsespost

Elevsucces hos Sanistål

Skilteproducent vil vokse gennem opkøb

Vækstpris til Mekoprint

Navnenyheder
Nyt om navne: Ny mand hos AVN Hydraulik

Navnenyheder
Nyt om navne: Kjærgaard A/S henter ny divisionschef

Regnskab
Newtec tæt på dobbelt-op på bundlinjen

Bladt Industries køber svenske bolte til belgisk ordre

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Hårdfør teknologi til følsomme emner

Læs Electra, nr. 9 – 2019

ARBURG på K 2019 - en successfuld messe

Ny servicemontør hos Munck Kraner A/S – Jylland

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Mød SEW-EURODRIVE på Ajour i Odense 28.-29. november

Skal vi også komme forbi dig?

Valsning af plader - H. Nielssons Smede & Maskinfabrik A/S

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Findes den ultimative kompressor?

Reparation af CNC-maskiner

Kom til åbent hus hos European Energy Insurance ApS

Grenå Spåntagning | UR-Robotten er en overskudsforretning

Edge-Team overtager WorkNC i Danmark

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Find os på Productronica 2019

Svingbukkeren fra Schröder er for alvor blevet voksen!

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

ATyS d M fra Socomec

Protech satser stort på metal

Preboarding og onboarding – en god start

Findes den ultimative kompressor?

Når du ikke skal i stødet

Mød Trelleborg Sealing Solutions på WindEurope Offshore 2019

Send til en kollega

0.237