23948sdkhjf

Basale dyder giver dansk ventilationssucces

Den tredobbelte Gazelle-virksomhed Euro-Vent holder sig til de gamle dyder og små armbevægelser, men er bestemt ikke bange for nye udfordringer.
- Vi lever af, at levere luft til industrien, men vores koncept bygger ikke på luftkasteller.

Projektleder Uffe Stub-Holm leverer budskabet med et smil, for egentlig er smarte slogans og overfladiske udtryk slet ikke stilen hos Euro-Vent.

- Hvis en kunde ringer og får fat i Jacob, så er det også ham, der tager ud til dem og tager en snak omkring de ønsker, de måtte have. På den måde undgår vi, at den ene lover noget, den anden ikke kan holde, fordi opgaverne skifter hænder. Og det viser samtidig, at vi tager kunderne seriøst, forklarer Uffe Stub-Holm med henvisning til kollegaen Jacob V. Andersen, der har titel af salgs- og projektingeniør.

Tredobbelt Gazelle-virksomhed
Sammen med Paul Sandal Nissen udgør de ingeniør/maskinmesterteamet i Euro-Vent, som i både 2007, 2008 og 2009 modtog Børsens eftertragtede Gazellepris.

Og væksten er fortsat, forsikrer Jacob V. Andersen, selv om finanskrisen heller ikke er gledet ubemærket forbi firmaet i Risskov.

- Vi har da godt kunnet mærke, at der har været lidt opbremsning. Og et fald i omsætningen har næsten alle vel haft.

Ikke plads til skæverter
Netop det at have tid til både kunder og opgaver er blandt grundstenene i Euro-Vents succes, mener både Uffe Stub-Holm og Jacob V. Andersen, som erkender, at firmaets succes er baseret på gammeldags værdier i en tid, hvor luften er tyk af smarte buzzwords.

- Men du kan ikke coache dig til at være et dygtigt ventilationsfirma. Det er så håndgribeligt, at du er nødt til at have en stor faglig viden, som du ikke får med en peptalk. For de professionelle, er det er en snæver branche, så der er ikke plads til at slå mange skæverter. Så mister man hurtigt kunder, understreger Uffe Stub-Holm.

Euro-Vent sørger derfor altid for, at servicere tidligere kunder samt at følge op på de opgaver, man udfører.

Det har gennem tiden udvidet kundekredsen ganske betragteligt, så den i dag omfatter alt fra opgaver med en enkelt udsugningsarm til projekter i millionklassen, som indeholder miljørigtige løsninger med filtrering og varmegenvinding før afkast.

Nok at lave i Danmark
- Navnet siger måske noget andet, men vi er ikke et stort firma. Vi holder os til Danmark, hvor et firma i vores størrelsesorden altid vil have nok at lave, konstaterer Jacob V. Andersen og tilføjer:

- Motivationen og målet for os er egentlig helt simpel: så længe, vi kan blive ved med at få spændende opgaver, så er vi tilfredse.

Alle bidrager til indtjening
Han erkender dog, at fristelsen til at udvide firmaet fandtes for et par år siden, da alting blæste den rigtige vej på et marked, hvor der var præcis lige så meget arbejde, som man kunne overkomme.

Men da Euro-Vent med installation af ventilationsudstyr oftest er blandt de sidste led i byggekæden, kunne firmaet også se konturerne af finanskrisen på afstand, da tingene med et begyndte at gå den forkerte vej.

Euro-Vent valgte derfor i stedet at bibeholde et lavt omkostningsniveau, så firmaet i dag, som tidligere, hverken har en receptionist eller it-folk siddende.

- På den måde bidrager alle direkte til firmaets indtjening, pointerer Jacob V. Andersen, før han kommer ind på Euro-Vents måske vigtigste succesformel:

- Det handler om relationer. De fleste opgaver får vi ved, at tidligere kunder, deres forretningsforbindelser eller rådgivere kontakter os. Og det gør de jo fordi, at de har hørt godt om os rundt omkring. Vi sørger for altid at udføre et godt stykke arbejde og at pleje vores kunder. Dette har bl.a. udmøntet sig i samarbejde med Cowi, Alectia, Hundsbæk og Henriksen, LB-Consult, samt flere energirådgivere hos el-selskaberne i Danmark

Kun kunden sætter grænser
På Euro-Vents hjemmeside figurerer da også en liste med tidligere kunder, ligesom der fokuseres meget på udført arbejde. Det betyder dog ikke, at virksomheden er bange for at tænke nyt eller træde nye veje.

Tværtimod!

- Men vi vil hellere fortælle, hvad vi HAR lavet end at fortælle, hvad vi kan lave. Vi kan løse alle opgaver, men i sidste ende er det op til økonomien og kunden at fastlægge opgavens omfang, slår Uffe Stub-Holm fast.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125