Dermed har virksomheden mere end genvundet styrken fra før krisen og starter året med rekordomsætning.
- Automotive er et af vores største markeder, og krisen ramte brutalt fra den ene dag til den anden. Men på trods af krisens alvor er det lykkedes at styrke virksomheden på de interne linjer. Vi har fokuseret på at vinde og har udnyttet tiden til at effektivisere og fremskynde planlagte strategiske ændringer.
Sådan lyder det fra administrerende direktør og ejer Hans Hellstrøm Henningsen, DBI Plastics.
Har erobret markedsandeleI stedet for at vente på, at kunderne kom tilbage, har DBI Plastics satset massivt på at udvide markedspotentialet. Fra at være en stor spiller på det europæiske marked, gik DBI Plastics i gang med at erobre markedsandele i Nordamerika og Asien.
- Når hele verden er dit hjemmemarked, skal det strategiske fundament være unikt og klokkeklart. Der er flere spillere derude, som i udgangspunktet leverer det samme som os. Derfor har vi i dag en helt anden tilgang til markedet, end kunderne er forvænt med, og det har virket, siger Hans H. Henningsen.
Lokalt placerede key account managers på de vigtigste markeder i hele verden er i dag omdrejningspunktet for den måde, DBI Plastics driver forretning på. Strategiske løsninger, involvering og fokus på ”Total Cost of Ownership” er blevet et forretningsmantra frem for produktsalg fra kataloget, der ellers er standard i branchen.
I alt omsatte DBI Plastics for 108,6 mio. kr. i 2010 og det var ensbetydende med en stigning på 40 % sammenlignet med året før.
EBIT endte på 11,9 mio. kr. i 2010 mod et underskud på 7,6 mio. kr. i 2009 og årets resultat blev et overskud på 8,3 mio. kr. mod et underskud på 7,7 mio. kr. i 2009.