Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Læs også: MHI Vestas går efter førerpositionen

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Læs også: Vestas indtager nyt land

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

Læs også: Australsk ordre til Vestas

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk



Hold dig opdateret med Metal Supply DK

Kommentarer

Bo Hansen
Meget interessant - man kunne vel ogsaa forestille sig at luftskibe kunne konstrueres saa de ogsaa kunne fungere som kran iforb. med monteringen af vingerne paa nacellen, paa den maade ville man slaa to fluer med et smaek.

Erik Steen Jensen
Ja, meget Interessant. Jeg spekulerer dog på hvordan man løser den helt fundamentale udfordring ved løft af tunge ting med et luftskib: Et luftskib fungerer (primært) ved hjælp af opdrift - dvs. at luftskibet er lettere end vægten af den fortrængte luft. Det betyder, at når man skal løfte en tung ting, så skal volumen af luftskibet øges, eller også skal man fjerne en tilsvarende mængde ballast. Har nogen løsningen på den sag?

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

L-tek får ny direktør

Efter 17 år giver ejer og direktør, Lars Nielsen, til september stafetten videre

Vakumgriber hittede på tysk robotmesse

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

Produktion af husstandsmøller skal skabe vækst i Skjern

Ny direktør og direktion ser stort potentiale i eksport og fremtiden

- Det er dybest set, fordi vi har medvind på cykelstien

Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter, lyder det fra NGO'en Shipbreaking Platform, der anklager branchen for "fake news"

Nyhedsbrev

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

R&D indgår samarbejde med robotproducent

Grundfos ændrer udvidelsesplaner

Færgeordre er nu helt i hus hos Hvide Sande Shipyard

Investorer jagter den næste robotsucces i Odense

Brüel-direktør stopper - der er brug for en anden

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

MHI Vestas går efter førerpositionen

Miljøkrav indskærpet overfor skrotvirksomhed

Siltec nyansætter og bygger ekstra lagerhal

Brancheforening får nyt navn

Salget af robotter stiger eksplosivt

Svejserobot-firma udvider i Danmark

Statsministeren besøgte Danfoss

Mærsk henter svensk finansdirektør

Carolina Dybeck Happe bliver ny finansdirektør i Mærsk-koncernen med virkning fra senest 1. januar 2019

Mand dør efter han fik jernkonstruktion ned over sig

Svensk koncern køber Duelco

Overtager alle aktier i den danske leverandør af strømdistributionsudstyr

Vestas indtager nyt land

Klager strømmer ind mod skrotfirma

Jensen Metal køber Silkeborg Maskinfabrik

Australsk ordre til Vestas

Succesfuld re-certificering hos Rival

Vestas lander amerikansk storordre på 226 vindmøller

Stadig håb for Silkeborg Maskinfabrik

Dobbelt op på tre år

2

Morsø Jernstøberi bløder stort

Byggeriets vækst smitter af på Øland

Amerikansk ordre til Vestas

Midtjysk svejsevirksomhed er konkurs

Jual køber nedlagt kabelfabrik

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

Sporbare kablebindere og Virtual Reality

KK Metal i Thy fordobler produktionsarealet.

Beskyttelsesdørsystemet PSENmlock - nu med flugtvejsoplåsning og serieforbindelse

Smart solcellelampe er den perfekte ledsager til udeliv og arbejde væk fra el-nettet

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

EFFER kran til Lellinge

Ny rapport: Standarder øger nordisk produktivitet og BNP

LOGIQ8TANG - Ny 90 gr. ISCAR-fræser med tangentielt bespændte platter

18 volt støvsuger fra Metabo

Grib chancen! - HMI Design Masterclass Online Video kursus

Mazak byder velkommen til 2 nye salgskonsulenter

Hver tredje har symptomer på dårligt indeklima

Dansk Boligbyg Årsdag 2018 - med 35 nye medarbejdere

Uglvig og Skelmose samler tropperne i et selskab - Skelmose

teknatex ApS har stor succes med salg af perma STAR smøreenheder

Den nye CAT plukketruckserie byder på markedets bedste energieffektivitet

Kom til julegavemesse ved Mogens Daarbak A/S

Bowitek åbner afdeling i Randers

Vær en af de hurtige og få et VM kit uden beregning

Grædstrup Stål forbedre miljøfordelen med nyeste Jotun teknologi

Dyser hjælper luften ned i opholdszonen

Nyhed. Vectron IP66 frekvensomformer

Bestil dit planetgear i dag, og få det leveret inden 14 dage

Send til en kollega

0.317