23948sdkhjf

Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Læs også: Japansk gennembrud på 455 MW

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Læs også: Udvider testcenter: Vestas skal teste flere vinger i Aalborg

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

Læs også: Siemens Gamesa lander ordre på 900 MW

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Tjæreborg Industri vælter sig i varmepumpeordrer for 75 millioner kroner

Elfærge og aflyst ordre koster Søby Værft millioner

OK udvider smøremiddelforretningen

Nilfisk i modvind

Hæder til nystartet Fredericia-virksomhed

Nyhedsbrev

19.566 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Bladt Industries vinder amerikansk havmølle-ordre

Vestas indgår forlig med konkurrent i patentsag

Vindbranche: Fiskeri og olie blokerer for Nordsøen som grønt kraftværk

Nyt om navne: Eaton ansætter service sales engineer

SP Group køber finsk sprøjtestøbe-virksomhed

Nødstrøm til Middelgrundsfortet fragtet ind på en rulleskøjte

Flytning kostede på bundlinjen hos Lachenmeier Monsun

Ærø Kommune indgår forlig med Søby Værft om 'Ellen'

Nyt om navne: Ny salgschef hos Technicon

Investeringer præger Ole Almeborg-regnskab

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Siemens Gamesa lander ordre på 900 MW

Odico skrue ned for forventningerne

Vestas skal levere støtte-fri vindmøllepark i Italien

Cowi færdiggør design af 20 monopæle til offshore-park

Nyt liv i tidligere Dan-Palletiser-fabrik

Certificeringskrav kan både kvæle og give nye muligheder

Dansk AM Hub skal have ny direktør

Baron køber dansk opfindervirksomhed

Nyt om navne: Ny salgsdirektør hos Damstahl

Nyt fra bestyrelser og direktioner - del 1

Nyt om navne: International ekspert til Blue Ocean Robotics

Østjyske virksomheder indgår strategisk Autodesk-samarbejde

Undervandsrobot kan tælle søstjerner og måle biomasse

Det sker: Gratis workshop om automation og robotteknologi

Vestas napper endnu en storordre i Brasilien

Nyt om navne: Kuka opruster i Danmark

NTF-Aalborg tilbage på vækstsporet

Storordre til Siemens Gamesa

Nyt om navne: Nye kræfter til stålsalget hos Lemvigh-Müller

Ingeniørvirksomhed indtager Norge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

STIHL kårer Lesjöfors-selskab som "Årets leverandør 2018"

Hent din fribillet til DiaLabXpo – helt gratis

Kampagne: SOLIDWORKS kursuspakke

Driftsprincippet er den afgørende faktor - TÜV Süd

Release Party 2020 II på Fyn og i Aarhus

Kvalitetsfittings til bremsesystemer

SMC's europæiske markedsandel vokser

Spidex kobling

Gummi og polyurethan løsninger til vindindustrien

Ole Gregers Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Laserrøg - et sundhedsfarligt stof

Køretøjsfjedre – en hel videnskab bygget på tre hjørnesten

Torben Andersson til Vargus

Erfaren Key Account Manager startet

Ny medarbejder i Edge-Teams supportteam

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Portalkraner og svingkraner til marinen

Renovering af slangekoblinger - Hammer Union & Break Away

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Safirglas, det hårde glas - næsten ligeså hårdt som diamant

Tømmerladsbil til Sydsjællands Tømmerhandel

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Fem anbefalinger fra robotindustrien skal skabe 25.000 job i 2025

Sommerudflugt til Gram Slot

Send til en kollega

0.227