23948sdkhjf

Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Læs også: Siemens Gamesa bider MHI Vestas i haserne

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Læs også: Hensigtserklæring baner vej for storskalatest og prototype-testpladser

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

Læs også: Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

GE snart klar med prototype på monstermølle

Fynsk automationsvirksomhed gruer for Brexit

Robotter trækker ansatte og eksportmillioner til Fyn

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Bladt leverer landgangsanlæg til Norge og Sverige

Nyhedsbrev

Hensigtserklæring baner vej for storskalatest og prototype-testpladser

Direktørskifte i Unidrain

Siemens Gamesa bider MHI Vestas i haserne

Fairwind tager på fjernøstligt eventyr med Siemens Gamesa

Nyt om navne: Ny mand hos Sick

1

Danske afløbssystemer til verdens største krydstogtskib

Nyt om navne: Fire nye hos Process Engineering

Vestas opruster igen i Ringkøbing

DI: Håber på alternativ Brexit-løsning efter nej til aftale

Solidt overskud hos KVM Industrimaskiner

Nødstrøms-pakken til Sygehus Sønderjylland kommer fra Nordjylland

Nyt om navne: Ny indkøbschef hos Carsten Holm

Tilbagegang hos Hedema

Vestjysk opbakning til havmøllepark

Facebook vælger dansk ventilations-leverandør

Nyt om navne: Schunk Intec opruster

Løbsk vindmølle bremset

1

Hans Jensen Lubricators udvider direktionen

IFAD i ny rammeaftale med Forsvarsministeriet

Rift om fyrede Aluwind-smede

Energiminister lodder vestjysk stemning om gigantisk havmøllepark

MHI Vestas gearer op i USA

Nilan hædret med pris

Bygger ny fabrik til sin underleverandør

Vestas skyder i vejret i Kina

Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

Endnu en pris til Henrik Anker og Gibotech

Fusion fuldført i det jyske

LJ Maskinteknik udvider ejerkredsen.

Disse tre robottrends skal du holde øje med i 2019

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Titan malesprøjte Impact 440 finder du hos G.A. Hansen

Få optimeret slibning med CERAMICS PLUS korn!

Palletizer gør det muligt at programmere robot på få sekunder

Endnu et jubilæum er blevet fejret!

Spring grossistleddet over og reducere omkostninger på rustfrit stål

Skyd dit nytår i gang med en lidt skævere ansøgning

Siemens har den rigtige softstarter til enhver applikation

Testbænk kvalitetstester aktuatorer og logger data automatisk

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Pepperl-Fuchs Danmark styrker teamet med ny medarbejder

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Et bor til mange opgaver

Høj hastighed og høj opløsning med 3D smart inline inspektion

Valsning af plader og profiler - hnielssons.dk

Produkter til luftbehandling fra Metal Work Pneumatic

Effektiv varmepumpe med lavenergi motor

Januar nyhedsmail fra KE Fibertec

Eksport til Tyskland - Den danske Fællesstand på Hannover messen 2019 01-05 April

Netværk skaber vækst

Fra 0 - 9001 - 14001 - 45001 | Gratis gå-hjem-møde

Holger Elgaard A/S flytter.

Ion luftkniv fra EXAIR fjerner statisk elektricitet

Hygiejniske Gear og motorer til Fødevareindustrien

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Send til en kollega

0.225