Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Læs også: 8.854 nye medarbejdere på fem år

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Læs også: Vestas sælger mere – og tjener mindre

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

Læs også: Danske hjerner og Ukraine-løsningen er Vestas' foretrukne

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk



Hold dig opdateret med Metal Supply DK

Kommentarer

Bo Hansen
Meget interessant - man kunne vel ogsaa forestille sig at luftskibe kunne konstrueres saa de ogsaa kunne fungere som kran iforb. med monteringen af vingerne paa nacellen, paa den maade ville man slaa to fluer med et smaek.

Erik Steen Jensen
Ja, meget Interessant. Jeg spekulerer dog på hvordan man løser den helt fundamentale udfordring ved løft af tunge ting med et luftskib: Et luftskib fungerer (primært) ved hjælp af opdrift - dvs. at luftskibet er lettere end vægten af den fortrængte luft. Det betyder, at når man skal løfte en tung ting, så skal volumen af luftskibet øges, eller også skal man fjerne en tilsvarende mængde ballast. Har nogen løsningen på den sag?

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ny direktør hos rørproducent

Fremgang over hele linjen hos HydraSpecma

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Det er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Kraftværksspecialist mister sin topchef

Tempus Heat udvider med nyt lager

Mærsk storsælger men kerneforretningen taber penge

Nyhedsbrev

Pris- og miljøvenlig overfladebehandling, der modstår tidens tand

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

Krise mellem USA og Tyrkiet kan forsinke nye danske kampfly

Klumme: Produktiviteten taber pusten, når omsætningen stiger

AH Industries bygger ny fabrik

Den danske metalvareproducent vil have del i det kommende vindmølleeventyr i Taiwan

Square Oil solgt til finsk koncern

Verdens største producent af græsfrø automatiserer

Ny direktør hos IMI Precision Engineering Norgren

Tresu sender finansdirektør på porten

Rekordordre til Nordic Air Filtration

Saxe Group får eneret på salg af temperatursystem

Bliver Nordens eneste forhandler af system, der kan overvåge processer ved sprøjtestøbning

Møn Maskinbyg udvider maskinparken

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

8.854 nye medarbejdere på fem år

Tilfredsstillende vækst hos NKT

Vestas sælger mere – og tjener mindre

Danfoss vil investere 1 milliard i 2018

Medarbejderrekord hos Gibotech

Nyt om navne: IC Electric øger fokus på automation

Vind-akademi flytter

Nyt om navne: Ny europæisk salgschef hos Varo

Vil sælge dansk velfærdsteknologi i Tyskland

MHI Vestas tæt på gigantordre

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Siemens Gamesa snupper norsk ordre

Nyt om navne: Ny sælger hos Flex Trim

Anmasi vil tørre i dybden med vacuum

Trump sætter en stopper for Dansteels USA-eksport

Ny robot hos Celsa Steel Service

Opkøb koster på bundlinjen hos midtjysk køleskabsproducent

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det Ny Fluidware App

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

Produktnyheder fra Stratasys

Proces- og industrikøling - hurtig levering!

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Tilmeld dig E-18

GCM A/S på Automatikmessen 2018

Direktør i PanPac Engineering fylder 50 år

Samarbejde på tværs af landegrænser kan være vejen frem for konsulenthuse og produktionsvirksomheder

SMC’s salgsstab styrkes med bred profil

SMC’s salgsteam Nordjylland opgraderer

Digital ledelse i fokus på Automatik

Verdens største producent af græsfrø vælger automatisk pakke- og palleteringslinje fra Egatec

Demonstration af løsninger, der styrker industriens konkurrenceevne på stand B-1065 på Automatik ´18

TransSteel 2200 svejsemaskine til MIG/MAG, TIG og MMA inkl. tilbehør

Parkers intelligente sensorer understøtter udviklingen mod Industri 4.0

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Medarbejderrekord hos Gibotech

CesTek forhandler nu DIAP

Mød Dovitech på Automatik 2018 i Brøndby hallen.

Pladsbesparende stepmotor - absolut positionering med batterifri sensor

Besøg os på Automatik messen 2018, d. 11. til 13. september på stand 1100

Produktionssikker og skalerbar robotløsning til HN Group A/S

Nyt bryghus i Sydtyrol - de skræddersyede drev kom fra NORD

Send til en kollega

0.394