23948sdkhjf

Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Læs også: Vestas skal bygge amerikansk vindmøllepark for dansk udvikler

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Læs også: Lille ordre er første skridt mod gigant-projekt for Siemens Gamesa

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

Læs også: Vestas skal bygge Australien største vindmøllepark

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk

Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Nyt om navne: Ny sourcing specialist hos Würth Industri

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

Tick Cad udvider forretningen

Scape Technologies satser på breakeven i 2020

Mexicansk ordre til Vestas

Nyhedsbrev

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 1

Første sten ryddet af vejen i vindmøllefusion

100 nye medarbejdere på et år

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Nyt om navne: SMC opruster i Sydjylland

Antallet af plastmagerelever styrtdykker

1

Lærlingepris går til humørspreder med unikt teknisk talent

Det sker: Kom tæt på 3D-print af sprøjtestøbeforme

Video: Tre teknikker til at sænke udgifter til automatisering

Sanistål får grønt lys til frasalg af stålaktiviteter

Det sker: Besma fejrer generationsskifte

Tidligere AH Industries-direktør i spidsen for Hydratech Industries

Palleteringsrobot fjerner flaskehals

Norsk aluminiumgigant ramt af hackerangreb

Regnskab
Efter fem års underskud: Sjørring lander sorte tal

NKT har fundet ny topchef

Envotherm lander tocifret millionordre

Cleentek udvider med ultralydsanlæg

Brand var tæt på at gå helt galt hos smedevirksomhed i Nakskov

Nyt om navne: Frecon opruster

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Kallesoe Machinery udvider for 14. gang

Skrotvirksomhed har ikke opgivet Korsør

Nyt om navne: Ny produktchef hos Lemvigh-Müller

Skako-top skuffet over 2018

Hovmand hædret for digital omstilling

Nyt om navne: Ny kommunikationschef i Plastindustrien

Scandi Supply udvider ejerkredsen

Støberi vil have has på arbejdsulykkerne

Nyt om navne: Isoplus Fjernvarmeteknik udvider ledelsen

Nyt om navne: Armatur-producent opruster i salget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Markant profil går på pension efter mere end 40 år hos Eegholm

Ny autoriseret distributør for Ingersoll Rand i Danmark

PRO-CONSULT skaffer direkte erstatning for udgået Ring luftblæseren

Total kranløsning leveret og monteret 14 dage efter ordre.

Der er godt gang i svejserobotten hos Balle Innovation i Herning

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Effektiv bearbejdning af større serier

Spar på vandet

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Frysehus hos Havi i Ishøj

Reparation og Service af transmissioner, pumper og procesudstyr

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sølvpakken - Messeudstyr

40 udstillere på Automationsdag'19

Husudstillingen hos HERMLE er åbnet for tilmelding

Intelligent E-pulsnøgle på batteri

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Controlflex Kobling

Ostevender anlæg med TriVision overvågning

Rikke van Rensburg scorede et 12-tal

Munck Kraner A/S's medarbejdere er veluddannet

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Send til en kollega

0.234