23948sdkhjf

Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Læs også: Vestas starter produktion i Australien

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Læs også: Siemens Gamesa indtager nyt land

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

Læs også: Flydende dansk møllefundament skal testes i Norge

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk



Hold dig opdateret med Metal Supply DK

Kommentarer

Bo Hansen
Meget interessant - man kunne vel ogsaa forestille sig at luftskibe kunne konstrueres saa de ogsaa kunne fungere som kran iforb. med monteringen af vingerne paa nacellen, paa den maade ville man slaa to fluer med et smaek.

Erik Steen Jensen
Ja, meget Interessant. Jeg spekulerer dog på hvordan man løser den helt fundamentale udfordring ved løft af tunge ting med et luftskib: Et luftskib fungerer (primært) ved hjælp af opdrift - dvs. at luftskibet er lettere end vægten af den fortrængte luft. Det betyder, at når man skal løfte en tung ting, så skal volumen af luftskibet øges, eller også skal man fjerne en tilsvarende mængde ballast. Har nogen løsningen på den sag?

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Translyft opruster i Storbritannien

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Bliver som minimum i Ribe i to år

Skrotvirksomhed investerer millioner

Varmepumpeproducent leverer til både kyllingeslagteri og plaststøberi

Tysk vindmølleordre til Semco Maritime

Nyhedsbrev

Ribe Jernindustri solgt

Radarproducent til kamp mod dronetrussel

Nye maskiner og ekstra 2.000 kvadratmeter hos Mekoprint

Fabrikken i Aalborg vokser

Investerer 335 millioner

Speed Color udvider kompetencerne

Køber livsværk tilbage fra Nilfisk

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Tidligere ejer vender tilbage til Combi-System

Lukning, frasalg og sløvhed presser Nilfisk

Ti år med ladcykler og millionoverskud

Invitec styrer mod rekordår

Vestas starter produktion i Australien

Rekord-overskud hos Stenhøj Gruppen

Maskinfabrik går i byggetanker

Mir melder bogen fuld

Én stor torn i godt Alumeco-regnskab

Her er Dal-Bos nye direktør

Herning får to nye ingeniøruddannelser

Nyt om navne: Ny mand hos Frecon

Det sker: Automatisering for tavlebyggere

Kuka åbner nordisk teknologicenter

Robma når vigtig milepæl

Siemens Gamesa indtager nyt land

Nyt om navne: Lemvigh-Müller øger fokus på forretningsudvikling

Pladsmangel efter bare et år

Carsoe solgt til kapitalfond

Vind-leverandør fyrer 100

Kinesisk hæder til Danfoss-formand

Dansk vindenergi finder ståsted i Indien

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

>••••••>••••••>••••••>••••••>••••••>••••••> Svingbukkemaskine Schröder MAK 4 Evolution "Up and Down"

Prysmian Pressline sensorkabel til industrianlæg

RGTS 1-faset softstarter: let konfiguration og op til 40% reduceret startstrøm

Logistik for e-handlere

Elektrisk lille kran

Nyt spiralbånd giver en skånsom og nem måde at flytte et produkt ned til et lavere niveau

Belimos energiventiler vinder flere priser

Komplette løsninger inden for intern logistik

Berendsens industrivask er langt mere miljøvenlig end hjemmevask af arbejdstøj

Eaton når historisk milepæl i produktionen

Jubilæum hos AB Jensen Maskinfabrik!

Elektronikken erstatter hydraulikken - effektivitet og minimal vedligeholdelse!

Få dit eget trykluftkompendium hos Granzow!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny fødevarepumpe forhindrer at pumpens mineralske olier lækkes i chokoladen

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Årets ejerleder 2018 - Dansk Halbyggeri er nomineret

FoodTech Award 2018: Se de nominerede her

Ny rapport viser vejen til at udnytte vindenergiens fulde potentiale

Regal går rustfri

Unika Danmark indfører ny miljøvenlig varmeløsning

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Trykluft bruges mange steder i fødevareindustrien

Har du eller dine medarbejdere tørre slimhinder grundet tør luft?

Send til en kollega

0.339