23948sdkhjf

Dansk firma sikrer skibe mod pirater

Vestergaard Marine Service i Frederikshavn giver piraterne kamp til stregen. Det nordjyske firma har som en af de eneste danske virksomheder erfaring med piratsikring af forskellige skibstyper.
Piratoverfald er et stadigt voksende problem for den internationale skibsfart. Ikke mindst i farvandet ud for Afrikas østkyst.

Når piraterne angriber, risikerer både skibets mandskab, skibets last og selve fartøjet at lide overlast. Vi så det i sidste uge, da det danske skib Leopard blev kapret af pirater i Adenerbugten, og besætningen med to danskere ombord tilsyneladende bortført. Kun tre dage efter, i lørdags, blev et norskejet tankskib kapret i det samme område sydøst for havnebyen Muscat i Oman.

Mere aggressive pirater
Alene i de første ni måneder af 2010 har der ifølge IMB, International Maritime Bureau, fundet 289 piratangreb sted verden over. I takt med at piraterne bliver mere aggressive, har flere redere fået øjnene op for, at det kan være nødvendigt at sikre skibene mod piratoverfald.

I Frederikshavn er Vestergaard Marine Service en internationalt anerkendt aktør indenfor piratsikring af fartøjer af alle slags. Der er mange måder at piratsikre et fartøj på, og Vestergaard Marine Service kan sammen med ejeren eller de relevante myndigheder sammensætte en pakke, som er tilpasset det enkelte skib og den specifikke opgave.

- Et eksempel på et sådant projekt havde vi i efteråret, hvor vi fik en opgave ind på et norsk supplyskib. Her etablerede vi blandt andet et sikkerhedsrum, hvorfra besætningen kan bevare kommandoen over skibet, fortæller administrerende direktør for Vestergaard Marine Service, Morten Vestergaard.

Skudsikre plader og glohed damp
Udover sikringsrummet, der blev forstærket med skudsikre stålplader og skudsikker dør, monterede Vestergaard Marine Service også vandkanoner for afdækning af skibets agterende, pigtråd på rælingen og agter samt aflåsning af mandedæksler og luger fra bagsiden.

Skudsikre plader, der kan boltes på, og sikrer afblænding af vinduer var også en del af opgaven, ligesom der blev etableret aflåselige etageadskillelser samt monteret gitterluger ved huller og gennemføringer for at forhindre piraterne i at trænge ind i skibet ad den vej.

Endelig blev der monteret rør med dyser omkring rælingen. Dyserne giver mulighed for at sprøjte 80 grader varmt vand ud med det formål at danne en tågedamp, der gør det svært for piraterne at komme tæt nok på skibet til at borde det. De store mængder damp, der findes på større skibe, vil kunne generere tåge i meget store mængder. Udover at forhindre piraterne i at komme om bord på skibet, har systemet den sidegevinst, at fartøjets placering bliver meget tydeligt markeret, hvilket letter hjælpeaktioner.

Monteret under sejlads
- Arbejdet med det norske supplyskib blev udført under medsejlads fra Stavanger og var afsluttet, da skibet nåede frem til Las Palmas, hvor vores folk afmønstrede. Herfra fortsatte skibet til Nigeria, hvor det er i daglig drift, oplyser Morten Vestergaard.

Opgaven, som var udført af medarbejderne fra Vestergaard Marine Service, fik efterfølgende det blå stempel fra et engelsk sikringsfirma, som det norske rederi havde hyret til at godkende installationen.

- Sikringsfirmaet godkendte projektet med en rosende bemærkning, idet de kategoriserede det som en både god og gennemtænkt løsning og én af de bedste, de havde set. Det er vi naturligvis meget tilfredse med, siger Morten Vestergaard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063