23948sdkhjf

Klumme: Design løfter palledispenser

Hvad ligger der egentlig i begrebet produktudvikling? Handler det kun om at finde en pænere farve til et allerede eksisterende produkt?
Klumme af Merete Brunander, Design- og Innovationsdirektør, Dansk Design Center

Nej. Der ligger et langt større potentiale i produktudviklingsprocesser end som så. Design er i enhver produktudviklingsproces en afgørende faktor for, om et produkt bliver succesfuldt eller bare endnu et i ”rækken” af produkter. Der findes mange måder at gribe produktudvikling og brugerdreven innovation an på, og her kan brugen af design være vejen til at skabe mere konkurrencedygtige produkter.

Der kan ligge flere årsager til grund for at give sig i kast med design, og det kan foregå på mange niveauer i fremstillingen af et produkt. Den designdrevne produktudvikling kan nemlig være alt lige fra omlægning eller justeringer i produktionen, et nyt æstetisk udtryk for slutproduktet, nye eller flere anvendelsesmuligheder og så videre. Mulighederne er mange, men én ting er sikkert: det betaler sig at tænke i nye baner og komme i gang med design.

Brugervenlighed skaber merværdi
Q-Transportmateriel A/S er et firma, der leverer transportbånd til alle formål og har mange forskellige typer kunder. Deres nuværende produkt, en palledispenser, var ikke længere tidssvarende og havde en række problemer, som krævede specialløsninger for de forskellige kunder. Særlig installation og vedligehold af maskinen krævede unødvendigt stort arbejde på grund af meget besværlig adgang til dispenserens mekanik og elektronik. Samtidig var der behov for et mere moderne design, så sælgerne ikke skulle bruge ressourcer på at overbevise kunden om maskinens kvaliteter.

I samarbejde med designvirksomheden DN Group, udviklede Q-Transportmateriel en ny og forbedret palledispenser. Produktudviklingen tog udgangspunkt i brugerdrevne innovationsprocesser, der blandt andet bestod af observationer, indsamling af dokumentation og analyse af den eksisterende palledispenser og dennes anvendelse.

Hvor den gamle palledispenser brugte både 220 volt strøm og trykluft, anvender den nye alene 220 volt. Det gør den ikke alene nem og hurtig at installere, men giver også Q-Transportmateriel mulighed for at sælge palledispenseren til virksomheder, der ikke har trykluft installeret. Samtidig er al mekanik og elektronik samlet bag paneler, som er lette at åbne og komme til. Betjeningen er desuden opdateret med en trykfølsom skærm, der anvender piktogrammer, hvilket er nemt at forstå for brugeren og nemt at sælge på eksportmarkeder for Q-Transportmateriel. Udseendet er opdateret i takt med funktionaliteten, så designet har fået et mere simpelt udtryk.

Samlet set har Q-Transportmateriel og DN Group skabt et bedre og mere brugervenligt produkt igennem produktudvikling og brugerdrevne innovationsprocesser.

Vækst igennem produktudvikling og brugerdreven innovation
Produktudvikling og brugerdreven innovation kan være afgørende for virksomheders vækst og position på markedet. Dansk Design Center byder i efteråret 2010 på mange spændende aktiviteter som for eksempel morgenmøder, designworkshops og 360° forløb. Vi tilbyder også gratis én-til-én møder, hvor man kan blive klogere på, hvordan man kan få gavn af design og produktudvikling. Du kan finde de gode tilbud på her http://www.ddc.dk/vejledning .
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079