Hvorfor skal man dele sine produktionsdata med konkurrenter, kunder og leverandører?
- I industrien har man arbejdet med lean i 15 år, og hvis man vil fortsætte med hele tiden at optimere sin produktion og forretning, så skal man skabe mere og bedre indsigt i hele forsyningskæden. Den danske industri er præget af mange små og mellemstore virksomheder med mange led i produktionsprocessen fra leverandør til slutkunder. Her kan datadeling på tværs af virksomheder give en indsigt, der kan forbedre produktionen markant. Vi har i forvejen udviklet andelstanken inden for eksempelvis fødevarer. Nu skal vi lave det samme med data.
Andelstanken skal drive datadeling frem
Små og mellemstore produktionsvirksomheder kan med fordel genoplive andelstanken og dele data. Sådan lyder opfordringen fra Anders Kofod-Petersen, professor i kunstig intelligens og vicedirektør på Alexandra Instituttet. Instituttet har åbnet Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens (DCAKI), som sætter de første forsøg med datadeling i gang inden sommerferien