Universal Robots i Odense vokser kraftigt i disse år, og administrerende direktør Jürgen von Hollen forventer, at virksomheden skal ansætte 100 nye medarbejdere i resten af 2017.
Så der er travlt. Under den proces ser von Hollen ser en stor opgave i at fastholde og dyrke Universals særlige kultur og identitet. Ikke mindst skal kulturen formidles til de mange nye medarbejdere.
Virksomheden er på få år vokset fra tre stiftere i et lille lokale på Syddansk Universitet til i dag 350 ansatte.
- Vi har haft stor fokus på det eksterne, men vi har ikke gjort nok internt i organisationen. Jeg ser det som min opgave at samle vores kultur. Det er vigtigt, at alle i en organisation har den samme følelse med det, vi laver, siger Jürgen von Hollen, der tiltrådte som direktør i Universal Robots for syv måneder siden.
- Universal Robots er meget mere end et produkt. Det er også en tro på, at vi skal bringe automation ud til flere. Det er nærmest en filosofisk holdning. Så er det en tro på, at vi gør tingene anderledes. Når vi laver sådan et nyskabende produkt, så skal vi tænke anderledes og dynamisk. Jeg prøver at skabe den følelse. Så hvis man går ind i vores kontorer i Spanien og i USA, så skal man blive mødt med de samme holdninger og værdier, som vi har her i Odense, siger han.
Universal Robots har salgs- og serviceorganisationer over hele verden. Det gælder blandt andet alle de store industrilande i verden. UR vokser også i store mellemindkomst-lande som Mexico, Brasilien, Kina og Indien.
- Vi vokser der, hvor der er produktion. Vi vokser i områder, hvor de har svært ved at finde ressourcer. Vi ser trecifrede vækstrater i de regioner, siger Jürgen von Hollen.
Ny direktør skal samle kulturen
At arbejde hos Universal Robots er også at tro på at bringe automation ud til folk. Jürgen von Hollen vil udbrede firmaets værdier til alle medarbejdere