Da den sidste danske produktion af vinylplader i Danmark drejede nøglen om i slutningen af 1980’erne, og CD’en brød igennem, troede de fleste nok at LP’ens dage var talte. Men langt ude på den yderste mole i Nordhavn i København har de to iværksættere i Nordsø Rekords købt det første nye vinylpressemaskine i over 30 år, og kickstartet den danske produktion af vinylpladerne.
Ambitionerne er 300.000 pressede vinyler om året, og der er allerede godt fyldt op i ordrebogen.
Duplex-vinylpressen er bygget af det nystartede Newbilt Machinery fra Alsdorf uden for Köln, som står bag den første udviklede vinylpressemaskine i snart 30 år. Teknologien er ikke ny, og er heller ikke fuldautomatisk, men det går hurtigere og billigere end mange af de gamle fuldautomatiske vinylpressere, som ofte kræver konstant overvågning af to operatører.
Fra granulat til musik
Råmaterialet er en vinylgranulat, der kommer ind i alle mulige farver - det klassiske sorte granulat er dog det, der bruges mest af.
Duplex-Maskinen er tre-delt og består af en ekstruderingsmaskine i midten, der omformer det sorte granulat til en sej og formbar varm vinylkage ved en temperatur på 150-180 grader.
Kagen flyttes manuelt over i en af de to pressere, der er monteret på hver sin side af ekstruderen. Her bliver vinylkagen presset mellem to metalstempler - en for hver side af pladen, der presses ned over kagen med et tryk på 120 ton i omkring 40 sekunder. Derefter flyttes vinylen over i lille skærer, hvor den overskydende vinyl fjernes. Herefter skal vinylen køle ned i op til 24 timer, før den pakkes manuelt i et cover.
Hele processen starter med at en musiker sender en digital lydfil. Den sendes til Tyskland, hvor der fremstilles en master, en kobberbelagt plade. Den bruges til at fremstille to nikkelbelagte plader - en for hver side af vinylpladen - ved hjælp af en galvaniseringsproces. Stemplerne presses ud, så de passer ind i Duplex-maskinen.
- Den første del af processen, masteren og metalstemplerne får vi lavet i Tyskland. På sigt vil vi gerne købe en lille kantpresse, så vi selv kan gøre metalstemplerne helt færdige, og dermed ikke være bundet af den samme leverandør, som det er tilfældet i dag, siger Henrik Damm Krogh, ejer af Nordsø Records og administrerende direktør.
Siden maskinen blev sat i drift tilbage i oktober er der presset omkring 10.000 vinylplader.
- Vi har brugt omkring to ton sort granulat siden vi startede produktionen tilbage i oktober, så det bliver til en del, siger Henrik Damm Krogh.
Når man skal starte en produktion op fra bunden, og ikke har praksiserfaring med maskinerne før, så tager det tid at ramme de optimale betingelser.
- For at få det bedste pres skal man kunne kombinere temperatur, den korrekte mængde bar til tryk, og de bedste metalstempler. Vi eksperimenterer stadig med maskinerne for at finde den helt rigtige kombination. I starten har vi mest trykt rockudgivelser, men også jazz og klassiske plader. Især de sidste to stiller høje kvalitetskrav, fordi der er mere ro og stilhed undervejs, fortæller ejeren.
Dampkedlen er hjertet
I to anonyme containere bag ved Nordsø Records står nerven i hele produktionen - en Jumag DG 560 dampkedel. Den kører med et driftstryk på omkring 10,5 bar og giver et tryk på 120 ton.
- Vi har faktisk begge været på kedelpasseruddannelsen for at kunne betjene maskinen. Vi har valgt at placere kedlen et stykke fra selve pressemaskinen for den larmer simpelthen så meget. det ville måske have været billigere at placere den tæt på vinylpresseren, men vi vil gerne skabe et behageligt produktionsmiljø, hvor man også kan få en kop kaffe, mens man kigger på vinylerne blive til, siger Henrik Damm Krogh.
Vinylpressen kører igen i Danmark
For første gang i 30 år har en dansk virksomhed investeret i maskiner der fremstiller LP’er af vinyl