Ifølge Folketidende vil de fleste medarbejdere forlade Stx Enpaco i januar og februar 2010. Direktør Ole Hviid Poulsen oplyser, at den lollandske fabrik ellers ikke havde mærket meget til krisen, og selvom storkunden MAN Diesel skruede ned for ordremængden, var der forventning om, at produktionen skulle fortsætte i Holeby.
Alligevel har de koreanske ejere, der overtog fabrikken i 2005 fra netop MAN Diesel, skiftet mening. Stx Encapo har sideløbende med fabrikken på Lolland en stor aftale med en amerikansk leverandør af krumtappe, og den kan ikke annulleres. Men også krisen i skibsindustrien har haft betydning for fabrikslukningen.
- Stx er ved at bygge et kæmpestort skibsværft i Kina, hvor der skal beskæftiges 20.000 mennesker. Og i tilknytning til det, bliver der opført en stor smedje, hvor værkstedet så skal ligge, udtaler Ole Hviid Poulsen til Folketidende.