23948sdkhjf

Danmarks motorgigant skifter navn – dropper diesel

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

MAN Diesel & Turbo skifter navn og styrker sit fokus på grønne teknologier

MAN Diesel & Turbo vil ikke længere associeres med diesel og skifter derfor navn.

Samtidig skal bæredygtige motorteknologier til skibsfarten udgøre den primære indtægtskilde allerede i 2030 - modsat i dag, hvor de primære indtægter kommer fra totaktsmotorer, der sejler på tung bunkerolie.

Derfor skifter den kendte danske udvikler af totaktsmotorer navn til MAN Energy Solutions.

Den danske motorgigant inden for totaktsteknologi er som bekendt i dag en del af et større tysk-ejet konglomerat med hovedsæde i Augsburg ved München. Ud over at udvikle totaktsmotorer til oceangående skibe omfatter de tyske aktiviteter firetaktsteknologi samt tungt maskineri til industri- og kraftværkssektoren.

Og der er en god grund til navneskiftet, forklarer britiske Wayne Jones, der sidder i bestyrelsen for MAN Energy Solutions og tirsdag er i Danmark for at præsentere navne- og strategiskiftet for medarbejderne.

- Vi ønsker, at vores navn mere præcist afspejler den grønne omstilling, som vores kunder befinder sig midt i. Denne omstilling har ikke meget med diesel at gøre, og det tager vi nu konsekvensen af og skipper vores eksisterende navn.

Har selve ordet "diesel" fået en så negativ klang, at I ikke længere ønsker at blive associeret med det?
- Vi står fuldt ud ved, at dieselmotoren er denne virksomheds ophav. Og vi mener fortsat, at dieselmotoren har mange fordele. Men vi kan jo på den anden side heller ikke ignorere, at offentligheden betragter diesel som noget, der peger bagud snarere end fremad. Og vi ønsker, at navnet på vores virksomhed skal afspejle den fremtid, som vores kunder satser på, forklarer Wayne Jones.

Læs også: Byudvikling kan koste 1.300 arbejdspladser

Netop dieselmotoren har spillet en afgørende rolle i skibsfarten. Det var således den danske virksomhed, der leverede motorteknologien i verdens første oceangående dieselmotorskib, 'Selandia', som blev leveret fra B&W til Ø.K. i 1912. Og så sent som i 2000 stod virksomheden bag et andet diesel-gennembrud med verdens første marinedieselmotor med fuld elektronisk styring af brændolieindsprøjtning og ventilåbning.

Også det tyske moderselskab har stolte traditioner forbundet med dieselmotoren, da ingen ringere end opfinderen af dieselmotoren, tyske Rudolf Diesel, netop arbejdede for MAN og gennemførte sine teknologiske landvindinger i Augsburg, hvor MAN Energy Solutions i dag har sit hovedkvarter.

Hjørnesten
Med diesel ude af virksomhedens brand handler det for MAN Energy Solutions nu om at levere på virksomhedens nye strategi for grøn omstilling: De grønne teknologier skal være den primære indtægtskilde senest i 2030.

Og her er der fortsat et stykke vej endnu før succesen er hjemme, erkender virksomhedens direktør for totakts-segmentet, danske Thomas S. Knudsen. For i totaktssegmentet er det fortsat den traditionelle motortype, der sejler på traditionel tung bunkerolie, der står for størstedelen af omsætningen.

Læs også: MAN dominerer verdensmarkedet

- Men ikke desto mindre har rederierne den grønne omstilling allerøverst på agendaen. Jeg vil ikke sige, at vi bliver rendt på dørene, men i hvert fald én gang om ugen får vi en henvendelse fra et rederi, der vil høre mere om mulighederne for at overgå til en af vores dualfuel-motorløsninger, der giver mulighed for at skifte mellem traditionelt brændstof og et alternativt drivmiddel som for eksemæel LPG-gas, forklarer Thomas S. Knudsen.

Han understreger, at virksomhedens skærpede fokus på den grønne omstilling er en gevinst for virksomhedens danske aktiviteter. MAN Diesel har sine primære aktiviteter i det danske hovedsæde i Københavns sydhavn, i Holeby på Lolland og i Frederikshavn, hvor man blandt andet udvikler og producerer propeller og har en enkelt produktionslinje indenfor firetaktssegmentet.

- Når vi satser så entydigt på at blive rederiverdenens foretrukne teknologipartner inden for den grønne omstilling betyder det også, at vi må øge vores investeringer og ansætte flere eksperter for at fastholde vores forspring. Alt dette vil ske med udgangspunkt i de nuværende danske enheder, forklarer Thomas S. Knudsen.
Mere om: MAN Diesel
Hold dig opdateret med Metal Supply DK
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kuni Maskinfabrik sender rekordordre afsted

Dok-uheld koster overskuddet i Hirtshals Yard

Tysk producent af vindmølletårne konkurs

Ny robotcelle løfter hos Ib Andresen Industri

Jobi Værft lander nybygningsordre

MHI Vestas’ vinger er vokset

Nyhedsbrev

Avidenz fejrer et kvart århundrede

3

Sjællandsk aluminiumsvirksomhed konkurs – og i gang igen

Stålkommentar: Nye stålkvoter er fair, men kan presse byggeriet

2 kilometer aluminium skal skærme Bramdrupdam mod støj

Danske virksomheder i EU’s digitale top

Tysk maskinindustri mærker stigende uro

Aalborg CSP lander solkedelordre på 600 MW

Dansk vind-pris genopstår

Varmepumpeleverandør får ny direktør

Nyt om navner: Sew-Eurodrive opruster

Direktør om automation: Vi er nødt til at investere i fleksibilitet

- Jeg er nødt til at give en kæmpe cadeau til medarbejderne i den her proces, siger administrerende direktør Jeppe Ingemann Lyng

Nordjysk virksomhed leverer elleve store varmepumper til kran-producent

Nyt om navne: Ny salgsingeniør til SMC

Terma og Scandinavian Avionics skal vedligeholde F-35

Stifter fortsætter i Solid Group – men ikke som direktør

Fyn får endnu en robot-hub

Solid Group reddet – men 50 mister jobbet

Vestas øverst på tronen i 2018

Vetaphone tog endnu et investeringsår

Wica System solgt til svenskere

Hundested Propeller får ny ejer

Dansk startup sender robotgaster på de syv verdenshave

Millioner klar til test af Stiesdals flydende vindmøllefundamenter

Østrigsk vindselskab går ind i Danmark

Danfoss bygger nyt datacenter

Fynsk værktøjs-konkurs: Ordrerne var der, men kassen var tom

Siemens-bestyrelsesmedlem spår døden for små vindmølleproducenter

Slibevirksomhed rykker ind i nedlagt postcenter

Fynboer blandt Europas 10 mest interessante startups

Efter 70 år: Værktøjsfirma skifter navn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

FMTX – Future Manufacturing Technologies Exhibition

Ny RONDA 1800H Power industristøvsuger

Ny kombinationslinie fra italienske Produtech

Amazon kommer. Har I taget stilling?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Lad ikke din UR robot stå og samle støv i papkassen

Valsning af plader i små og store størrelser - H. Nielssons Smede og Maskinfabrik A/S

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

YASKAWA finder du hos ZF Danmark

Buet glas kan anvenders til mange formål

Robotløsninger i høj kvalitet fra Rotec

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Laserskæring op til 6000 x 2000 mm hos Ollerup Maskinfabrik (Slagelse)

Serieproduktion af drejede og fræsede metalemner

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Ny generation af oliefrie kompressorer

Prysmian white paper til Cigré 2018 anerkendes

Online analyse af drikkevand

Tid til udskiftning af din gamle kran fjernbetjening?

Test sædkvalitet med telefonen

Status på dag 1 på LogiMAT: FANTASTISK

Egatec A/S introducerer markedets første industrielle exoskeleton

Nyeste hovedlinjefilter fra SMC giver høj filtrering og er samtidigt en ægt...

Hvordan ser det ud, når godt 100 maskinbyggere mødes for at blive inspirere...

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Send til en kollega

0.227