23948sdkhjf

Danmarks motorgigant skifter navn – dropper diesel

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

MAN Diesel & Turbo skifter navn og styrker sit fokus på grønne teknologier

MAN Diesel & Turbo vil ikke længere associeres med diesel og skifter derfor navn.

Samtidig skal bæredygtige motorteknologier til skibsfarten udgøre den primære indtægtskilde allerede i 2030 - modsat i dag, hvor de primære indtægter kommer fra totaktsmotorer, der sejler på tung bunkerolie.

Derfor skifter den kendte danske udvikler af totaktsmotorer navn til MAN Energy Solutions.

Den danske motorgigant inden for totaktsteknologi er som bekendt i dag en del af et større tysk-ejet konglomerat med hovedsæde i Augsburg ved München. Ud over at udvikle totaktsmotorer til oceangående skibe omfatter de tyske aktiviteter firetaktsteknologi samt tungt maskineri til industri- og kraftværkssektoren.

Og der er en god grund til navneskiftet, forklarer britiske Wayne Jones, der sidder i bestyrelsen for MAN Energy Solutions og tirsdag er i Danmark for at præsentere navne- og strategiskiftet for medarbejderne.

- Vi ønsker, at vores navn mere præcist afspejler den grønne omstilling, som vores kunder befinder sig midt i. Denne omstilling har ikke meget med diesel at gøre, og det tager vi nu konsekvensen af og skipper vores eksisterende navn.

Har selve ordet "diesel" fået en så negativ klang, at I ikke længere ønsker at blive associeret med det?
- Vi står fuldt ud ved, at dieselmotoren er denne virksomheds ophav. Og vi mener fortsat, at dieselmotoren har mange fordele. Men vi kan jo på den anden side heller ikke ignorere, at offentligheden betragter diesel som noget, der peger bagud snarere end fremad. Og vi ønsker, at navnet på vores virksomhed skal afspejle den fremtid, som vores kunder satser på, forklarer Wayne Jones.

Læs også: Byudvikling kan koste 1.300 arbejdspladser

Netop dieselmotoren har spillet en afgørende rolle i skibsfarten. Det var således den danske virksomhed, der leverede motorteknologien i verdens første oceangående dieselmotorskib, 'Selandia', som blev leveret fra B&W til Ø.K. i 1912. Og så sent som i 2000 stod virksomheden bag et andet diesel-gennembrud med verdens første marinedieselmotor med fuld elektronisk styring af brændolieindsprøjtning og ventilåbning.

Også det tyske moderselskab har stolte traditioner forbundet med dieselmotoren, da ingen ringere end opfinderen af dieselmotoren, tyske Rudolf Diesel, netop arbejdede for MAN og gennemførte sine teknologiske landvindinger i Augsburg, hvor MAN Energy Solutions i dag har sit hovedkvarter.

Hjørnesten
Med diesel ude af virksomhedens brand handler det for MAN Energy Solutions nu om at levere på virksomhedens nye strategi for grøn omstilling: De grønne teknologier skal være den primære indtægtskilde senest i 2030.

Og her er der fortsat et stykke vej endnu før succesen er hjemme, erkender virksomhedens direktør for totakts-segmentet, danske Thomas S. Knudsen. For i totaktssegmentet er det fortsat den traditionelle motortype, der sejler på traditionel tung bunkerolie, der står for størstedelen af omsætningen.

Læs også: Ekstraarbejde til MAN Diesel

- Men ikke desto mindre har rederierne den grønne omstilling allerøverst på agendaen. Jeg vil ikke sige, at vi bliver rendt på dørene, men i hvert fald én gang om ugen får vi en henvendelse fra et rederi, der vil høre mere om mulighederne for at overgå til en af vores dualfuel-motorløsninger, der giver mulighed for at skifte mellem traditionelt brændstof og et alternativt drivmiddel som for eksemæel LPG-gas, forklarer Thomas S. Knudsen.

Han understreger, at virksomhedens skærpede fokus på den grønne omstilling er en gevinst for virksomhedens danske aktiviteter. MAN Diesel har sine primære aktiviteter i det danske hovedsæde i Københavns sydhavn, i Holeby på Lolland og i Frederikshavn, hvor man blandt andet udvikler og producerer propeller og har en enkelt produktionslinje indenfor firetaktssegmentet.

- Når vi satser så entydigt på at blive rederiverdenens foretrukne teknologipartner inden for den grønne omstilling betyder det også, at vi må øge vores investeringer og ansætte flere eksperter for at fastholde vores forspring. Alt dette vil ske med udgangspunkt i de nuværende danske enheder, forklarer Thomas S. Knudsen.
Mere om: MAN Diesel


Hold dig opdateret med Metal Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Tre unge industriteknikere skal lave jagerfly i Texas

Gedigen bøde til skrotfirma

Nyt om navne: Treco vil digitalisere produktionsplanlægning

Klumme: De første sider til energihistoriens næste kapitel skrives inden længe

Scape overtegnet inden børs-entre

Producent af monitoreringssystemer vinker farvel til millionbeløb

Nyhedsbrev

Initiativpris til midtjysk producent af fejemaskiner

Konkursramt virksomhed får ny ejer

Sydjysk maskinfabrik overtager Ferreo

SBS pønser på frasalg

Nyt om navne: CesTek Automation opruster

Rival udvider med endnu en robot

DS Gruppen fortsætter fremgangen

MHI Vestas inviterer til jobfest på Isle of Wight

Danfoss gør det igen - køber teknologiselskab

Det sker: Robotbrag 2018

Væksten bremset hos AO Johansen

Ny CNC-maskine fra Junget gør hverdagen lettere hos køkkenproducent

Tårnimport: Bevistung vej til EU-løsning

Import af vindmølletårne vokser

ScanBelt går igen frem på overskud

Ordrer for 34,5 millioner på syv dage

ECM Industries er gået ind i et ny regnskabsår med rekordstor ordrebog

Kinesisk konkurrence presser europæiske tårnproducenter

Nyt om navne: Ny indkøbschef hos Steffca

Amerikansk ejer vil sælge fynske robotter for 15 milliarder

Venter gerne fire år på ordrerne

80 Vestas-møller til australsk vindprojekt

BILLEDSERIE: Svenskerne inviterer til underleverandør-fest

Lindø bejler til dekommisionerings-marked

Grundfos-boss er klar til opkøb

Festdag hos Vola

Stifter af Vestergaard Company død

Jørgen Mads Clausen hædret med endnu en pris

Nyt om navne: Flextek opruster på salgsfronten

Dobbeltordre til Terma og mere på vej

Her vælter pengene ind hos Vestas

Scan-direktør: Jeg er her, til der bliver lukket og slukket

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Black Friday tilbud

Kom til gratis inspirationsmøde omkring datastyring i SOLIDWORKS PDM den 6. december kl. 12:30

PUMPEGRUPPEN holder Black Friday…

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

2Water – Vandbehandling hjælper virksomhedens kunder til det bedst mulige arbejdsmiljø

Magnetisk separation af rustfri stål

Bureau Veritas Certification overrækker det første ISO45001-certifikat

Lys i mørket

Veltec på Ajour

BSV: Ny tang til løft af støjdæmpnings elementer

ISCAR introducerer for- og bagrejfer som fræseværktøj

Få glæde af Gravlund Industrigummis fleksible maskinkapacitet

SONNE A/S modtager Børsen Gazelle 2018

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Dansk Ventil Center A/S udstiller på Ajour messen

Prysmian skal levere landforbindelse til Vesterhav Nord & Syd havvindmølleparker

Tlbud hos Bloch Tool !

Online kundeportal til hurtig konfiguration af drev, og adgang til ordredata

••>••••••>••••••>••••••>••••••>••••••>••••••> Pladesaks Schröder PDC

Siemens hjælper dig med at spare tid i dit projekt med nye templates samt faceplates

ARI-Armaturen har det tungeste skyts med på AJOUR messen i Odense

Vi har lige fået en masse IDEC PLC’ere på lager.

BLACK FRIDAY TILBUD hos MultiAir - Spar over 40%

Fremtidssikrede løsninger til robotapplikationer

Dansk Ventil Center A/S er nu blandt Danmarks bedste arbejdspladser

Send til en kollega

0.305