Danmarks motorgigant skifter navn – dropper diesel

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

MAN Diesel & Turbo skifter navn og styrker sit fokus på grønne teknologier

MAN Diesel & Turbo vil ikke længere associeres med diesel og skifter derfor navn.

Samtidig skal bæredygtige motorteknologier til skibsfarten udgøre den primære indtægtskilde allerede i 2030 - modsat i dag, hvor de primære indtægter kommer fra totaktsmotorer, der sejler på tung bunkerolie.

Derfor skifter den kendte danske udvikler af totaktsmotorer navn til MAN Energy Solutions.

Den danske motorgigant inden for totaktsteknologi er som bekendt i dag en del af et større tysk-ejet konglomerat med hovedsæde i Augsburg ved München. Ud over at udvikle totaktsmotorer til oceangående skibe omfatter de tyske aktiviteter firetaktsteknologi samt tungt maskineri til industri- og kraftværkssektoren.

Og der er en god grund til navneskiftet, forklarer britiske Wayne Jones, der sidder i bestyrelsen for MAN Energy Solutions og tirsdag er i Danmark for at præsentere navne- og strategiskiftet for medarbejderne.

- Vi ønsker, at vores navn mere præcist afspejler den grønne omstilling, som vores kunder befinder sig midt i. Denne omstilling har ikke meget med diesel at gøre, og det tager vi nu konsekvensen af og skipper vores eksisterende navn.

Har selve ordet "diesel" fået en så negativ klang, at I ikke længere ønsker at blive associeret med det?
- Vi står fuldt ud ved, at dieselmotoren er denne virksomheds ophav. Og vi mener fortsat, at dieselmotoren har mange fordele. Men vi kan jo på den anden side heller ikke ignorere, at offentligheden betragter diesel som noget, der peger bagud snarere end fremad. Og vi ønsker, at navnet på vores virksomhed skal afspejle den fremtid, som vores kunder satser på, forklarer Wayne Jones.

Læs også: Byudvikling kan koste 1.300 arbejdspladser

Netop dieselmotoren har spillet en afgørende rolle i skibsfarten. Det var således den danske virksomhed, der leverede motorteknologien i verdens første oceangående dieselmotorskib, 'Selandia', som blev leveret fra B&W til Ø.K. i 1912. Og så sent som i 2000 stod virksomheden bag et andet diesel-gennembrud med verdens første marinedieselmotor med fuld elektronisk styring af brændolieindsprøjtning og ventilåbning.

Også det tyske moderselskab har stolte traditioner forbundet med dieselmotoren, da ingen ringere end opfinderen af dieselmotoren, tyske Rudolf Diesel, netop arbejdede for MAN og gennemførte sine teknologiske landvindinger i Augsburg, hvor MAN Energy Solutions i dag har sit hovedkvarter.

Hjørnesten
Med diesel ude af virksomhedens brand handler det for MAN Energy Solutions nu om at levere på virksomhedens nye strategi for grøn omstilling: De grønne teknologier skal være den primære indtægtskilde senest i 2030.

Og her er der fortsat et stykke vej endnu før succesen er hjemme, erkender virksomhedens direktør for totakts-segmentet, danske Thomas S. Knudsen. For i totaktssegmentet er det fortsat den traditionelle motortype, der sejler på traditionel tung bunkerolie, der står for størstedelen af omsætningen.

Læs også: Robotter sikrer konkurrenceevne og arbejdspladser

- Men ikke desto mindre har rederierne den grønne omstilling allerøverst på agendaen. Jeg vil ikke sige, at vi bliver rendt på dørene, men i hvert fald én gang om ugen får vi en henvendelse fra et rederi, der vil høre mere om mulighederne for at overgå til en af vores dualfuel-motorløsninger, der giver mulighed for at skifte mellem traditionelt brændstof og et alternativt drivmiddel som for eksemæel LPG-gas, forklarer Thomas S. Knudsen.

Han understreger, at virksomhedens skærpede fokus på den grønne omstilling er en gevinst for virksomhedens danske aktiviteter. MAN Diesel har sine primære aktiviteter i det danske hovedsæde i Københavns sydhavn, i Holeby på Lolland og i Frederikshavn, hvor man blandt andet udvikler og producerer propeller og har en enkelt produktionslinje indenfor firetaktssegmentet.

- Når vi satser så entydigt på at blive rederiverdenens foretrukne teknologipartner inden for den grønne omstilling betyder det også, at vi må øge vores investeringer og ansætte flere eksperter for at fastholde vores forspring. Alt dette vil ske med udgangspunkt i de nuværende danske enheder, forklarer Thomas S. Knudsen.
Mere om: MAN Diesel


Hold dig opdateret med Metal Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ny ingeniøruddannelse skal dække vestjysk behov

Tonstunge stålordrer til brandvarm branche

Maskinfabrik er flyttet

Siemens Gamesa varsler jobfest

Boom i vindsektoren skal skabe jobs frem mod 2030.

Overskuddet skrumper hos kølergigant

Fynsk robotfirma flytter

Tredobling af staben har skabt behov for mere plads.

Nyhedsbrev

Vestas vinder serbisk ordre

MHA fordobler arealet

B&O vender minus til plus og løfter omsætningen

Indsats for at ændre forretningsmodel og styrke brand betyder, at B&O fik overskud i 2017/2018, mener topchef.

Brændeovns-producent bløder endnu

Jensen Denmark fyrer 69 ansatte

Alpha Offshore skal fikse hollandsk vindmøllepark

Skal stå for reparation og service af 36 Vestas-vindmøller

ECM Industries lander indisk millionordre

Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

2

Hovedstadens virksomheder er sløve til at tage lærlinge

Hver fjerde industrivirksomhed i Region Hovedstaden har ikke en eneste lærling.

Ventilationsvirksomhed lagt ned af ansøgninger

Kinesisk ordre til Vestas

Nyt fra bestyrelser og direktioner - del 2

Bladt henter ordre på 23 vindmøllefundamenter

Convatec henter tidligere Coloplast-chef

Danske topchefer frygter Trumps handelskrig

Millionstøtte til uddannelse af flere industriteknikere

Nyt fra bestyrelser og direktioner - del 1

Fra tre mænd i overalls til 100

Væksten fortsætter og en udvidelse af produktions-arealet kan blive nødvendigt

Virksomheder efterlyser kommende ingeniører og it-eksperter

Flere konkurser i første halvår af 2018

Blücher Metal udvider domicilet

Tidligere minister investerer i dansk vindteknologi

Trætte svejsninger skal undersøges

Kirkholm Maskiningeniører rokerer om i ledelsen

Det sker: Industri 4.0 – fra buzzword til bundlinje

Samson Agro fejrede udvidelse

MHI Vestas nu helt sikker på stor ordre

Det sker: Atlas Copco tager på Danmarks-turne

Reservedelsfabrikken - RDF investerer millioner i fremtiden

Gigantordre til Siemens Gamesa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot vogntog

Lead Auditor Miljø (version 2015)

Six Sigma Green Belt: 22. august 2018

Statistical Process Control (SPC)

Six Sigma Black Belt: 21 august 2018

Production Part Approval Process (PPAP)

En af de stærkeste på markedet indenfor komplekse statistikker!

Fra PVC (PVL) til halogenfri (NOVL)

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Komfortkøling

Reparation af svejserobot

Measurement System Analysis (MSA)

Kran og Wirehejs

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

22.000 stykker aflagt Berendsen-tøj har fået nyt liv i Gambia

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

Køleanlæg på lager - levering inden for 2 dage!

Josefine er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

Send til en kollega

0.228