Danmarks motorgigant skifter navn – dropper diesel

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

MAN Diesel & Turbo skifter navn og styrker sit fokus på grønne teknologier

MAN Diesel & Turbo vil ikke længere associeres med diesel og skifter derfor navn.

Samtidig skal bæredygtige motorteknologier til skibsfarten udgøre den primære indtægtskilde allerede i 2030 - modsat i dag, hvor de primære indtægter kommer fra totaktsmotorer, der sejler på tung bunkerolie.

Derfor skifter den kendte danske udvikler af totaktsmotorer navn til MAN Energy Solutions.

Den danske motorgigant inden for totaktsteknologi er som bekendt i dag en del af et større tysk-ejet konglomerat med hovedsæde i Augsburg ved München. Ud over at udvikle totaktsmotorer til oceangående skibe omfatter de tyske aktiviteter firetaktsteknologi samt tungt maskineri til industri- og kraftværkssektoren.

Og der er en god grund til navneskiftet, forklarer britiske Wayne Jones, der sidder i bestyrelsen for MAN Energy Solutions og tirsdag er i Danmark for at præsentere navne- og strategiskiftet for medarbejderne.

- Vi ønsker, at vores navn mere præcist afspejler den grønne omstilling, som vores kunder befinder sig midt i. Denne omstilling har ikke meget med diesel at gøre, og det tager vi nu konsekvensen af og skipper vores eksisterende navn.

Har selve ordet "diesel" fået en så negativ klang, at I ikke længere ønsker at blive associeret med det?
- Vi står fuldt ud ved, at dieselmotoren er denne virksomheds ophav. Og vi mener fortsat, at dieselmotoren har mange fordele. Men vi kan jo på den anden side heller ikke ignorere, at offentligheden betragter diesel som noget, der peger bagud snarere end fremad. Og vi ønsker, at navnet på vores virksomhed skal afspejle den fremtid, som vores kunder satser på, forklarer Wayne Jones.

Læs også: Byudvikling kan koste 1.300 arbejdspladser

Netop dieselmotoren har spillet en afgørende rolle i skibsfarten. Det var således den danske virksomhed, der leverede motorteknologien i verdens første oceangående dieselmotorskib, 'Selandia', som blev leveret fra B&W til Ø.K. i 1912. Og så sent som i 2000 stod virksomheden bag et andet diesel-gennembrud med verdens første marinedieselmotor med fuld elektronisk styring af brændolieindsprøjtning og ventilåbning.

Også det tyske moderselskab har stolte traditioner forbundet med dieselmotoren, da ingen ringere end opfinderen af dieselmotoren, tyske Rudolf Diesel, netop arbejdede for MAN og gennemførte sine teknologiske landvindinger i Augsburg, hvor MAN Energy Solutions i dag har sit hovedkvarter.

Hjørnesten
Med diesel ude af virksomhedens brand handler det for MAN Energy Solutions nu om at levere på virksomhedens nye strategi for grøn omstilling: De grønne teknologier skal være den primære indtægtskilde senest i 2030.

Og her er der fortsat et stykke vej endnu før succesen er hjemme, erkender virksomhedens direktør for totakts-segmentet, danske Thomas S. Knudsen. For i totaktssegmentet er det fortsat den traditionelle motortype, der sejler på traditionel tung bunkerolie, der står for størstedelen af omsætningen.

Læs også: Robotter sikrer konkurrenceevne og arbejdspladser

- Men ikke desto mindre har rederierne den grønne omstilling allerøverst på agendaen. Jeg vil ikke sige, at vi bliver rendt på dørene, men i hvert fald én gang om ugen får vi en henvendelse fra et rederi, der vil høre mere om mulighederne for at overgå til en af vores dualfuel-motorløsninger, der giver mulighed for at skifte mellem traditionelt brændstof og et alternativt drivmiddel som for eksemæel LPG-gas, forklarer Thomas S. Knudsen.

Han understreger, at virksomhedens skærpede fokus på den grønne omstilling er en gevinst for virksomhedens danske aktiviteter. MAN Diesel har sine primære aktiviteter i det danske hovedsæde i Københavns sydhavn, i Holeby på Lolland og i Frederikshavn, hvor man blandt andet udvikler og producerer propeller og har en enkelt produktionslinje indenfor firetaktssegmentet.

- Når vi satser så entydigt på at blive rederiverdenens foretrukne teknologipartner inden for den grønne omstilling betyder det også, at vi må øge vores investeringer og ansætte flere eksperter for at fastholde vores forspring. Alt dette vil ske med udgangspunkt i de nuværende danske enheder, forklarer Thomas S. Knudsen.
Mere om: MAN Diesel


Hold dig opdateret med Metal Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Amerikansk ordre til Vestas

Hytor fusionerer og deler op

Nyt om navne: Tre nye hos Carsten Holm A/S

NKT sælger fra

Robotdirektør: Branchen skal have et lille et spark bagi

Sjølund på opkøb

Nyhedsbrev

Danfoss indgår samarbejde på sit ”andet hjemmemarked”

Nyt om navne: Ny medarbejder hos DS Stålprofil

Scandiloc får ny direktør

Ejer Peter Meilstrup vil tilbage til udviklingsarbejdet

Jensen Denmark hædret for ekstraordinær lærlingeindsats

Dansker bliver ansvarlig for Rockwell Automation i Norden

Lego køber sig ind i 3D-virksomhed

Migatronic slanker direktionen

1

Værktøjsproducent har lærlinge-boom

Armiga i Thy har lige nu rekordmange lærlinge under vingerne.

Vestas skal levere 202 MW til canadisk provins

Minister: Iværksættere løber fra regningen

Erhvervsminister Rasmus Jarlov er klar til at skrotte de såkaldte iværksætterselskaber, som kan stiftes for et beløb på 1 krone

Hver tiende virksomhed er dansk

USA's toldkrig skaber bekymring hos danske virksomheder

Forhøjet amerikansk told på kinesiske varer vil ramme danske virksomheder, siger Dansk Industri

Maskinfabrik skrotter fossile energikilder

Endnu en svensk ordre til Q-System

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Ny automationsvirksomhed i Fredericia

Globalt energi know-how til lokale kunder

Haarup Maskinfabrik forbereder sig på opbremsning

Nyt om navne: Pajo-Bolte opruster inden for salg

Skrotfirma får midlertidig miljøgodkendelse

Universal Robots udvider gylden succes

Det sker: Morgenmøde hos Amada

Elmaster skal produceres i Varde

Millionordre fra svensk bremseproducent til Q-System

R&D skal udvikle proteinfabrik

International rådgivning på højt niveau

Næste Danfoss-formand bliver ikke en Clausen

Nyt om navne: Ny kvinde hos Treco

International rådgivning på højt niveau

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Travl robotmesse i gang

Direktør overtager ejerskab af koblingsproducent

Avos udvider paletten

Indisk ordre til Vestas

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Time-Sensitive Networking.

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

SE DET HELE - i flere niveauer

High speed elektrisk kantpresse lanceret af AMADA

Lidt af dit og lidt af dat

KTR BoWex Buetandskoblinger

Få nu styr på virksomhedens software-licenser

Den vigtigste opfindelse siden hjulet

Varmepumpe luft/luft - til erhverv og private

Acton Roadshow 2018, slut for denne gang - Men vi ses måske senere på året!!

Teknos introducerer nyt produkt - Tre gange hurtigere og holdbar reparation af rotorblade

Se live demo af Powermax plasmaskæremaskine til Åbent hus den 21. - 22. sep.

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny Produkt Manager hos Flex Trim

Har din virksomhed udfordringer med filtrering af procesvæsker?

JMS Danmark fejrer fødselsdag med lyn-konkurrence

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Mod Fremtiden med Unik Strålekontrol

Technoflex specialværksed

20 års jubilæum hos PALOMAT®

Bradals Produkthandel – en familievirksomhed med stærke traditioner

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

IBIX på tur i Humlebæk

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

KIV udvider det interne team!

Send til en kollega

0.369