Hvor godt kender de unge egentlig engrosbranchen? Det spørgsmål var udgangspunktet, da Capacent i juni i år gennemførte en undersøgelse blandt 15-30-årige for Dansk Erhverv. Undersøgelsen viste blandt andet, at knap to ud af tre 15-30-årige har hørt om engrosbranchen, og det er et pænt resultat, mener branchedirektør i Dansk Erhverv Steen Rytlig:
- Set i lyset af, at branchen beskæftiger 5,5 % af arbejdsstyrken, og at branchen ikke har direkte forbrugerkontakt, er det en relativt høj kendskabsgrad, siger han.
Kendskabet til engros er større blandt drenge/mænd end blandt piger/kvinder. Mens 70 % af drengene kender branchen, gælder det 57 % af pigerne. Det skal ses i lyset af, at to tredjedele af de beskæftigede i branchen er mænd og én tredjedel kvinder.
- Det fortæller mig, at vi skal blive bedre til at fortælle kvinderne, at engrosbranchen også er et sted for dem, siger Steen Rytlig.
Samtidig erklærer 53 % af de unge sig meget eller overvejende enige i, at engroserhvervet er internationalt orienteret. Og der er også en relativt positiv opfattelse af karrieremulighederne - fire ud af ti vurderer, at de er gode.
- Jeg er positivt overrasket over, at så mange unge opfatter engrosbranchen som et godt sted at arbejde. Det lover godt for rekrutteringen fremover. Men vi har stadig en opgave i at overbevise 15 % af de unge om, at engros er andet en mænd i brune kitler, siger Steen Rytlig.
Som det fremgår af nedenstående tabel, ændrer synet på branchen sig med alderen. Opfattelsen af gode karrieremuligheder og en internationalt orienteret branche bliver mere udbredt blandt de 15-30-årige, jo ældre de er. Omvendt bliver de med alderen tilbøjelige til at forbinde branchen med lagerlokaler og små virksomheder.