23948sdkhjf

VM Tarm optimerer produkterne

Ny pumpe til gylletransport, tanke i Duplex-stål og undervogne i aluminium er noget af det, VM Tarm barsler med.

Den vestjyske tanktransportproducent, VM Tarm, har gang i flere ting i øjeblikket. På gylleområdet har de lige udviklet en ny læssepumpe, som har en kapacitet på op til 15.000 liter i minuttet. Så stor kapacitet er ikke set før.

- Kunderne har taget fantastisk imod vores nye læssepumpe - eller kranpumpe, som den også kaldes, fortæller teknisk chef, Sune Boelskifte.

Den meget høje pumpehastighed øger effektiviteten, og gør vognmanden mere konkurrencedygtig.

Gyllepumpen er konstrueret i rustfast materiale, hvilket betyder, at vedligeholdelse af pumpens dele er minimal, og at pumpen får en lang levetid.

Smøring af pumpen foregår udelukkende via trailerens centralsmøringsanlæg. Det betyder, at der ikke er behov for yderligere smøring.

- Mange gyllebiler tømmer tanken gennem kranen med aflæsserpumpen, hvor man fjerner løbehjulet fra pumpehusets munding på kranpumpen for at minimere modstanden. Aflæsserpumpen er vi netop ved at opdatere. Vi regner med at have en ny model klar i januar eller februar. Den har også en meget stor kapacitet. Den forventer vi os rigtig meget af. Vi har produktionsgrundlaget klar til pumpen og skal have de første eksemplarer produceret. Første test finder sted primo februar.

VM Tarm konstruerer selv pumperne fra bunden af med pumpehjul og lejer.

- Pumperne er meget vigtige på gyllebiler. De kører i et specielt miljø, der stiller store krav til pumperne. De skal både have stor kapacitet og lang levetid.

Op til fire aksler
Gylletanke og gylletrailere leveres med to, tre eller fire aksler samt PLC-styring i kombination med radiobetjening.

- Vi producerer vores gylletrailere, chassis, kran og rørføring i rustfast stål. Gylletankene og gylletrailerne videreudvikles løbende i samarbejde med vores kunder.

VM Tarm har produceret gylletanke og gylletrailere siden 1990´erne, da branchen begyndte at flytte transporten af gylle over til lastbiler og trailere.

Stort udviklingsarbejde
Også inden for selve tankene foregår der et stort udviklingsarbejde. Der er især tanke til mælk og kemi, som der bliver vægtoptimeret.

- Vi er gået ned i godstykkelse, forklarer Sune Boelskifte.

- Vi har fået reduceret egenvægten med rigtig mange kilo ved at bruge Duplex stål. Det er et højstyrkestål, som gør, at vi kan gå ned i godstykkelse. Det gør vi for eksempel med svøbet. Her er vi nu nede i 2 mm i godstykkelse. Det samme med tank-konsoller og omegaprofiler, som vi normalt kører 4 mm. Med Duplex kan vi gå ned i 3 mm.

- Duplex har nogle egenskaber, som gør, at godstykkelsen kan reduceres, Det kræver nogle andre svejseprocedurer; men dem har vi styr på.

Fremtidens trailer
I 2014 producerede VM Tarm det, der siden hen er blevet kaldt fremtidens tanktrailer. Det er en 4-akslet tryktank på 41.500 liter fordelt på tre rum med mulighed for dellast i alle rum ved hjælp af såkaldte skvulpeskot.

Tanken er forberedt til 56 ton totalvægt og er godkendt til transport af fødevarer med mulighed for ATP-godkendelse. Normalvægt for en tilsvarende tanktrailer er over 9.500 kilo. Fremtidens tanktrailer vejer 2.500 kilo mindre.

- Vi har lige haft fremtidens tanktrailer inde til gennemgang. Den har cirka kørt en halv million km nu, og den fejlede intet. Den er dimensioneret lige til grænsen af det, vi troede var muligt. Så det er fint. Lignende forsøg laver vi nu på mælkebiler, hvor vi går ned i godstykkelse for at spare vægt.

- Vægtoptimering er altafgørende i dag. Jeg er overbevist om, at det bliver større de kommende år.

Starter op i olie/benzin
Som en ekstra nyhed kan Sune Boelskifte fortælle, at VM Tarm igen går ind i olie/benzin-området. Der er lige ansat en fast sælger til området, og teknisk afdeling har dedikeret en fast konstruktør til den type tanke.

- Vi har ikke produceret tanke til olie/benzin i seks-syv år, men nu puster vi liv i det igen. Vi har allerede gang i de første tanke til danske og norske kunder. De skal leveres til foråret.

VM Tarms nye sælger på dette område hedder Jesper Falkenløve. Han kommer fra SAF Danmark.

Undervogne i aluminium
Sidst men ikke mindst overvejer VM Tarm at bygge undervogne i aluminium. Det er primært til trailere og påhængsvogne til korn/foderstoffer og til olie/benzin.

- Også her vægtoptimerer vi, forklarer Sune Boelskifte. I dag bruger vi rustfri stål, men for at optimere chassiserne prøver vi at fremstille dem i aluminium.

Han forventer ikke, at aluminium vil blive brugt til mælketankene, fordi de bliver hele tiden desinficeret og vasket. Det har aluminium det ikke så godt med.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.594