- Hvis man ikke ved, hvordan man skal holde en svejsepistol, så kan man heller ikke programmere en svejserobot, siger Inrotechs administrerende direktør og medejer Gert Jørgensen om den svejserobot, som Odense-virksomheden forventer sig meget af i de kommende år.
Hos Inrotech fokuserer man på, at brugen af robotten skal være så simpel at bruge som muligt.
- Vi laver ikke ingeniørløsninger. Men simple løsninger som manden på gulvet kan operere, siger Gert Jørgensen til AutomationsFokus og uddyber:
- Vore systemer kræver ingen ingeniøruddannede programmører eller lignende. Operatøren er manden på gulvet. Faktisk helst en svejser, der har fået en kort introduktion til systemet.
Ingeniører med svejsebaggrundPraktisk erfaring er også i høj kurs hos Inrotechs tolv ansatte ifølge Gert Jørgensen, der selv er uddannet smed og siden har haft en lederstilling gennem tyve år hos Maersk:
- Vores svejseprogram er udviklet af ingeniører med faglig baggrund som for eksempel offshore svejsere, så de ved, hvad kunderne og deres operatører har brug. Og ikke brug for.
- Hjertet er en beregningsmaskineIfølge Gert Jørgensen har kunderne brug for Inrotechs beregningsmaskine: ”Weldplanner”, som han betegner som hjertet i robotsvejseløsningen fra den odenseanske virksomhed.
I meget tykke emner skal svejsefugerne fyldes op med flere svejsestrenge, og da svejsefugerne ofte varierer, starter processen med en 3D-scanning af hele svejsefugen, hvorefter computerprogrammet beregner, hvordan og hvor hurtigt fugerne skal fyldes op.
Kæmpe marked i tykt stålInrotechs kunders opgaver spænder vidt fra offshore platforme over vindmøllereparationer til vandkraftværker. Fælles for dem er, at de svejser i tykt materiale. Et område hvor der ifølge Gert Jørgensen stadig svejses manuelt eller i bedste fald semiautomatisk.
Så på spørgsmålet om hvordan Inrotech ser markedet for automatiseret svejsning i tykke materiale, falder Gert Jørgensens svar prompte:
- Det er KÆMPE.
Ud til kunden med robotten i bagagerummetMens markedspotentialet altså er stort, er robotten lille.
25 kilogram plus det løse vejer robotten, hvilken gør det muligt at transportere den ud til skibe eller platforme og lave svejsearbejdet på stedet.
- En mand kan i princippet smide robotten i bagagerummet, køre ud til kunden og vise hvordan systemet virker, siger Gert Jørgensen.

