23948sdkhjf

Mailsvindel-offer: Pengene er strandet i England

Engelsk politi har fundet den danske underleverandørs halve million, men banken nægter kendskab.
Hos Global Outsourcing i Esbjerg leder man stadig efter svarene og ikke mindst pengene efter et udspekuleret svindelnummer, der skete sidste år. Her tabte underleverandøren en halv million kroner i et ”man-in-the-middle-angreb”, da mailsvindlere overvågede en korrespondance mellem underleverandøren og en kunde og til sidst slog til.

Læs hele historien om svindelsagen her:
Udspekuleret mailsvindel koster underleverandør en formue


Pengene var egentlig blevet afskrevet hos den danske virksomhed. Men en septemberdag sidste år fik ejerne et brev fra det engelske politi, der har aktier i sagen, fordi pengene i sin tid blev svindlet til en bankkonto i London. Nu er sagen strandet i det engelske bankvæsen.

- I brevet stod, at vores penge var blevet tilbageholdt og nu stod på en konto. Man ventede kun på en udleveringsbegæring via den danske bank, og det blev vi selvfølgelig meget glade for, fortæller teknisk direktør og medejer, René Mikkelsen.

Ejerne kontaktede den ansvarlige betjent, som i telefonen oplyste, at pengene på kort tid var blevet flyttet mellem flere engelske banker. En vaks bankassistent syntes, at det så mistænkeligt ud og stoppede pengene. Da pengestrømmen blev fulgt den anden vej, kunne vedkommende se, at der var lavet en anmeldelse på svindlen.

- Hvis vi skal tro på det engelske politi, så er pengene der. Vi får at vide, at vi bare skal henvende os, og så er pengene vores, fortæller René Mikkelsen om opkaldet.

Banken nægter kendskab
Men så let kommer det ikke til at gå. Global Outsourcing-ejerne skulle gennem deres bank kontakte den engelske bank, hvor et oplyst journalnummer ville skaffe pengene tilbage. Men her blev den danske bank mødt af en mur af uvidenhed, fortæller René Mikkelsen.

Afdelingen, som den danske bank sender udleveringsbegæringen til, benægter, at journalnummeret overhovedet eksisterer.

Global Outsourcing kontakter igen det engelske politi, og endnu en gang vender det engelske politi tilbage med det samme journalnummer.

- Betjenten kan ikke få oplyst, hvem han har talt med i banken, men vedkommende bekræfter, at bankens journalnummer eksisterer, siger René Mikkelsen.

Engelsk bankombudsmand går ind i sagen
Underleverandørens bankforbindelse følger op igen, men får samme svar.

- Hvordan hulen kan man få et journalnummer, når man stadig får af vide, at der ingen penge står, siger medejeren, der dog knytter sig til et officielt stykke papir fra det engelske politi.

Den engelske betjent opfordrer nu Global Outsourcing til at gå til bankernes interne klagesystem og samtidig også til bankernes ombudsmand i England, og det er her, at sagen er landet nu.

- Ombudsmanden er nu i gang med at kontakte politiet og har samtidig afkrævet banken sagens akter, og vi var i kontakt med ombudsmanden så sent som i går. Han skal nu til at finde hoved og hale i sagen, fortæller René Mikkelsen.

Død svindler-korrespondance
Mailkorrespondancen med de oprindelige svindlere er gået død. Global Outsourcing kontaktede det danske politiet flere gange og blev efter eget udsagn lovet guld og grønne skove, men politiet gik aldrig videre med sagen og mailen endte blindt.

- Vi foreslog ellers politiet, at vi ville bestille en ny portion rør og overføre et mindre beløb til svindlerne for at kunne fange dem med hånden nede i kagedåsen, siger René Mikkelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125